Gå til innhold

Hodepine / Migrene

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid (i går), og sliter vanligvis med migrene. Akkurat rundt tiden nå har jeg hatt migrene 3 dager i slutten av forrige uke og nå har det vart i tre dager igjen på den andre siden av hodet.......Er det vanlig mer mer migrene mens man er gravid? Kan det være hormonendringer som igjen kommer til å fornadre seg?? Noen som kan dele erfaringer med meg her??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137797980-hodepine-migrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har vanligvis en del migrene, og i prøveperioden, særlig frem til uke 4, hadde jeg ganske mange anfall. Veldig slitsomt når man ikke kan ta noe for det. Men nå har jeg plutselig ingenting!! I går fikk jeg synsforstyrrelser og var helt sikker på at jeg skulle få et skikkelig anfall, men etter at synsforstyrrelsene var over ble jeg liksom bare bra igjen :) Har hørt at graviditet kan føre til både mer migrene og ingen migrene (men bare frem til avsluttet svangerskap). Krysser fingrene for det siste!!!

det er veldifoskjellig ,men mange blir bedre v graviditet. har du migrene m aura forverres det ofte. det har jeg... forrige svangerskap var j mye plaget til siste 3 mnd. nå er jeg akkurat lik. anfall opp til 5 dager i uka og en sønn på 13mnd så det er verre nå føler jeg, har jo ik bare meg selv. så avhengi av mye hjelp siden sambo jobber mye... håper du blir bedre etterhvert da de første hormoner har stilnet...

Hei

Sist svangerskap hadde jeg svært mange anfall i uke 4-8 ca... Videre var jeg helt anfallsfri inntil 4 uker før fødsel da det tok seg opp igjen. Til vanlig har jeg svært sjelden anfall.... 6 i året ca.

Søsteren min hadde det på samme vis , så jeg tror ikke det er uvanlig ihvertfall. Håper for din del at det gir seg fort for disse anfallene er ikke no gøy og spesielt når man bare kan ta paracet....

Jeg er nå uke 5 og venter bare på anfall for hver dag som går :(

Annonse

Uff så grusomt... Kan du ta imigran spray når du er gravid? Den er jo fæl, men viss det ikke er skadelig kan du jo prøve den!!! Jeg har også vært/er veldig plaget med migrene. Men de 3 siste ukene har jeg ikke hatt ett eneste annfall.... Hadde en dag vondt i hodet, men føltes mer som spennings hodepine fra nakken... Det er helt fantastisk. Jeg har vært plaget med migrene siden jeg var liten. Har gått til utredning på nevrologisk, å prøvd masse tab. Har bare virket i mindre grad, men bivirkningene var ikke noe kjekke. Så har endt med at jeg har gått på 3 x 600mg ibux per dag for åholde det noe lunde i sjakk, å i vinter fikk jeg påvist at det nå bare gjorde det verre.. Å så ble jeg gravid, å HALLELUJA!!! La det bare holde seg slik. Jeg har vært med i ett forskningsprosjekt da jeg var litt mindre. Om sammentrekkninger i blodårer som forårsaker eller medvirker på migrene. Det de gjorde da var å måle om jeg klarte å tenke meg til temperaturendring i fingrene. Det krever litt konsentrasjon og øving, men du kan jo prøve det. Etter en stund funket det og jeg fikk til flere grader i temp økning. Nå har jo du seff ikke slike apparater hjemme. Men det du kan prøve det er å ligge heeelt i ro i ett mørkt avkjølt rom, beroligende musikk viss det hjelper for deg, å prøv å glem alt av smerte (som en type meditasjon) å prøv å få blodet til å strømme ut i fingertuppen på langefingeren. Du må ikke stresse slappe helt av. Konsentrere deg om det. Det hjalp faktisk litt for meg. Er forskere ved Haukeland i Bergen som har funnet ut den metoden. De brukte forskningen for å utvikle migrene medisiner med nervemålinger, siden det er en tidskrevende øvelse og gjøre.

Uff ble lang denne. Men viss du har orket å lese det så håper jeg det hjelper for deg... Jeg har selv prøvd nåler å syns ikke det hjalp, men det hjelper jo for noen!!!

Masseee lykke til!!! Å god bedring

Jeg hadde veldig mye migrene de første ukene, men er allerede blitt litt bedre(er i uke 7+3). Så håper det samme skjer med deg.

Det er trygt å ta Paracet, men Imigran er så nytt at det ikke regnes som trygt(ikke lov å teste ut medisiner på gravide, så man må vente mange år til nok desperate kvinner har prøvd det og evt ikke fått bivirkninger). I verste fall kan man ta Paralgin forte, men det er jo ikke noe særlig å ta mye av uansett om man er gravid eller ikke. Og ikke hjelper det særlig mye heller. God bedring!

Hei!

Jeg har brukt Imigran, både sprøyter og piller, tidligere, men bivirkningene jeg hadde av disse var så ubehagelige at jeg bare måtte kutte ut. Føltes som om lungene skulle kolapse og at taleevnen forsvant, så etter å ha tatt medisiner lå jeg bare i senga og vred meg av sinnsyke ubehagligheter i ca. 1 time før jeg ble bedre og kunne fortsette deler av dagliglivet. Men migrenen kom jo tilbake.

De siste årene har jeg brukt Maxalt, og de fungerer greit, tar ca. 1 time før de funker (uten bivirkninger) og varer da i ca. 4 timer før jeg må ta meg en ny dose for å komme meg gjennom en arbeidsdag. Føler at det ikke er riktig å ta Maxalt nå som jeg er gravid, så det blir vel heller litt flere sykedager tilbrakt hjemme i senga.

Skal prøve dette med å "flytte på blodet" ut til fingertuppene neste gang, se om jeg klarer det....... Har selv hatt migrene fra barnealder og vært hos nevrologer og tatt forebyggende tabletter m.m, men ikke like mye som deg:-)

Tusen takk for alle svar, jeg skal prøve litt forskjellige metoder og vet jo nå at jeg ikke er alene!!!

Uff stakkars liten!!!! Er helt forferdelig det der!!! Værste er når du ligger helt i ro å prøver å få hodepinen i sjakk og så kjenner du kvalmen kommer og du må bare vente til du spyr. Forferdelig. Er så glad jeg har slippet dette til nå. Har hatt hodepine 3ganger på 2 uker å det er jo helt fantastisk!!! Ja du kan jo prøve det?!?! Man får teste ut det man kan for å sleppe det der forferdelseskapet!!! Jah imigran har vært helt forferdelig på meg også. Føler også at lungene ikke vil virke, øynene fokuserer ikke og akkurat som hjernen"krymper" hehe. Jeg må bare ligge meg. Men når jeg våkner noen timer senere så er hodepinen som oftest litt bedre...

Håper virkelig du får litt hjelp. Å at det ikke blir noe verre nå!!! Krysser fingrene for at du får denne gode bivirkningen med mindre å mildere migrene!!!

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...