Gå til innhold

Huff, hva gjør jeg nå? Noen råd?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt fødselsangst så lenge jeg kan huske. Jeg er nå snart 35 uker på vei og har hele svangerskapet snakket med jordmor og lege og virkelig jobbet med angsten og vært instilt på å føde vaginalt selv om det skremmer vettet av meg. Jeg kom for noen uker siden over et innlegg her på BIM at man ikke kan få epidural hvis man går på blodfortynnende medisiner ( noe jeg gjør) Hverken jordmor eller lege har informert meg om dette og har hele tiden sagt at jeg kan få epidural ved fødselen om jeg ønsker det.

Var hos jordmor i dag og spurte henne om dette og fikk beskjed om at det må ha gått minimum 10 timer fra siste sprøyte blodfortynnende var satt til jeg kunne få epidural. Jeg er nå livredd, kanskje jeg får det men kanskje jeg ikke får det:-( De fleste i min familie har hatt relativt raske fødsler uten forvarsel, bare at riene har begynt så var ungen ute noen få timer senere...

Jeg tørr rett og slett ikke føde nå! Har ikke vurdert keisersnitt før nå, men nå er jeg så utrolig redd og angsten min er verre enn noen gang. Jeg hadde ikke tenkt å planlegge så mye med fødselen, men vil jo ha muligheten til å få epidural om jeg trenger det:-( Og kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å ville ha det...

Lurer rett og slett på om jeg skal søke om planlagt keisersnitt nå, vet ikke....huff har på en måte lyst å oppleve fødsel og...Noen råd?

Fortsetter under...

Foreslår at du snakker med den samme legen som du tidligere har vært i kontakt med - som vet at du har fødselsangst og trenger epidural. Kanskje dere kan finne en løsning sammen.

Min første tanke var at det burde være mulig å sette i gang fødselen feks to uker før termin slik at det starter planlagt og du derfor kan ta hensyn til det ift sprøytene. Men vet ikke om det er praktisk mulig.

Hei, sier meg enig i at du kanskje kan høre om du kan få en planlagt fødsel. verdt å spørre.

Ellers fins det jo mange andre alternativer også, utenom epidural. jeg har fødselsangst selv, så forstår nervene du nå sitter med, er 36 uker på vei selv.

men det fins jo andre muligheter. har du hørt om pudendalblokade?

jeg ville pratet med den personen du før har pratet med om din fødselsangst, jordmor eller lege, og få en oversikt over andre smertelindrende virkemidler.

veninna mi fødte for 2 uker siden. Du sier noe om at i familien din er det ganske normalt med raske fødsler.

veninna mi fødte på 5 timer, uten epidural, hadde fødselsangst hun også. fikk ikke epidural, pga. narkoselegen var opptatt med ett krisetilfelle. tror ikke det blir vondere av å føde raskt, men man blir nok mere/fortere sliten. hun sitter igjen med en god, og positiv fødselopplevelse:) hun sa: smerten var ikke slik jeg hadde forestilt meg i det hele tatt, en type smerte jeg aldri har merket lignende til, for det var en smerte som faktisk var til hjelp for meg, hjelp til å få barnet ut....sa hun:)og vanligvis når man kjenner smerte blir man bekymret, men istede hjalp det henne til å forstå hva hun trengte å gjøre, og forstå mentalt at hun snart skulle få barnet i armene sine.

men forhør deg om pudendalblokaden, mange sier den er bedre enn epiduralen, jeg vurderer den selv. den settes først når selve fødselen starter. og har du en rask fødsel, er nok kanskje den ett bedre alternativ, fordi den ikke risikerer å stoppe riene. så har du en rask fødsel, kan du kanskje velge pudendalbloade, og har du en lang fødsel, har du kanskje muligheten til å få epidural alikevel:)

Håper du finner roen igjen og får mulighet til å nyte disse siste ukene. få dette avklart fortest mulig, slik at du kan bruke resten av tiden til å hvile, og samle krefter:)

lykke til, tror du får en fin fødsel jeg.

mange klemmer 36 uker på vei:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...