Gå til innhold

Noen andre med barn på Ramnes barneskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nyli flyttet til Re kommune og sønnen har begynt i 2.klasse på Ramnes skole. Tidligere gikk han på i Oslo. Der var lærerne veldig oppdaterte og undervisningen var moderne. Både jeg og sambo var fornøyde med at ting tydeligvis har forandret seg siden vi selv gikk på skolen. Skolen gjorde det veldig bra på de nasjonale prøvene.

Vi fikk ganske sjokk da vi kom til Ramnes og oppdaget at her har fint lite forandret seg på 15 år! Spesielt når det gjelder lese og skrive opplæring. I oslo leste barna veldig mye og brukte kun "vanlige" bokstaver. Her har de veldig lite leselekser, kun rim og regler, og en annen bitteliten fortelling. Men de har derimot en del skrivelekser, grammatikk og løkkeskrift, som de kaller for penskrift! For det første mener jeg at barna burde beherske en skrifttype skikkelig før de begynner med en ny, og for det andre burde de lære å lese skikkelig før de begynner med grammatikk og lignende. Nå er vi heldige og har en sønn som leser veldig godt så det går relativt greit, men han synes jo det har blitt fryktelig kjedelig på skolen, og forstår ikke helt poenget med setningsanalyse og løkkeskrift. Utover det lærer han svært lite han ikke kan fra før. Både i samfunsfag, naturfag og matematikk henger de langt etter den forrige skolen han gikk på. Skolen gjorde det forøvrig dårlig på de nasjonale prøvene.

Noen andre med lignende erfaringer?

Nå har ikke jeg pedagogisk bakgrunn, men jeg føler jo at det å kunne lese skikkelig gir det beste grunnlaget for videre læring. Dessuten er jo fryktelig synd for de barna som sliter litt, for med denne opplæringen blir de hengende unødvendig langt etter allerede i 2 klasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...