Gjest Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Har nettopp oppdaget at jeg er gravid. Ingen andre enn mannen min vet det foreløpig, og det er litt tidlig å fortelle det til "alle". Neste uke skal jeg i stort familieselskap. Hva skal jeg unnskylde meg med når jeg blir tilbudt vin osv? Vi skal samles i en annen by og bo på hotell, så det nytter ikke å si at jeg kjører bil... Hjelp!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Urinveisinfeksjon? Kan ikke drikke når man går på pencillin:-)
Gjest Skrevet 22. mai 2008 #3 Skrevet 22. mai 2008 Takk for råd! Det er bare det at alkohol ikke påvirker antibiotikaen, kun i helt spesielle tilfeller... så jeg er like langt. http://www.rustelefonen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=148&Itemid=60
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 Ta deg et glass eller to, bruk lang tid. Så sier du at du er dårlig å må ha litt vann istede. Skader ikke med et par glass vet du Eller snik med deg alkoholfritt vin, eller bestill det mens ingen andre ser det.
MorLykkelig Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 Ingen burde vel reagere på at du faktisk enkelt og greit ikke har lyst på alkohol. Jeg syns ikke du skal ta et par glass, for så å unnskylde deg. Fest eller ikke, man har vel ikke plikt til å drikke? Du kan jo bare si at du har litt vondt i hodet, og at alkohol som regel forverrer det.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 du har akkuratt vert syk og immunforsvaret ditt er langt nede, du vil ikke risikere å bli syk igjen. eller du har migrene og har sterke smertestillende innabords.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2008 #7 Skrevet 25. mai 2008 Antibiotika blir ikke påvirket av alkohol nei, men nå var det penicilin som ble nevnt og da kan man ikke drikke!
svirrehodet Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 jeg har en veldig mild form for kyssesyken, så jeg kan ikke drikke før det er på tide å fortelle folk dette:) fungerer som bare det!! bare pass på at du ikke drikker av samme glass som samboer!
Gjest Skrevet 31. mai 2008 #9 Skrevet 31. mai 2008 Hehehe, se opp for slektninger (ofte de over 50-60) som ser rart på deg! Før jeg visste at jeg var gravid selv drev de og gjettet seg imellom at jeg var det! Dette var ca i uke 4!! de så det i ansiktet mente de... Sjefen min (også den alderen) ble heller ikke overrasket da jeg fortalte det. Så det er dessverre ikke helt lett å sjule uansett egentlig. Hvis det finnes slektninger som går og håper litt på at du skal få barn er de tidlige med å ane ting Men lykke til likevel da! Jeg er enig i at du ikke bør drikke noe som helst. ha noe annet, f.eks brus i glasset hele tiden, så reagerer færre. og det skulle vel være nok å si at en har litt vondt i hodet kos dere!
Gjest Skrevet 3. juni 2008 #10 Skrevet 3. juni 2008 Tenkte jeg skulle fortelle at festen gikk bra. Jeg holdt meg til brus ol. Kom med vage forklaringer om dårlig mage et par ganger. Ingen spurte meg om noe men er ganske sikker på at flere tenkte sitt! De får bare fortsette å tenke sitt til det er på tide å fortelle de gode nyhetene : )
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #11 Skrevet 3. juni 2008 Godt å høre at du styrte unna alkoholen.. det er virkelig ikke verdt å utsette babyen for det kun fordi vi ikke tør si noe.. da ville jeg faktisk heller sagt noe..eller blitt hjemme og sagt jeg var syk...men jeg brukte selv unnskyldning om dårlig mage og funka som bare det ;-)
Joleene Skrevet 6. juni 2008 #12 Skrevet 6. juni 2008 Det er viktig å ikke drikke alkohol under svangerskapet, spesielt de 4-6 første ukene da kropen har en alt-eller-ingenting mekanisme. Alkohol er en av hovedårsakene til spontanaborter de seks første ukene. Enten så blir fostert affektert og kroppen støter det ut, eller så skjer det ingen ting, heldigvis. Den sjansen er det ikke verdt å ta. Når det kommer til alkohol senere i svangerskapet er det en helt egen gruppe sykdommer grunnet mors alkoholinntak. Selv et lite glass kan være nok. Alkohol er, i følge mine bøker, hovedårsaken til underutvikling av hjernen og nervesystemet og andre medfødte sykdommer i den vestlige verden. Håper ikke jeg har skremt livet av noen her inne, men at det kan være til hjelp hvis fristelsen blir stor. http://www.kidshealth.org/parent/medical/brain/fas.html Håper jeg ikke ble for belærende. Hilsen ydmyk og gravid medisinstudent
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2008 #13 Skrevet 20. juni 2008 vet ikke hvor jeg blir plassert i rekken her men penicillin har liten efekt på urinveis inf
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #14 Skrevet 22. juni 2008 Godt du ikke begynte med en dårlig unnskyldning for ikke å drikke. Folk burde jo skjønne at en faktisk ikke vil drikke HVER gang det er fest.. Og til deg/dere som sier at det var penicillin som ble nevnt og ikke antibiotika. Penicillin og antibiotika er en og samme ting. Godt dere har peiling!
Søndagsbarnet Skrevet 26. juni 2008 #15 Skrevet 26. juni 2008 Poenget er at "folk" ikke skjønner det og "alle" reagerer idag hvis noen plutselig ikke drikker... Spørsmålet er ikke hva folk burde gjøre og skjønne, men at de faktisk reagerer, og det er jo det som ikke er ønskelig... Penicilin eller antibiotika. Ett fett hva man sier vel og om det er det samme, poenget er jo uansett bare å late som man tror man ikke kan drikke alkohol når man går på det enten man nå sier det ene eller det andre. Godt å høre at festen gikk bra! Jeg er i 5. uke og har sommeren foran meg og grubler over hva jeg skal gjøre med alkohol-bortforklaringene i ferien. Tror jeg klarer å lure meg unna all festivitas frem til ferien, og når den kommer så er jeg i 10. uke så da får jeg vel bare slippe bomben når folk lurer. Tror det er det greieste... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå