Gå til innhold

Nevner man i CV at man har barn, eller i søknaden????????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Ville nevnt det i søknaden.

Huske jeg skrev et eller annet om at jeg var alene med et barn som var 4 år, og at jeg hadde full barnehageplass ( noe som sier at man ikke sliter med barnepass). (litt bedre formulert da). Skrev også noe om nettverk og familie i byen.

Skrevet

Ville også nevnt i søknad.

Som Anonym over meg også nevnt at barnet har bhgplass hvis det har det :)

Skrevet

... og i søknader har jeg også nevnt at "Vi er bosatt på XX hvor min samboer er vokst opp" da får du fram at du ikke er alene, og at dere sannsynligvis har familie/nettverk i nærheten.

Skrevet

Jeg har jobbet med rekruttering, og det vanlige er at man skriver under personalia på CV sin sivilstatus og antall barn, samt alder på barnet.

Det er ikke nødvendig å nevne dette i søknaden, der skal det stå hvorfor man søker jobben og hvilke kvalifiksjoner og erfaringer man har som gjør at man egner seg til jobben.

Lykke til :-)

Skrevet

Etter min mening holder det å nevne i CV'en at man har barn. Det har ingenting med dine kvalifikasjoner for jobben å gjøre og derfor er det heller ikke nødvendig å skrive det i en søknad. Ei heller har det noe å si hvor dere bor, hvor du er fra og at du evt har tenkt å bli boende. Det er sånt du blir spurt om på et eventuelt intervju. I søknaden bør du holde deg til dine kvalifikasjoner, erfaringer og personlige egenskaper.

Annonse

Skrevet

jeg nevner det aldri i søknader, men nå skriver ikke jeg personlige søknader, men heller til akademiker stillinger som krever at man følger en viss mal. I CV har jeg nevn sivilstatus "samboer, ett barn" under personalia

Skrevet

trodde barn var en del av erfaringer man hadde jeg da. Jeg fikk i alle fall beskjed på arbeidskontoret å ta med det der. Naturlig å fortelle litt om seg selv i søknaden. Barn er en viktig del av seg selv.

Skrevet

Så sant du ikke søker en stilling hvor arbeid med barn er relevant, så holder det å nevne det i CV sammen med sivilstatus. Alder på barna og hvor mange barn.

Skrevet

Det er ikke relevant så lenge du ikke søker på en stilling hvor du skal jobbe med barn. Har du hørt noe annet har du rett og slett fått et dårlig råd. Barn har ingenting med kvalifikasjoner og arbeidserfaring å gjøre, med mindre situasjonen er som i den første setningen her over.

Skrevet

i en søknad skriver du ALLTID litt om deg selv, å der skal det stå om du har barn eller ikke

en CV, der skal det BARE stå utdanningen din og diverse sommerjobber.

Skrevet

Man skal ha med alle jobber i en cv, ikke bare sommerjobber.

Skrevet

Les på www.dinside.no. Der står det masse tips om søknader og CV - og det står forresten også at sivilastand og antall barn skal stå i CV _ikke_ i søknaden...

Annonse

Skrevet

En søknad virker lite profesjonell om den inneholder personlige opplysninger som ikke har relevans for stillingen.

CV: Personalia (inkl sivilstatus + eventuelle barn), utdannelse, arbeidserfaring, spårkferdigheter, kurs, annen relevant erfaring som frivillig tjeneste, verv ol + eventuelt interesser. CV skal praktisk og kort summere opp hvem du er, og er generell.

Søknad: Dine kvalifikasjoner (hva som gjør deg egnet til jobben), hvorfor du ønsker deg den samt praktiske detaljer (oppstart, spesielle vilkår, ønsker etc). Søknaden er spesifikt rettet mot jobben, og skal argumentere for hvorfor nettopp du skal ha den.

Lykke til :-)

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Når jeg bodde i Bergen og hadde kun et barn på 1 år skreiv jeg sikkert 30 søknader uten å høre et pip. Begynte å tenke over hvorfor og syntes det var så rart. Lurte på om det var pga jeg skreiv at jeg hadde et barn på 1år. Tok det vekk på de neste søknadene og cv`n og fikk telefoner med en gang etterpå. Så min erfaring sier meg at det ville jeg ikke nevnt i hverken jobbsøknad eller cv`n min igjen. Nå har jeg heldigvis fast jobb som jeg ELSKER:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...