:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. mai 2008 #1 Skrevet 20. mai 2008 er ikke ferdig med vgs før til jul så jeg har jo hele sommeren og 1/2 år til og studere andre ting for gøy. (les trenger også de 2 ekstra poengene det gir) skal bli sosionom. så jeg tenkte at disse fagene er greit og ha med seg vidre: http://www.nki.no/produkt/kurs.xsql?kursID=45852 http://www.nki.no/produkt/studium.xsql?stpID=940B høres det fornuftig ut? (jeg har 12 poeng fra før pga at jeg tar bedøk ved siden av nå)
Monajenten Skrevet 20. mai 2008 #2 Skrevet 20. mai 2008 Det høres sikkert kjempefornuftig ut, jeg har ikke peiling, hehe;-) Men jeg lurer på en ting! Du tar jo bedøk nå sant? Og så tenker du å ta de fagene før du er ferdig med vgs? Det betyr at du ikke har generell studiekompetanse sant? Men på sosialpsykologi f.eks. så står det jo at man må ha det. Og det gjør det jo på bedøk også? Men du kan ta fagene uten det altså? Er det fordi du har dysleksi eller gjelder det for "alle" ? Altså, kan noen som ikke har studiekompetanse ta disse fagene likevel?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. mai 2008 alle kan ta kurs i hvertfall på BI der jeg går nå. men man får ikke noen tittel før man har vgs. så jeg får bevis på bedøken men om jeg går vidre får jeg ikke økonom tittelen før jeg er ferdig med vgs. på nki så må man ha studiekompetanse, så jeg tror det blir slik at jeg tar 40 poeng med psykologi på 1/2 år etter at jeg er ferdig med vgs til jul. også finner jeg noe på BI i tillegg og tar i høst. sikler litt på arbeidsrett.
86frøken & lille krapyl Skrevet 20. mai 2008 #4 Skrevet 20. mai 2008 Det så veldig spennende ut! Har tatt årsenheten i psykologi på uio, og det er helt klart nyttig å ha med seg videre uansett hva man skal Eneste negative med nki er at det er dyrt...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2008 ja nki er fryktelig dyrt! så jeg skal prøve og komme in på uio, men jeg vet ikke helt om de syns det er ok at man tar 40 poeng på 1/2 år syns du det var vanskelig med psykologi? (det må jo være relevant når jeg skal ta sosionom med en master i familievern... hehe)
Monajenten Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Ok, takk for svar:-D Du høres jo skikkelig flink ut!! Skulle ønske jeg hadde like mye pågangsmot:-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2008 takk :-) jeg har så utrolig lyst til og få jobb på familievernkontor til slutt og da må jeg komme inn på sosionom og alle poengberegningene blir gjort om, så jeg er litt stresset, for jeg kommer inn med dagens ordning, men jeg mister jo alderspoengene mine, så da vet jeg ikke. derfor vil jeg har 60 høyskolepoeng sånn at jeg får 2 studiepoeng ekstra (alle monner drar.. hehe) for jeg VIL inn... hehe (ellers må jeg pendle til fredrikstad) jeg er kjent for og være litt sta... hehe.. jeg tror du kommer akkurat så langt som du ønsker! du må bare sattse! det går stort sett altid bra, og om det ikke gjør det så har man i det minste prøvd
86frøken & lille krapyl Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har tatt 50 poeng på et semester (halvt år), og har en kompis som har tatt 70! Null problem det så lenge man er motivert.. Tenkt å melde deg opp som enkelt-emne student da eller? Og så bare søke på de fagene som hører til psykologien? Jeg synes det var lite som var vanskelig. Liker man psykologi, så er det veldig enkelt å lære seg det. Eller; det er mye lesing, men går greit hvis man er motivert og interessert. Det biologiske med oppbygning av hjernen og hjernesenterenes funksjon var nok det vanskeligste. I tillegg til at det var tungt og slitsomt å lese om psykiske lidelser. Man får litt noia innimellom.. Tror nok det er veldig relevant for studier i familievern
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. mai 2008 så bra! jeg er ikke fryktlig god på lesing, spesielt ikke nye ord, men jeg er temlig sta... hehe... så det skal nok gå. om jeg skal melde meg opp på uio så blir det og ta enkeltfag som virker relevant. (har aldri meldt meg opp på ofentlig høyskole før så jeg vet ikke helt hvordan det funker) moren min er psykisk syk, så jeg vil sikkert kjenne igjen en del der. samtidig som et nært familiemdlem sliter med angst. (fin familie) så jeg kan godt forstå at man får litt noia innimellom! men godt og høre at det ikke er super vanskelig! :-)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. mai 2008 #10 Skrevet 20. mai 2008 Må bare skryte av eksen i denne tråden...han tok 120 poeng på ett semester!!!
86frøken & lille krapyl Skrevet 20. mai 2008 #11 Skrevet 20. mai 2008 Vær klar over at nesten alt er på engelsk. Både bøker og en del av forelesningene. Tror bare det er utviklingspsykologi (psy1200 på uio) som er på norsk. Er mange nye ord, men ordbøkene forklarer det meste greit. Og språket kommer man også fort inn i. Tror du skal klare dette fint
86frøken & lille krapyl Skrevet 20. mai 2008 #12 Skrevet 20. mai 2008 Oh shit... DET er imponerende!! Innen hvilken retning har han utdannet seg forresten?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Han studerer språk...er skikkelig språknerd! Det semesteret han tok de poenga så tok han vel 4 forskjellige språk. Har kun A og B på vitnemålet så det sier vel sitt...håper jentene arver dette!
86frøken & lille krapyl Skrevet 20. mai 2008 #14 Skrevet 20. mai 2008 Hehe.. Krysser fingrene for den, ja
ScaryMama Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 Her mine forslag: Se på en oversikt over hvilke fag sosionomstudiet krever. Ta heller lignende fag nå, for da kan det hende at du får uttelling for de fagene og slipper det senere når du begynner på sosionom. Hvis det viser seg at du vil ta psykologi, så er det billigere måter å gjøre det på heldigvis. Selv om du ikke kommer inn på arsstudium i psyk. så kan du ta de emnene som privatist. Da får du følge undervisning og forelsninger, til 550 per semester. Det er riktig at de fleste bøkene er på engelsk, men via NKI får man i hvertfall hefter som er på norsk, som forklarer alt i korte trekk. Disse bøkene kan man kjøpe på bokhandelen på UIO. Har du sett på NKS? De har også begynt å tilby en del forskjellige fag.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 21. mai 2008 takk folkens! jeg er ganske avhengig av at bøkene enten er på norsk eller lydbok, men jeg vet ikke om de leser in fagbøker på lydbok for folk med dysleksi på høyskoler. det må jeg ringe ppt og spørre om. jeg kan ha 1 fag på engelsk for jeg har engelsk privatlærer 1 dag i uka som jeg har fått av kommunen. så da kan hun hjelpe meg. nks viste jeg ingen ting om! så det var super bra du sa. *løper og titter*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå