Gå til innhold

Ikke enerom på Riksen?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått fødeplass på Riksen. Jeg har en risikofødsel i vente og vet at jeg nok må bli værende på barsel noen dager selv om jeg strengt tatt kunne tenkt meg å reise hjem med en gang. Jeg synes det høres forferdelig ut å skulle dele rom med andre, spesielt når jeg ikke har noe valg med tanke på om jeg kan reise hjem eller ikke. Er det virkelig ingen som helst mulighet for enerom eller til og med rom hvor mannen min kan overnatte? Jeg har hørt de har det for oss med kompliserte svangerskap/fødsler, men stemmer det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137789078-ikke-enerom-p%C3%A5-riksen/
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

De har enerom (familierom) på Riksen, men ikke så mange. Prioriterte er ihvertfall de med syke barn på intensiven og flerlinger. Men også de med kompliserte fødsler og de som har født på den alternative fødestuen er vel også prioritert. Jeg kjenner ikke hvordan de prioriterer disse gruppene innbyrdes. Vi fikk ihvertfall familierom pga. barn på intensiven.

• 3 måneder senere...

Da jeg lå på barsel med min førstemann, vet jeg at en jente fikk enerom. Dette på grunn av at hun var langt nede, hard fødsel og gutten hennes gråt hele tiden. Dette tok så hardt på at hun fikk enerom og plass til mannen.

• 1 måned senere...

Jeg fødte på rikshospitalet, og fikk ikke enerom etterpå, selv om vi ønsket det. (Seteleie, svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, keisertsnitt). Jeg og mannen min syntes det var helt grusomt å dele rom. Vi er rolige mennesker, babyen vår er rolig, og hun jeg delte rom med hadde besøk støtt og unge som hylskrek stort sett hele tiden. Det var forferdelig slitsomt.

• 6 måneder senere...

Jeg hadde også seteleie, lang hard fødsel og tilslutt hastesnitt, men synes det var helt OK å dele rom. Det er "spesialfødsler" fra hele landet på Riksen, slik at de langveisfra kan ha med seg en i familien på familierom. Synes det er bare rett og rimelig. Når man velger Riksen som fødested er jo dobbeltrom en av tingene man vet man får, så det er ikkeno å hyle over seg for synes nå jeg. Mannen min fikk være der fra 08 om morgenen til 22 om kvelden (minus siestaen 14-16), det holdt for oss. Våkenetter er det blitt nok av siden, så han gikk ikke glipp av noe! Hvis det er mye uro på rommet, så vet jeg at en venninne av meg fikk sove på et undersøkelsesrom som stod tomt sammen med babyen. På dagtid var de tilbake på rommet de delte igjen.

• 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg hadde en tøff fødsel. Fikk familierom de to første nettene. Så kom det noen som trengte det mer og jeg ble flyttet på dobbeltrom den tredje natten. Det var en slitsom natt. Jeg var trøtt og babyen min sov godt, men gutten til hun jeg delte med var våken hele natten. Dessuten er det ikke som barselkvinne man har lyst til å måtte tenke på å ta hensyn til andre på rommet. Jeg fikk ikke lov å dra hjem heller siden gutten vår fikk gulsott og måtte i lyskasse, så jeg sa i fra at jeg ikke klarte å være på dobbeltrom mer og da ordnet de slik at jeg og mannen fikk sove på rommet de bruker som ammepoliklinikk. Satte veldig pris på at de gjorde sitt for at jeg slapp å dele rom mer enn den ene natten.

• 3 måneder senere...

Jeg synes ærlig talt at denne diskusjonen er litt sutrete og foregår overalt.... Det er snakk om 2-4 dager, la nå de få rommene gå til golk som virkelig trenger de... Jeg har blitt plassert på 4-mannsrom ved to fødsler, førstegang var etter et akutt keisersnitt, med nr 2 fikk jeg et barn med en medfødt funksjonshemning, det var ganske tøft, men det var ingen særbehandling på rom for det. Det er faktisk folk som mister barnet sitt under fødsel, de får enerom, men må likevel ligge på barselavdelingen der andre ligger med sine babyer.

Nei, jenter, vær litt rause med deres medsøstre! Våkenetter blir detmange av, og dere kan nyte babyen med mann og familie i lang tid fremover etter sykehusoppholdet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...