Gå til innhold

Hvordan regne ut hvor mye feriepenger jeg får?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har feriepengegrunnlaget mitt.

Fortsetter under...

Skrevet

Og jobber i kommunen

Skrevet

Feriepengene for dem som har fem ukers ferie er 12 prosent av feriepengegrunnlaget. Feriepengegrunnlaget er det du mottok i lønn og andre skattbare ytelser ifjor utenom feriepenger.

For dem som har fem ukers ferie, tilsvarer feriepengegrunnlaget 11 brutto månedslønner minus 4/26 brutto månedslønn for ifjor.

Hvorfor 26-deler? Jo, i feriepengesammenheng tar man med lørdagene. Da er det i gjennomsnitt 26 arbeidsdager i en måned. Fem ukers ferie blir 30 dager. Man skal ikke ha lønn når man har ferie og blir dermed trukket 30 dagslønner - én hel månedslønn pluss 4/26 av en månedslønn - i den perioden der man skal leve av feriepenger.

Hvordan dette håndteres i praksis varierer. På mange arbeidsplasser får du utbetalt 11 vanlige månedslønner. Men da har du jo fått lønn for fire feriedager - fire tjueseksdels månedslønn. Dette blir derfor mange steder trukket fra feriepengene når de kommer til utbetaling i juli.

På andre arbeidsplasser får du betalt ut alle feriepengene ubeskåret på en fast tid, som regel i juni, så blir du trukket i lønn dag for dag de månedene du faktisk tar ferie.

Det er skatt på feriepengene som på vanlig lønn, men det er vanlig praksis å fordele skatten på de øvrige månedene, slik at feriepengene utbetales uten skattetrekk.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

er vel 12% av grunnlaget?

Skrevet

Du tar feriepengegrunnlaget ditt, og multipliserer med 0,12, så får du svaret :)

Skrevet

12% av feriepengegrunnlaget ditt:)

200 000: 24 000 kr i feriepenger:)

Annonse

Skrevet

Takker for svar jenter =) Trodde kanskje det var 10,2 % jeg. Men da blir det noen tusen dette da =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...