Gå til innhold

Tror alle her inne at å få barn etter uke 30 betyr "null problemer"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

Jeg fikk også beskjed i går om at jeg mest sannsynlig nedkommer før termin pga dårlig blodgjennomstrømming fra meg til livmor og morkake.

Lillejenta ble målt til ca 1 kg, er 28 fullgåtte.

Så nå blir det konroller på sykehuset 2 ganger i uka framover, og det blir om og gjøre at hun holder seg der inne så lenge som mulig. Hun har det bra foreløpig, men fikk beskjed om at dette kun ville forverre seg etter, og de kunne ikke gi noen tidsperspektiv på det. Har ikke svangerskapsforgiftning og er ikke syk på noen måte.

Så vi krysser fingre og tær

Hei.

Jeg leste ikke alle innleggenen til denne linken, men må innrømme at jeg blir litt provosert!!! Du skriver at du selv har fått en liten en i uke 35. Du av alle burde skjønne at det er INGEN som ønsker å få en liten en i uke 30!! Fikk selv en liten gutt i uke 29, ble lagt inn på sykehuset 5 dager før de måtte ta han med hastekeisersnitt. Og de dagene jeg lå der var et HELVETE. Masse bekymringer og eneste jeg fokuserte på var å komme en dag lenger, så en dag til... Hadde jeg lest det innlegget dit når jeg lå på sykehuset vet jeg ikke hva jeg hadde gjort!!! Hadde gjort situasjonen min enda værre. Skjønner faktisk ikke helt poenget med innlegget ditt heller jeg.... Foreløbig er min gutt frisk, som vokser og blir stor. Han har ingen komplikasjoner foreløbig. Av alle de jeg ble kjent med på sykehuset i de 8 ukene jeg var der er det et barn som har fått konstantert hjerneskade og den gutten ble født i uke 27.Har en venninne som fikk baby til termin som sliter med astma, vært mye syk og hadde problemer med å få i seg mat de første ukene. De måtte være på sykehus med hu i 3 uker før de fikk hu hjem.

I den siste tiden betyr en dag ekstra i magen mye for babyen. Og JA når man kommer over i uke 30 begynner det å hjelpe veldig. Var i alle fall det de sa til meg på sykehuset. De ville helst ha meg over i uke 32, men det tvilte de på at gikk.

Ja det er endel ekstra ting man må ta hensyn til med en prematur baby. Og det er selvfølgelig slitsomt. Alle drømmer jo om et A4 liv, og når alt ikke blir som man har tenkt er det vanskelig. Jeg har ofte vært lei meg, sliten og lei, men så smiler lille prinsen til meg og da er alt glemt. Mitt lille mirakel :)

Trodde poenget med prematurdebaten var å støtte hverandre og komme med innspill. Syntes ikke det her er rette stedet å legge inn noe sånt. De fleste her inne er gravide som søker støtte i en vanskelig tid... Dette innlegget gjør jo bare at de blir mer bekymra, hadde i alle fall jeg blitt.

Men det er min oppfattning...

jeg fødte ei jente i uke 34 å hun veide 2870 gram å var 47 cm...fikk henne me meg hjem etter 2 dager..barnelegen sa at hun var så stor å sterk at di så ingen vits i å holde henne igjen...ganger etterpå så ble jeg innlagt me premature rier i uke 31 å fikk 2 lungemodnings sprøyter å ble sendt hjem igjen..fødte ei jente i uke 33 å hun veide 2560 gram å var 46 cm,fikk henne oppå meg men di tok henne me seg på nyfødt fordu hun fikk en del vann i lungene etter fødsel så gjorde henne svak..hun lå i kuvøse i 3 dagen før hun ble lagt i vanli seng me annet utstyr...fikk flere puste stopp å d var fælt å være der men,følte meg alikevel kjempe trygg på legene...jeg ble innlagt 8 desember å fødte 12 desember å fikk reise hjem me tutta den 31 desember..så nei problefritt er d seff ikke etter uke 30 men,d vet vel di fleste vil jeg tro...men,vi er så forskjellige å babyene er veldig forskjellige...noen er sterkere enn andre..sånn er d desverre bare!! bekymringer kommer vi alltid til å ha,for hver dag babyen har i mors mage teller :) lykke til alle sammen...jeg er nå gravid igjen å er ikke bekymret for å føde prematurt igjen....klem

• 3 uker senere...

Jeg skjønner at du har hatt det forferdelig vanskelig! Vil bare si at selv om man sier at det er bra å komme over 30 uker, så er det vel ingen som prøver å bagatellisere prematur fødsel! Sannsynligheten for at det skal gå bra er ganske stor, men det kan alltid gå galt, også når barnet blir født ved termin.

Selv fødte jeg i uke 32, og alt har gått veldig bra (selv om vi selvfølgelig bekymret oss i begynnelsen). Nå er hun 2 1/2, og utvikler seg fullt på høyde med de andre på sin alder. Hun er faktisk foran dem språklig, har fått kommentarer i barnehagen om hvor utrolig tidlig ute hun er. En venn av oss fikk barn rundt termin, som fikk både cp og andre problemer.

Det kan dessverre alltid gå galt, men det går mye oftere bra! Det er tusen ting en kan bekymre seg for når man går gravid, vet alt om det! Men vi får bare prøve å tenke positivt, det går jo mye oftere bra enn dårlig! Og, det går veldig veldig ofte bra med barn som er født for tidlig. (Noen av de jeg traff på barneklinikken måtte for eksempel ta flere operasjoner på barnet sitt. I ettertid har det gått bra med alle som jeg traff!)

Leger i dag er heldigvis flinke med premature barn! :-) Jeg er nå 29 uker på vei, og prøver å knipe igjen så lenge jeg kan... Vil ønske andre i samme situasjon lykke til! :-)

Innlegget er over ett år gammelt, og ble skrevet mens jeg var full av hormoner. Kunne sikkert uttrykt meg på en annen måte, men dette er fakta. Begge mine barn er premature, og har fortsatt store medisinske utfordringer. Jeg mente ikke å skremme noen, men å opplyse. Ønsker alle en fortsatt fin sommer :)

Lykke til til alle som skal igjennom en pre-fødsel! Håper det ordner seg for dere!!

Hilsen HI.

• 4 uker senere...

Annonse

Synes innlegget er helt greit.. skremmer nok noen ,men for andre er det nyttig info.sikkert noen som føder før uke 26 eller 28 uten problemer ,mens andre sliter selv om de har mange flere uker. Poenget var vel at det faktisk kan gå galt selv om du har 30 uker, selv er jeg i uke 26 og har mareritt om natten fordi jeg er redd hun skal komme ut for tidlig,pga sterke smerter og kynnere, blir påvirket av det meste tror jeg:-/men får håpe hun holder seg der til hun nærmer seg termin

• 1 måned senere...
Gjest eelis+guttespire

Uff, dette var ikke gøy å lese. Jeg ble skrevet ut i dag etter fire dager på føden, hvor legene jobbet med å stoppe premature rier. Er i uke 32, og jeg fikk høre fra alle på Føde-Barsel og Nyfødtintensiv at uke 32 er såpass langt at risikoen for komplikasjoner er så liten at jeg ikke skal være redd for å føde nå. Må innrømme at jeg ble ganske redd igjen nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...