Gå til innhold

Hva synes dere om Esmée? Vil ha mange svar!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg er litt redd for at det kan bli vanskelig for andre å vite hvordan det navnet skal uttales........... Jeg synes det er veldig fint skriftlig, men vet av erfaring at det kan være vanskelig for andre å si navn man ikke er helt sikker på hvordan skal sies. Tenker på når andre skal bruke navnet til barnet osv. For man vil jo helst ikke si navnet feil..........

Esme på engelsk er gjerne en forkortelse for Esmeralda, og uttales nærmest Esmay/Esmey. Esmée har jeg aldri vært borti, prøvde et par søk på utenlandske navnesites, uten treff. Får noen treff på google, men det virker som mer et "kunstnernavn/alias" enn et døpenavn.

ée-endelsen er jo fransk, som jentenavnet Renée er, selv om man på engelsk runder av endelsen litt, som Reney. Men å bruke en fransk endelse med engelsk uttale på norsk blir litt komplisert, gjør det ikke? Særlig å bruke det i en sammenheng det ikke er "etablert", det blir veldig "feil" og misforstått.

Hvis dere liker det veldig godt, kan et alternativ være å gi henne navnet Esmeralda, og så bruke den forkortelsen dere vil i dagligtale. (Esmei eller hva det måtte være).

Oscar og Esmeralda er forresten fint sammen.

Annonse

... Det taler vel litt for seg selv når du legger ved en bruksanvisning på hvordan navnet skal uttales?? ;-) Det bør være en klar indikasjon på at navnet vil skape masse forvirring i fremtiden, også (klasselister, jobbsøknader osv).

Ikke synes jeg det passer spesielt godt til Oscar, heller... Blir like krasj som to (hel)søsken jeg kjenner; Gudbrand og Patricia...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...