Gå til innhold

Kviselignende utslett i nakken og på halsen, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først var mini veldig tørr og rød i kinnene, litt utslettaktig det også. Det ble bedre da sola begynte å ta, vet ikke om det har noen sammenheng.

Nå har han hatt et kviselignende utslett i nakken i noen uker, det har spredd seg til under halsen og nedover ryggen...

Hmmm.... Hva kan dette være? Noen som har erfaringer med noe lignende?

På helsestasjonen sa de at det kunne være allergi, det kunne være eksem og egentlig hva som helst. Så lenge det ikke er plagsomt, så er det nok ikke noe farlig. Sa de.

LUrer litt på om vi skal bestille legetime, men om det egentlig er noe vits...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som mollusker.

Jenta vår har dette. Det begynte under armen, og har nå spredd seg nedover siden og den ene overarmen. Det er en virussykdom, ikke farlig, men plagsom da det kan klø veldig. Det tok en stund før de begynte å klø hos jenta vår, men vær obs på at hvis de klør og begynner å blø, så smitter det veldig (blir flere mollusker).

Nå vet jeg jo ikke om det er dette gutten din har, men hørtes nesten slik ut! Ikke "forvent" at de kan dette på helsestasjonen, dette var til og med relativt nytt for legen vår da vi var der med dette. Venninner som er sykepleiere har aldri hørt om dette en gang!

Det er dessverre ingen medisinsk behandling, og som oftest forsvinner dette av seg selv innen noen måneder. Man kan oppsøke lege som både kan skrape dette av, samt fryse dem av, men dette anbefales ofte ikke da det kan være noe smertefullt.

Lykke til :-)!

Ps: google "mollusker" du, så finner du nok bilde også!

Skrevet

Men du... Leser at de er ganske "store",her er det tusenvis av røde prikker, der noen har blitt gule i midten. Hvordan så de ut på jenta di?

Skrevet

Huff, beklager noe sent svar! Nettet falt ut litt her :-)!

Ja, det er ganske typisk med slikt gult/hvitt i midten, som en slags "kjerne" liksom. Denne KAN du faktisk klemme ut selv (jepp, herlig) og vaske med desinfisert vann etterpå, så skal molluskene visstnok forsvinne.

Hos jenta vår ser det også ut som "tusenvis". Og de sitter tett i tett. Legen hadde aldri sett sååååå mange mollusker visstnok, han ble nesten litt oppspilt over å ha sett så mange (huff!). Jeg har jo ikke telt dem, men kan nok godt tenke meg at det er snakk om et par hundre sånn alt i alt.

Molluskene har visstnok noen stadier. De begynner med å være en liten rød prikk, til å bli ganske "moden" (den ser ofte da ut som en fullmoden kvise, med masse "gørr" i midten hvis du skjønner). Så går det hull på disse, og mollusken tørker inn. Sånn i teorien iallfall... hos jenta vår går de bare ikke bort av seg selv, så vi har fått henvisning til hudlege for å fryse dem bort.

Uansett, jeg tror nok at jeg ville ha bestilt en legetime bare for å få konstatert at det faksisk ER mollusker, bare for å være på den sikre siden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...