Gå til innhold

Hvor finner man ut om man er medlem av statskirken eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, nå fremstiller jeg meg selv som meget uvitende. Jeg er ikke døpt, og har i mange år trodd at jeg på grunn av dette selvsagt ikke er medlem av statskirken. I tillegg er det kun min far som var medlem av statskirken da jeg ble født. Siden jeg som nevnt verken er døpt eller konfimert, er det ingenting som tilsier at jeg er interessert i å være medlem av statskirken, men har nå fått opplysninger som gjør at jeg lurer på om jeg er medlem likevel. Så uvitende går det altså an å bli. Forøvrig er dette provoserende, må vel være et minstekrav at man er døpt før man blir registrert som medlem av statskirka vel???

Hvor henvender jeg meg for å finne ut av dette da tro? Til kirka jeg "sogner" til? Hehe, dette skal jeg ikke si til noen av vennene mine, ihuga statskirkemotstander som jeg er...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen vits å finne ut - du er jo ikke døpt eller konfirmert, så hvorfor skulle du stått som medlem?

Skrevet

Om du ikke er døpt så er du ikke medlem. Du er da ikke skrevet inn i kirkebøkene- eller med i et kirkesogn.

Skrevet

Aner ikke hvos du kan finne det ut.

Men tror noen automatisk blir medlem av statskirken. At kirka bare skriver inn folk i hytt og pina av og til..

Får mer støtt fra staten då..

Skrevet

Jeg fant visst ut av det selv. Gikk inn på kirkeradet.no og fant reglene for medlemsskap. Om du ikke er døpt, men en eller begge av foreldrene dine er det, blir du ikke registrert som medlem, men som "tilhørende den norske kirke". Om du ikke døper deg, blir denne "tilhørigheten" slettet når man fyller 18 år. Så da har jeg vel ingenting å frykte.

Dette har jeg trodd på selv og mente jeg ikke hadde grunn til å sjekke det ut. Etter noen diskusjoner på jobb var det mange som påsto at jeg var medlem fordi min far var medlem da jeg ble født. Dette var de "helt sikre på" fortalte de. Derfor ble jeg så usikker og følte meg plutselig så uvitende om egen tilhørighet. Men som sagt, det skulle da bare mangle at man ikke blir medlem hvis man ikke er døpt!!!

Takk for bekreftende svar! :o)

Skrevet

Sannsynligvis står du som medlem. Kirken har nemlig en flott prasis med at så lenge en av foreldrene er medlem regnes barnet som tilhørende kirken. Det spiller ingen rolle at en ikke blir døpt. Kirken 'suger' tak i en allikevel.

For å sjekke må du kontakte nærmeste menighetskontor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...