Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Hadde ALDRI i hele mitt liv trodd at jeg skulle være en gravid røyker. Det er helt jævlig. Men klarer bare ikke å slutte. Har nesten mer lyst på røyk nå enn før jeg ble gravid, og får nærmest angstanfall bare ved tanken på å slutte. Herregud! Hva skal jeg gjøre? Røyka ca 15 pr dag før jeg ble gravid. Har klart å kutte betraktelig, og i perioder har jeg bare røyka 5 pr. dag. Nå i det siste har jeg sluttet å telle, og vet ikke hvor mange det blir i løpet av en dag, men prøver å ta bare 5-6 trekk av gangen. Tenker nesten hver dag på at jeg må slutte, men vet ikke hvordan jeg skal klare det. Leste boka til Allen Carr, men den hjalp ikke det minste. Føler meg så utrolig alene... Har jo nevnt det for lege og jordmor, men de sier liksom ingen ting, bare gir meg masse brosjyrer. De har jeg ikke villet lese, for av erfaring vet jeg at det stort sett bare er skremselspropaganda - og det er det SISTE jeg trenger nå. Med en gang jeg fikk vite at jeg var gravid ringte jeg røyketelefonen og ba om å få tilsendt brosjyrer. Han som svarte på røyketelefonen sa at "Nei, da - de brosjyrene som er for gravide inneholder ikke skremselspropaganda, men heller hjelp og støtte i forhold til hvordan man kan slutte". Det var så utrolig feil! Da jeg leste disse brosjyrene følte jeg meg som verdens verste menneske - og det er bare ikke sånn man får folk til å slutte! (Akkurat der er jeg HELT enig med Allen Carr). Er så fortvilet. Og her inne er det heller ikke så mye støtte/hjelp og få. Jeg synes dette forumet dreier seg mye om at andre som ikke røyker selv kommer inn og skriver skremmende innlegg om alt som kan gå galt hvis man røyker, og hvor kjip man er når man røyker under svangerskap osv. I tillegg handler det mye om alle som har klart å slutte (hvilket er veldig bra selvsagt), og det gjør meg bare enda mer lei meg for at jeg selv ikke klarer! *sukk* Er det virkelig bare meg som har det sånn som dette? Føles sånn...
hemmeliggravid Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 vi er i det minste 2.. jeg er 8 uker på vei og røyker ca 10 om dagen. klarer ikke å slutte, jo mer jeg tenker på å slutte jo mer røyker jeg:( får jeg skremselspropaganda eller stygge kommentarer slengt i trynet merker jeg at jeg plutselig får masse "gode" unnskyldninger for å røyke, som f.eks. at stress og overvekt er mer skadelig for barnet enn røyk (hvilket det faktisk er, men dog ikke en god unnskyldning for å røyke). hvor langt er du på vei? synd du er anonym, ellers skulle jeg sndt deg melding og vi kunne støttet hverandre, men du kan jo sende melding til meg om du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå