Gå til innhold

Hvordan var fødslene? (om dere fortsatt er her inne)

Anbefalte innlegg

Hvordan gikk fødslene til dere nybakte mai-mammaer?

Varte de lenge?

Fra jeg ble innlagt på føden, til Leon var ute, tok det 20 timer, med over TRE timer pressing.. Endte med litt vacuumhjelp.

Ingen smertestillende! *stolt*

Det var helt forferdelig, men så verdt det!!!!

:)

Fortsetter under...

Hei ;)

Jeg fødte 1. mai, en liten jente på 3794g.

Ingen tegn på at noe skulle skje, egentlige terminen var 27. april, så var jo litt på overtid.

Slimproppen hadde gått ca en uke før, men som sagt, ingen andre tegn.

Hadde nettopp lagt oss og rakk bare å åpne boken min da jeg kjente en type..... tja... det kjentes som en ballong som sprakk. Ikke vondt, bare en litt rar følelse kan du si :)

Riene kom like etterpå, vannet gikk kvart på tolv om natta, og var på sykehuset klokken halv ett. Da var det 5 cm åpning og alt var i full gang. Latensfasen hoppet jeg visst bare over....

inn på føden og forelsket meg i lystgassen.. god "puste-riktig-hjelp" :)

Jordmor satt to steriltvannspapler, JÆVLIG vondt, men jeg tror ikke det lindret noe. Jeg hadde kun vondt i hofter og bekken, ikke noe stramming over magen eller noenting, så jeg tror ikke helt hun hadde behøvd å sette de, men hun nærmest insiserte, så da protesterer da ikke jeg? Klokken fire så begynte ting å stagnere litt, livmorhalsen var ikke fullmodnet, stoppet på 7/8 cm. Men riene presset så på at det rakk ikke å modnes helt heller... Ble flyttet over i badekar, men jeg angerer nok litt på det for min egen del, trodde det skulle bli det beste for meg, men lystgassen rakk ikke over dit, så jeg klarte ikke å holde kontroll på pusten...

Klokken halv seks begynte jordmor å ykmte innpå om epi, men jeg var heller motvillig, så hun undersøkte andre muligheter og fant en enkel liten sprøyte, satt i skinka, en time senere var tulla ute :)

Overraskende lite smertefull fødsel, med unntak av badekaret tenkte jeg hele tiden, dette var ikke like ille som jeg trodde.....

Så det var min story. Litt sent ute med fortellingen men har ikke vært så mye hjemme etterpå....

Hadde termin 17 mai, men tirsdag 6 mai bestemte lille mann for å komme ut.

Vannet gikk kl 17.30, da ringte jeg føden og de ville at jeg skulle komme inn for en sjekk.

Fikk hjem mannen fra jobb og fikk tak i barnevakten til jenta våres.

Var på sykehuset kl 20 og da fikk jeg mine første rier. De kom regelmessig med en gang neste da. Ble lagt i CTG,men etter en time i den var jordmor ikke fornøyd og ville prate med en lege. Legen kom og undersøkte meg, men fant ikke livmortappen og hodet til baby'n var for langt opp.

Så kl 22 ble det bestemt KS. Ble ført inn på opperasjonsalen og kl 22.49 var lille Emrik Andrè kommet til verden med et skrik.

Så det gikk ganske fort egentlig. Ca 5 timer & 20 min fra vannet gikk.

oi. den hørtes ikke noe kjekk ut.. men det er jo verdt det uansett..;)

jeg begynte med små rier i 3 tiden på natten. stod etterhvert opp. riene var ikke vonde men de kom med sånn ca 3-4 min mellom rom. jeg hadde en rask fødsel sist så var litt usikker på hva jeg skulle gjøre for da kom riene og var kanon vonde fra første stund.... ca kl 6 var vi på storken. ble målt til 2-3 cm åpning. + at han lå HØYT oppe. fikk komme inn alikavel da.. selv om de hadde STOR pågang... fornøyd med det..;)

når jeg kom på storken forsvant riene. skikkelig skuffende... fikk beskjed om å prøve å sove. og det klarte jeg nesten.. kl 9 kom jordmoren inn igjen og sjekket åpningen. jo fremdeles bare ca 2-3 cm men tøyelig... men mens hun sjekket så sa hun forfjamset.. her skjer det noe rart. nå er det 4 cm.;) også gikk litt av vannet. så da begynte riene å sette igang..;) i starten var de ikke sånn kjempe vonde.. og hadde jo pause i mellom. så jeg satt å lo og pratet med jordmoren og sambo.. men riene ble sterkere og sterkere.. jordmoren kommenterte ofte at jeg var utrolig flink til å puste.. (noe jeg IKKE klarte under den første fødselen min).. og at jeg hadde et utrolig godt humør..;) ca kl 10.30 skulle hun sjekke igjen. da var det blitt 6 cm. og veldig tøyelig.

nå gjorde det utrolig vondt. eg visste ikke hvor eg skulle gjøre av meg. lå over en saccosekk oppi sengen. når kl var ca 11.40 presset det voldsomt på. hadde enda en kant igjen..men fikk lov å presse. auauauauauauauau..hehe.. kl 11.56 ble han født.. så jeg presset ikke så lenge... han kom ut mens eg satt på kne på gulvet hengende over sengen..:) kjenner enda den gode følelsen når han sklei ut.. fikk han rett i armene mine..:)

så fødselen gikk forsåvidt raskt denne gangen og. 3 timer fra riene satti gang ordentlig...

nå sitter eg her med en 12 dagers baby i armene. han vokser og vokser. har gått opp 500 gram allerde..:) er en rolig og blid baby vi har fått..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...