linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Jneta mi var syk fra (forrige) søndag kveld til tirsdag (feber), hun spiste lite da, men etter feberen ble borte har ikke spisingen tatt seg opp, Hun har aldri vært veldig glad i grøt, middag er så som så, brød er favoritten. Hun pleide å få 3-4 måltider iløpet av dagen, nå er det nede i 2 .. stresser mye med det, prøver jeg å gi mat etter 3 timer, er hun ikke sulten, 4-5 timer etter forkosten (dvs forkosten er i 12-13tiden) sover hun, og hennes andre måltid havner da på rundt seks-syv. Og selv da er hun ikke spesielt sulten.. prøver alt av pålegg, grøt (tom yoghurt), fruktmos etc. men hun vil ikke ha.. blir så fortvilet.. ammer ennå, men greier ikke helt å se på det som mat, før spiste hun hele to brødskiver til frokost, nesten et helt middagsglass evt grøt, kvelds var 1-2 skiver brød eller grøt. Vil gjerne ha mat tips/råd, er det vanlig at dårlig matlyst henger igjen så lenge etter feberen? Hvor lenge bør jeg vente mellom måltidene? vil jo at hun skal rekke å bli sulten.. vurderer å oppsøke lege, men kanskje litt drastisk? Jeg ammer henne om natten, bør jeg slutte med dette (mener å ha lest et sted at barnet da kan bli mer sulten om dagen)?? Føler at det kan bli dumt å ta fra henne den eneste "maten" hun får i seg.. Takker for alle svar
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Hei! Uff det er ikke noe serlig!! Vi sitter med det samme problemet selv... Gutten vår har hatt to virusinfeksjoner rett etter hverandre (diarè og oppkast i nesten 2 uker) å nå som han har vært bra i 3 dager, har han fortsatt null matlyst NEKTER å drikke, så må tvinge i han med sprøyte.. Skal heldigvis til HS i morgen, så kan jo videreføre tips til deg i morgen hvis jeg har fått vite noe nyttig vi kan gjøre?:-) Å ang. den nattammingen, så tror jeg det samme som deg, at det viktigste er at hun får i seg det hun kan...! Masse lykke til!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Han er forresten straks 8 mnd han også..
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2008 Nathalie drikker, takk og lov. Høres ikke gøy ut å måtte tvinge på han væske med sprøyte. Hun har løs mage, og mørk avføring.. Blir så redd, noen måltider får hun i seg masse, også spiser hun plutselig ikke før kvelden / evt dagen etter... Håper gutten din (og jenta mi) blir fort bedre Slitsomt å ha det slik.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Uff hørtes ikke noe gøy ut:-( Felix var nede i 3 måltider igår.. eller, ett av de 3 var bare litt fruktmos.. usj.. Ja vi får håpe det!!:-)Masse lykke til:-)
Snøfnugg75 Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 Ungar tek seg raskt inn igjen. Det er mykje næring i mm. Sjekk bleia- at den ikkje blir tørr. Følg med på allmenntilstanden, slapp? Ikkje stress henne med å "tvinge" i henne mat. Barnet merkar at du er stressa. Ho et jo to måltid, det er jo ganske bra, sjølv om det er mindre enn normalt. Det viktigaste er væska- amm litt ekstra! Prøv litt banan eller banan/avocadomos. Slapp av og sjå det an. Følg med, og prøv å gi mat til dei faste tidene. Det er mitt råd- helsing 2barnsmamma
kitty08 Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Jenta mi på 8mnd var også syk og begynte å spise enda mindre enn tidligere (har aldri likt middag og slikt, men pleide å få i henne grøt og frukt). Jeg stresset med det selvsagt. I tilegg var jenta utilpass, stadig sulten og begynte å våkne krampesulten kl 5. Jeg begynte å suplere med MME og fikk mett jente igjen. Da stresset jeg mindre med at hun ikke spiste (ja ja, to te-skjeer med gulrot er fint, så får hun drikke seg mett på MME etterpå). Hvis du har mye melk er det jo kjempeflott om hun drikker det. Jeg hadde tydligvis ikke nok melk, og produksjonen tok seg ikke opp. Men poenget, er at nå har hun mer appetitt igjen ... så det går opp og ned med disse små. Så lenge hun får i seg MM/MME (over en periode), så er det nok ikke noe å bekymre seg over (lettere sagt enn gjort). Det går seg nok til.
kitty08 Skrevet 27. oktober 2008 #9 Skrevet 27. oktober 2008 Og så lenge hun spiser lite, kan du jo også prøve å feite opp maten hennes en stund. En te-skje olje i grøten gir fine kalorier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå