Gå til innhold

Flere som synes det er få kontroller i begynnelsen av svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i slutten av uke 17, og den eneste kontrollen jeg har vært på var den hos legen i uke 11, hvor jeg tok blodprøver og sånt. I uke 13 var jeg på gruppesamtale sammen med andre som har termin i oktober hos jordmora, men det var bare informasjon, og altså ingen fokus på meg og min mage og helse. Nå har jeg forsåvidt et greit svangerskap, uten noe særlig plager, men jeg skulle gjerne hatt en skikkelig kontroll før ultralyden også. Skal dit om 1,5 uke nå, og da får jo barnet en sjekk, men det er vel ikke noen innlevering av urinprøve og sånt der for å sjekke at min helse er bra? Hvem vet om jeg har en urinveisinfeksjon jeg ikke legger merke til, eller om jeg holder på å utvikle svangerskapsdiabetes eller andre rare ting? Det får jeg vel ikke sjekket før kontrollen i uke 24 det, da...

Hilsen førstegangsfødende

Fortsetter under...

Jeg er helt enig.

Som første gangs fødende er også jeg veldig usikker på om alt egentlig er som det skal, og skulle ønske det var flere bekreftelser å få.

Jeg har ikke engang vært i samtale med noen jordmor (noe det virker som alle unntatt meg har vært).

Men hva kan man gjøre?

Og er det min jobb å kontakte jordmor?

er i uke 17 å har vert hos legen en gang ( tok blodprøver o.l), så har jeg vert hos jordmor 2 ganger.. første gang var det info å brosjyreutdeling, andre gang fikk jeg høre hjertelyden.. gleeder meg sånn til neste uke, da er det UL for første gang å kanskje får vi vite kjønnet:)

Jeg er enig... Men det er sikkert fordi det tidlig i svangerskapet:

1) ikke er noe man kan gjøre for barnet hvis noe skulle være galt

2) det er sjelden det er noen helseproblemer hos mor. Har man hyperemesis eller andre spesifikke helseplager, blir det selvsagt flere legebesøk og sykmelding, det sier seg selv.

Jeg er veldig heldig og bor i en kommune med super jordmordekning. Jeg er nå 18+2, og har vært en gang hos lege og to ganger hos jordmor. Jeg synes det er kjempefint. :) Jeg skal på UL i morgen, og ny jordmortime om 2-3 uker. Her får man timer minst hver fjerde uke uansett hvor langt man har kommet i svangerskapet - vel og merke hvis man går til fødestua, fastlegen følger det "vanlige" programmet.

Må vel si meg litt enig i at det er litt "slapt" i begynnelsen ja... Tror mye blir lettere å takle når man kjenner daglige spark og liv inni der, men kan være litt lenge å vente på ny kontroll til tider...

Har heldigvis en super jordmor som stiller opp ved behov, og er bare å ta kontakt om man syns det drøyer for lenge mellom hver gang. Hun har hvertfall tid til å høre på evt spørsmål og bekymringer, i motsetning til legen, som bare haster videre.

Lykke til på UL! Er litt sprøtt, for babyen turnet rundt inni der uten at jeg merket noe som helst :) Var så aktiv at JM ikke klarte se kjønnet :)

Det skal vel være 8 kontroller i løpet av svangerskapet. Men det er sant, det føles litt lite i starten. Var på legekontroll tidlig, men så tok det en måned før neste kontroll, og enda en måned etter det for UL og ny jordmortime. Det er som regel ditt ansvar å kontakte jordmor for å bestille time, på første time vil dere sannsynligvis sette opp videre timer. Evt kan du jo gå til lege i stedet, men du selv må nok bestille timene.

Annonse

Nå har eg vært heldig sånn sett... Var inne til tidlig UL i uke 9, og var til første kontroll hos lege i uke 12.

Men fra det og til første ultralyd 22. mai synes eg det har gått alt for lang tid... Er i en sånn periode nå da eg egentlig ikke føler meg gravid i hele tatt, har kjent litt bevegelse en periode. Men så var det stille og rolig igjen"... Så blir litt bekymra for om alt er som det skal!

Så et par kontroller mellom første svangerskapskontroll og frem til ultralyd hadde vært en god ide...

syns det er helt greit jeg.. var å tok blodprøver i uke 9 og hadde svangerskapskontroll i uke 13 og ul i uke 18 og i uke 21 skal jeg på 2 svangerskapskontroll.. jeg vil jo ikke til legen hver uke... så jeg syns det er helt passelig med legetimer og ul jeg.. :)

jeg var første gan hos legen når jeg var 8+6 og så var jeg hos jordmor når jeg var 17 uker.. er 18 uker i morgen så er bare en uke siden jeg var hos jordmor... neste kontroll er hos lege når jeg er nesten 23 uker og til jordmor uka etter når jeg er 24+1=S ble veldig tett mellom de kontrollene men var ikke jeg som satte de opp.. jaja.. syns det er laaang tid mellom kontrollene hittil da.. er snart halveis i svangerskapet liksom og har bare hatt to kontroller.. jaja.. sånn er det bare=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...