Nurket11 Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Puh! Nå har jeg lest at akrylamid i potetgull ikke er bra for gravide og spise. Jeg blir sprø, føler at alt jeg googler av mat så kommer det opp " farlig, bør ikke spise, hold deg unna" - hvor mye skal vi ta hensyn til?? Står og glor inn i kjøleskapet når jeg blir fysen og føler alt skriker imot meg at det er farlig..Noen tips på snacks, som faktisk smaker godt som vi KAN spise?
lubbeline Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Vet ikke...men har nettopp spist chips(det heter potetgull i Bergen)....får ikke sånn kjempedårlig samvittighet...mye å passe på ja
Sunnybeach4gull :) Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Akrylamid, C3H5NO, IUPAC navn 2-propenamid, er en luktfri, flytende og et reaktivt kjemikalie som blir anvendt for framstilling av polyakrylamid, det vil si polymerer som plast. Akrylamid er et potent neurotoksin og av WHOs kreftorgan IARC er det klassifisert som kreftfremkallende stoffi gruppe 2A, og det kan skade arvestoffet. Akrylamid er et kjemisk stoff som blir dannet i stivelsesholdige matvarer under steking og ved annen produksjon og tilberedning ved høy temperatur. Akrylamid regnes for å være kreftfremkallende, og det kan skade arvestoffet. Undersøkelser i flere land har vist at spesielt potetchips, pommes frites og enkelte typer kjeks og kaffe inneholder akrylamid. Det forskes og arbeides med å finne produksjonsmåter som kan redusere dannelsen av akrylamid i maten. Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Akrylamid» Alt me måte.... man kanke være hysterisk!! Æ har mista hele morssida mi omtrent i kreft, å det e nu sånn at man vet aldri ka slags sykdomma man kan/ska få :-( D e greit å være opps på kræftfræmkallanes stoffa, men vesst man ete alt me måte e d ingen fare :-) Mozarella må du heller være mer bekymra for, me store mængda dioksin i sæ! Men når d e sagt, så ekke potetgull d sunneste man ete da :-P så sikkkert ikke mange bettan du ete av d :-)
Bolla med en til Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Nå må dere ikke være så hysteriske. spis potetgull og kos dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå