iznogood Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Jeg sitter her og lurer litt på... (og det blir nok med luringen,tenker jeg) altså - Maud - meget dugelig bunadsyerske - har sydd og brodert sin egen bunad! Ikke at jeg er dugelig eller emne for dugelig, men om jeg skulle hatt meg en hobby for resten av livet så måtte det jo være å sy min egen bunad :-D Og da lurer jeg på -> Hur gjør man? Må man dra på bunadskurs eller noe slikt? Eller får man kjøpt materialpakke og noe mønster (for en formue, sikkert). Kan dere flinke damer komme med råd og veiledning, her?
Maud Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Tenk at du har latt deg inspirere, det er morsomt! Skynd deg på Husfliden før inspirasjonen glipper. Det finnes kurs, både i regi av Friundervisningen og gjennom Husfliden tror jeg. Jeg kjøpte en materialpakke på Husfliden og satte i gang. Brodering finnes ikke vanskelig, det er bare nøyaktighet og tålmodighet som kreves. Tre i nåla og stikke den opp og ned gjennom stoffet etter et mønster, det klarer du. På det jeg kjøpte var mønsteret tegnet på stoffet og så sydde jeg der strekene var. Holder nå på med en skjorte til en svigerinne (holder på er å skryte, den ligger mest i en skuff) og der må jeg telle og se på et ark. Det er overkommelig det også. Det koster en liten formue, men den er langt mindre enn den du må ut med hvis du skal kjøpte bunaden ferdig. Hvilken bunad tenker du på da? En hobby for resten av livet kan det bli, men du blir sikkert ferdig i løpet av et år eller tre hvis du ikke inviterer inn så mange dyr i året ;-)
Næsningsfrua Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Det tror jeg er helt avhengig av hvilken bunad du vil ha. De fleste (mange ihvertfall) får du kjøpt som pakker, slik at du kan brodere og montere sjøl. Prisen er nok avhengig av hvilken du skal ha, men mener å ha hørt at de ligger på rundt 5000? Men skal du ha en Hedmarksbunad 1985-modellen, MÅ du gå på kurs, det bestemmer nemlig husflid-mafiaen på Hamar... Skulle jeg gått på et sånt prosjekt, tror jeg det ble uferdig, gitt!
iznogood Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2008 Nåh... så da må man gå på kurs? For ellers kan en avvike fra standard, da eller? Jeg vet ikke hvilken bunad jeg skal ha. :-) Jaffal ikke bergensbunad - for den må man brodere mye på og unasett for mye Maud bagatelliserer broderingskunsten - så er det vanskelig! Ser for meg blodflekkerene jevnt fordelt utover det hvite ullstoffet. I slekten min er det nok hardangerbunad som er tingen. Da må en kunne fikle med hardangersøm - og det ryktes på bygda å være vanskeligere enn å brodere på ullstoff. Fra tippoldemor har jeg bringeduk, sølvbelte med konetamper (kan fraskilte gå med konetamper?), søljer og et hodeklede til handangerbunaden. Så det er skjørt, vest, forkle og skjorte som mangler. Altså - alt det vestentlige :-) Iznogoodkjæresten forfekter at han skal klare å sy seg en fanamannsbunad lenge før jeg er ferdig å trokle i hop en stakk til noe som helst. Nei, nå ble jeg atter en gang motløs her, altså :-D
Gummelillan Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 Kommer veldig an på hvilken bunad du skal ha. Selv er jeg så heldig at jeg kommer fra distrikter hvor vi tydeligvis genetisk ikke er egnet for broderier ;-) Hittil har jeg sydd rondastakk og rutalivs-bunader til alle tre jentene i barnestørrelser og tenkt ut at når de skal konfirmeres (eller markere overgang til voksenlivet innenfor den religion de måtte ønske ;-)) så blir det nok nordmørsbunad på de slik som min. For den har bare bittelitt broderier på vesken og DET skal jeg greie. Rondastakken har jeg klippet og sydd helt selv fra skrætsj. Skulle jeg sydd bundad til de i voksenstr tror jeg at jeg ville ha kjøpt ferdig pakke slik at det kun er syingen som gjenstår, for klippingen er egentlig det mest pesete synes nå jeg.
iznogood Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2008 Hvor du er *flink*! Har du virkelig sydd 3 bunader til barna? Jeg er veldig imponert. (uansett om det ikke er brodering involvert) Å klippe til (selv om man har adekvat mønster) det tror jeg man må ha håndlag for å klare.
Gummelillan Skrevet 18. mai 2008 #7 Skrevet 18. mai 2008 Hm, denne kom mens jeg skrev mitt innelgg i sted. Da skjønner jeg at du ikke er så heldig stilt, ja, for hardangesøm er ikke sååå enkelt, nei ;-) Men du kan jo kjøpe skjorta og så sy resten? Et kurs er sikkert greit, selv om veiledningen bruker å gå greit så snart du kommer inn i den grusomt tunge nynordsken som gjerne følger med, he, he. Og sølvbeltet går helt fint. Jeg har hatt mitt belte som frøken, gift og nå fraskilt og sambo igjen ;-)))) Opp med motet. Dette klarer du!!!
iznogood Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. mai 2008 Apropos dra huset fuldt av dyr.... http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/18/535575.html Da måtte jeg tørke litt i øyekroken, ja..
Gummelillan Skrevet 18. mai 2008 #9 Skrevet 18. mai 2008 Takk, takk. Selv om bunadspolitiphantomet prøvde seg med at tilknytningen min til Gudbrandsdalen er tynn da... Min fraskilte mann er derfra og derfor endte første blad gummisfrøken i slik bunad. Og jeg liker jo struktur og orden (og hadde jo da mønsteret liggende...) så de siste to årene har det da blitt to rondastakker til, he, he. Og så har jeg sydd de i str 6-8 år og så syr jeg de inn til det de er. Og dermed har de jo da stasplagg et godt stykke opp på skolen. Fin måte å øve opp ferdighetene på. Må innrømme at den første jeg sydde har noen små svakheter, men tror ikke så mange ser de (veldig god på å se de selv da...). Har alltid vært glad i å sy på maskin. Sydde egne klær i en periode hvor jeg var av den litt mer kunsteriske typen i tenåra. Med årene har jeg blitt så straight og kjedelig at dette har utgått, men da er det ekstra artig å skeie ut med en bunad...
iznogood Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 18. mai 2008 Din tilknytning til Gudbrandsdalen er langt sterkere enn min :-) Jeg bodde der fra jeg var 1 til jeg var 2 - så det kvalifiserer neppe. (Intet ruteliv med rodastakk til meg) Mitt forhold til symaskin er at den er kommet inn i dette huset (kjøpt og betalt av meg i et optimistisk øyeblikk) for å motarbeide meg! Vi forstår hverande rette og slett ikke :-) Så flott med alle jentene i bunad, da. Jeg er stadig imponert!
Maud Skrevet 18. mai 2008 #11 Skrevet 18. mai 2008 Neida. ikke mist motet! Det er litt vanskeligere å sy skjorte enn på ull, men hardangersøm er jo bare telling da. Fine symmetriske greier og så klipper du litt. Det klarer du! Jeg broderte på lua først, den bruker jeg aldri for bunadsluer skal visst være stygge. Kanskje du og kjæresten kan ha en intern konkurranse? Det pleier å hjelpe på motivasjonen min i hvert fall. Jeg kan være heiagjeng jeg og så kan jeg være konsulent. Da får du en god grunn til å dra til Oslo-området. "Jeg må besøke bunadskonsultenten min", hadde ikke det vært fint?
phantomet Skrevet 18. mai 2008 #12 Skrevet 18. mai 2008 Hardangerbunad er litt pes...for det er mye å sy.... Men hva om noen gav deg navn på dyktig dame til å sy nettopp denne bunaden, som ikke koster så mye som å kjøpe ferdig bunad på Husfliden? Jeg har nemlig også Hardangerbunad, sydd av min oldemor...men for noen år siden fikk jeg ny nydelig skjorte, der jobben ble gjort av en veldig dyktig dame...Fikk først hardangersømmen til å ha på skjorten og forkleet i gave, og så fikk jeg etterhvert sydd skjorten...
iznogood Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. mai 2008 Oii... et sånt navn tar jeg veldig gjerne imot. Du må ha en ganske så gammel bunad, skjønner jeg. Når den er sydd av din oldemor. Har du konetamper på beltet? Og sånt sort, hvitt hodeplagg (som er meget mystisk hvordan man skal brette til). Tenk, neste 17. mai - da hopper du i bunaden igjen og ferier 17. mai med tvillingvogn pyntet med flagg og whatnot :-)
phantomet Skrevet 18. mai 2008 #14 Skrevet 18. mai 2008 Bunaden jeg har er den siste hun sydde...og den var opprinnelig til min mor. Jeg fikk den til konfirmasjonen. Min oldemor ble hele 102 år, men hun sydde ikke bunader de siste årene... Jeg har hverken konetamper eller stort hvitt tørkle til å ha på hodet, men jeg tror en av mine tanter kan lage en beskrivelse av hvordan man skal brette og feste det... Jeg har gullbeltet, og har veldig lyst på både hodeplagget og det som jeg kaller for fangbåndene, men som jeg nå skjønner er det som heter konetamper... Når det gjelder navnet på denne damen som hjalp meg så skal jeg gjør litt detektivarbeide, for det var min bestemor som arrangerte det hele, og hun lever ikke lengre. Jeg skal ringe en av mine tanter og høre med henne, om hun husker hvem det var som gjorde jobben. Vet at hun bor i Norheimsund, og så vet jeg at hvordan "slagene" på vesten er sydd, fortelle hvor bunaden stammer fra...Kanskje du må finne ut hvordan de skal se ut i den bygden din slekt stammer fra? Ellers så vet jeg at moren til min sommerflørt da jeg var 14 syr endel, for hun har sagt ja til å sy kappe til meg, når jeg får somlet meg til å ta de riktige målene... Kanskje det er verdt å ta en telefon til henne... Jeg skal som sagt gjore litt research og sender deg den infoen jeg finner...
dritgrei hei hei! Skrevet 19. mai 2008 #15 Skrevet 19. mai 2008 Jeg tror jeg må skaffe meg en surrogatmor i Telemark, for jeg vil så gjerne ha en beltestakk jeg, kan man det sån 30 år etter man er født?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå