Gå til innhold

Lite melk om kveldene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har masse melk om dagen og spesielt om natta, må opp for å pumpe. Men det virker som jeg lite melk om kveldene, og hun blir ikke mett. Er urolig og vil ikke sove, og mater henne hver time. Hun sovner som regel ikke før kl. 23. Gir henne da den melka jeg pumper på flaske, men må også av og til gi henne mme. Mormor mener hun bør få tynn velling, men hun er bare 8 uker, og jeg synes det er for tidlig. Men hun trenger mer mat for å roe seg og sovne om kveldene.

Andre som også opplever at de har mindre melk på ettermiddagen og kvelden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er helt normalt.

Den teknikken med at du pumper overskuddet på morgenen og gir på kvelden er kjempebra, få deg gjerne en rutine på det!

Du kan også ha nytte av en dupp på ettermiddagen om baby sover.

Velling er for tidlig, ja! De har anbefalt det i Sverige, og de sliter no veldig med glutenintoleranse (cøliaki).

Skrevet

jeg holder på på akkurat samme måte med min jente som er 4 uker...leste en artikkel inne på ammehjelpen om det! Gå inn på urolige barn om kvelden så var det en link der til en side om det ;) jeg ble iallefall litt klokere! Men er fryktelig slitsomt å holde på med det...Sto at det var veldig vanlig å ha mindre melk om kvelden, og at den melken som kom om kvelden var ofte mye tynnere og mindre mettende enn melken andre tider i døgnet, og at melken om kvelden var mer sånn tørste slukking... Var litt godt å høre at det ikke bare var meg som hadde det sånn iallefall =)

Skrevet

Det er helt normalt! Ikke nødvendig å gi tillegg. Bare pupp i vei, så øker produksjonene etter hvert. Etter noen uker vil brystene bli fullere også om kvelden!

Skrevet

Tror du har lest litt feil. melken på kvelden er fetere og derfor trenger de mindre. Se utklipp nedenfor fra ammehjelpen. Vi holder på med det samme selv, masse mas på kvelden men til belønning får vi en fornøyd og mett baby som sover i 6t i strekk!

"Om morgenen, dagen og tidlig ettermiddag lager vi ”fet melk” og ”tynn melk”. Den tynne melken er en ”tørsteslukkermelk” og kommer først. Etterpå kommer den fetende melken som barnet skal vokse på. Når vi produserer mindre melk om kvelden, får barnet i seg mindre av den tynne melken og tilsvarende mer melkefett fordi melken da er mer konsentrert. Når barna stadig vekk gråter og maser om mat om kvelden, får de hyppigere måltid og så får de i seg den nærende kveldsmelken i mange små porsjoner.

Kveldsamming gir nattesøvn

Med mer fet melk i magen får barna ikke bare et godt lite lager å vokse på, de får også et mettende lite lager å sove på. For det ser vi – at kveldsmasere i de aller, aller fleste tilfeller har en god sammenhengende søvn først på natten, for eksempel fra kl. 23.00 til 03.00. Utallige mødre har vært bekymret fordi babyen gråter og maser om kvelden. Men svarer ja: Barnet sover lenge sammenhengende tidlig på natten, eller kanskje hele natten. Dette skyldes at de i løpet av kvelden bygget opp det mettende lageret.re".

Skrevet

Jeg hadde det sånn med min sønn. Og når han sovna innimellom sov han så utrolig lett, våkna av den minste lyd. Helsesøstra sa til oss at det var vanlig at mange barn trengte mye amming på kveldene, og at de på en måte "fylte opp mat-tanken" sin til natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...