Gå til innhold

Helt fersk flaske-mamma..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille-jenta mi er nå fire og en halv uke og pga veldig såre brystvorter så må jeg stoppe å amme og heller pumpe ut all melken og gi på flaske. Veldig trist å slutte,fordi både vi fikk til ammingen så bra,men nå er det så vondt at jeg sitter å gråter og spenner alle muskler i overkroppen.

Det jeg lurte på er om hvordan dere andre ordner dere når dere skal ut? På kafe-besøk foreksempel,har dere med pumpa og pumper der eller pumper dere hjemme også har det med i kjøle-bag?Har ikke bil,så her triller vi uansett hvor vi skal,og kjølebagene er jo vel ganske store også eller?

Har så mange spm..har ingen erfaringer,og hs ville ikke hjelpe pga at de mener det er dumt av meg å gi på flaske selv om hvor vondt det er..de sier bare at om jeg bare luft tørker brystvortene så blir det bra igjen,men jeg har prøvd alt,kremer,lufttørking osv.. har slitt meg gjennom fire uker med smerter hver amming og klarer ikke mer. Og snuppa virker mer fornøyd nå enn da vi ammet,kanskje fordi moren er mer rolig og fornøyd?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart snuppa er mer fornøyd når mamma ikke har det vondt, det merker de små. Du skal være fornøyd med det du har prøvd, og skjønner godt du ikke orker mer. Jeg ammer ikke selv, så har ikke svaret på det du spør om, men tror du nok man pumper seg hjemme og f.eks fryser ned og tar med i kjølebag. Fersk morsmelk kan vel stå i kjøleskap i ett par, tre døgn, mens frossen kan stå i 24 timer. Så når du skal ut på tur, så tar du med flaske i kjølebag. Man får mange små kjekke kjølebager. Jeg har en avent kjøle/varmebag, kjøpt i babyutstyrsbutikk. Så får du varmet flasken på en cafe etc.

Skrevet

Jeg pumpet nesten aldri ut på tur. Kun når jeg skulle være ute i en hel dag.

Det endte med at jeg fikk for lite melk etter noen uker så jeg måtte spe på med nan. Så hvis du er veldig opptatt av å fullpumpe så må du nesten vurderer å ta med pumpene og pumpe der du er.

Jeg stod også opp på natta og pumpa 2 ganger - dette for å beholde mest mulig melk. Holdt vel på med dette i en 3 ukers tid før jeg trappet ned til 1 gang pr natt. Deretter trappet jeg ned til ikke å pumpe i det hele tatt og da forsvant melka fort hos meg.

Hvor ofte og hvor mye du må pumpe må du nesten bare prøve deg litt frem med.

Når det gjelder oppbevaring så anbefaler jeg denne termovesken:

http://www.aventbabyshop.com/shop/product_info.php?cPath=85&products_id=948

Tror du får kjøpt den på de fleste babybutikker. Får fint plass til 2 store aventflasker og kjøleelement. Jeg brukte å ta med 2 store flasker full med melk, skulle jeg være ute ei stund så prøvde jeg å sørge for at den ene flasken var med frosen melk. Da holdt det seg kjempekaldt lenge.

Når ungen var sulten så helte jeg over det jeg skulle bruke til en annen flaske og ga melk.

Det er jo det som er det største problemet med de små - de har jo ikke så mye rutine når det gjelder mat så jeg måtte bestandig ha med masse melk.

Jeg hadde også bestandig med en pakke med ferdignan i tilfelle jeg ble fri for mm.

Du må ikke bruke micro for å varme opp mm. Det finnes noen termoser med lokk som har plass til ei flaske. Da heller du bare varmvann over i lokket og så setter du flaska i. Tror jernia har en type. Ta med deg flaska og prøv deg frem.

Bruk flaskeposten.org for tips og triks i hverdagen.

Dette er en kjempebra side.

Lykke til - det går seg til. Jeg synes pumpetiden var stressende, men angrer ikke på at jeg gjorde det. Jeg holdtpå i halvannen måned før jeg ga meg.

Skrevet

Nypumpa melk holder ganske lenge, opptil 6-7 timer faktisk! Hadde med pumpe noen ganger, men det var på dagsturer:)

Pumpa når snuppa sov, maaange ganger om dagen + 1-2 ganger om natta. Siste pumping ved midnatt ble det etterhvert, og når nattmelka forsvant måtte jeg begynne med erstatning i tillegg. Fullpumpa i 3 mnd, og når snuppa var 4,5 mnd fikk hun sitt siste måltid med mm. Helt greit, men det kreves ganske mye av en pumpemamma:)

Lykke til!! Og det er faktisk mange gode råd på ammedebatten!!

Skrevet

altså: nypumpa melk holder i 6-7 timer i romtemperatur!!

Skrevet

Jeg pumpet før jeg dro, og hadde med en flaske i Aventkjølebag. Det holder et par timer ihvertfall, stort lengre vil jo ikke de små vente uansett :-) Skulle jeg på dagstur så tok jeg med pumpa, men det er så mye jobb så det ble skjelden.

Må bare legge til at du gjør det som er riktig for deg og babyen, dermed er det den beste avgjørelsen å ta. For dere. Ikke la deg presse av HS, det er tross alt ikke så viktig hvor maten kommer fra. Vi som har tidligere flaskebarn ser nå at de er like friske og raske som de andre gitt, det gikk jo bra! Jeg fullpumpet i 3 mnd og holdt på å slite meg ihjæl, det er et slitsomt valg du har tatt. Tidkrevende og stressende, men om du klarer det så all ære til deg :-) Vi fikk det bedre etter at vi begynte med mme, men det kan du se an etterhvert. Lykke til som flaskemamma! :-)

PS. Se på www.flaskeposten.org. Masse bra tips om flasking!

Skrevet

tusen takk for alle gode svar:) Det har gått bra hittil,men starter å bli lei av all pumpinga,men skal nok klare litt lenger. Hun har begynt å få litt mme på kvelden slik at puppene mine skal få litt fred,starter å kjenne at de blir litt såre av pumping også. Men ikke så gale som med amminga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...