Gå til innhold

Vektøkning på 19 kilo i 18. uke...om dette fortsetter ender jeg opp i over 100 :-( Noen som har tips?

Anbefalte innlegg

Jeg er mildt sagt veldig frustrert over den vektutviklingen jeg har hatt siden jeg ble gravid for noen måneder tilbake. I utgangspunktet veide jeg 62 kilo (179 cm høy, så opprinnelig ganske slank) og har ligget jevnt på denne vekta i årevis. Men straks jeg ble gravid begynte jeg å legge på meg. Har jo selvsagt noe med at jeg spiser mer enn vanlig, men prøver å spise sunt, og mosjonerer regelmessig. Føler meg som en hval med min "nye" kropp på 81 kilo. Legen min anbefaler meg bare å spise som vanlig og å trimme regelmessig...men det er jo ikke SÅ enkelt. Legger på meg selv om jeg spiser vanlig....kan jo ikke gå rundt å være sulten heller. Da blir jeg bare sur. Og vet jo at en slik vektøkning ikke er bra for verken babyen eller meg....og fortsetter det med denne farten kommer jeg til å veie over hundre ved termin :-( Sukk. Noen som har gode råd??

Fortsetter under...

hm, vet ikke jeg, var selv 62 da jeg ble gravid med Kine, og ble over 100 (vet ikke hva jeg landet på da men, var B.I.G.) hehe, men men. ikke noe ideelt, for mor iallefall, er ikke noe ekspert, så vet ikke hvordan babyen har det med en slik vektoppgang. Jenta mi var normal ved fødselen, var 4090 g, men gikk jo ned til 3600g to dager etterpå, og med sine 48cm var hun den minste babyen på barsel, var så liten og nett atte :)

kan du kanskje spøre legen om han kan henvise deg til en kostholdsrådgiver? eller jordmoren? du kan jo be jordmor om tettere oppfølging, og veiledning til kosthold og mosjon, ha noen som en motivator... be om å få komme til fysioterapaut som kan skreddersy treningen for deg, gjennom svangerskapet, så hun/han forandrer treningsopplegget ettersom kroppen din blir tyngre og passer på så du trener riktig uen at bekken/rygg osv tar skade av det.

hm... tøm skapene for godiser, tøm fryseren for is. kjøp mye frukt og grønt når dere handler, og ha alltid deilig frukt fremme på fat..

spis alltid frokost, og et hver tredje time, så det ikke går for langt mellom og du ender opp med "etekick" fordi blodsukkeret er på bånn. når du eter, prøv å et moderate mengder, men altså viktig at du eter NOK ikke sant? ingen slanking nå! prøv å ete forskjellige ting, tenk på at du må variere kostholdet, så du ikke får veldig sug etter noe du ikke har hatt i deg på en stund.

drikk MYE vann, hele tiden, ha alltid en flaske vann for hånden.

begynn å svømme en til to ganger i uken, deilig for en tung og gravid kropp, turer er fint, om du kan, gå i marken, ikke noe særlig med asfalt gåing for den svangre! har du sykkel? det er veldig godt for hofter og bekken, og du slipper asfalt belastningen.

kanskje du kan skaffe deg en ergometer sykkel? helt fint å trene på en sånn selv om man er gravid. Og om man føler seg tjukk og ekkel en dag og ikke har så veldig lyst å vise seg utendørs, har du likevel mulighet til å få litt mosjon hjemme i stua, helt usett! :) hehe. trenger ikke engang ordne håret eller noe som helst man ellers kanskje vil før man går ut døren, bare å sette seg på setet og trø.

om du blir sulten ofte, kan det jo hende det holder med å spise ett knekkebrød/ noen kjeks, frukt eller lignende? så du ikke får for mange "store måltid" for dagen? og når du eter, drikk mye vann til måltidene, ikke brus! brus er ikke noe særlig, skulle du ha kick på brus, venn deg tl å drikke farris, farris bris finnes i veldig mange gode smaksvarianter.

ikke bli avhengig av DIB!!! verste passivitetsfellen å gå i ;) hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...