Gå til innhold

Lille Ella er født! En smule lang fortelling..

Anbefalte innlegg

Da har vi endelig fått prinsessa vår til oss :)

Fredag 9. mai begynte jeg å kjenne jevne tak i ryggen og hadde mensmurringer. Slimproppen gikk ettermiddag / kveld. Når kvelden kom var kynnerne regelmessige, så vi ringte føden. Fikk beskjed om å ringe igjen når det var ca 4-5 min mellom hver gang. Gikk og la oss for å prøve å få litt søvn. Måtte på do i 12 tiden og så da at det hadde kommet en grønn-gul væske i bindet. Ringte føden igjen og fikk komme inn på kontroll. Hadde nå bare 3 min mellom hver kynner.

Kom inn på sykehuset 0030, ble undersøkt og hadde NULL åpning (skuffet), men ble lagt inn pga misfarget forstervann. Riene kom tett og jeg måtte puste meg godt gjennom dem - vondt vondt. Når klokken nærmet seg 5 var det fortsatt ingen fremgang, og jeg var så sliten at jeg fikk litt morfin å slappe av på mellom riene.

En time senere var det (hurra!) 4 cm åpning, så jeg kunne få epidural - guds gave til kvinnen! Supet lystgass til den store gullmedaljen, så epiduralen var ikke nevneverdig vond å få. Pga min svai i ryggen slet anestesileneg med å få satt epiduralen, så på 4. forsøk gikk det. Det ble en helt ny verden! Smertene forsvant, kjente kun et voldsomt nedpress som igjen ble myyyyyye bedre med lystgass.

Fra 4 cm til full åpning gikk det relativt raskt. Tuppa mi lå ganske langt oppe i bekkenet, så jeg fikk ikke begynne å presse. Ble satt på drypp for å øke riene for å kanskje kunne hjelpe henne lenger ned. Hang over hodeenden av senga i 45 min for å la tygndekraften hjelpe til. Dette var vel rundt kl 14 og jeg var hinsides trett. Snakket bare usammenhengende svada, fjaset og lo og småsov. 1630 kom jordmor inn og sa at nå drøyet det sånn at vi snart burde beg å presse. Ella lå litt skjevt og stanget litt i bekkenet, så fikk vite at dersom det ikke var noen fremgang innen 30-40 min måtte vi gå over på plan B - vakum. Det var jammen meg en motivator. Kikket på klokka hele tiden! Pressriene var aldeles ikke som jeg hadde forventet.. smerten "forsvant" når jeg jobbet med dem og jordmor var helt fantastisk og veiledet hele tiden. Hadde på forhånd sagt jeg hadde panikk for klipping og revning, så når hodet til lillemor sto i åpniongen pustet vi oss gjennom en ri sammen.

På neste ri kom hodet ut, og da kom det noen små ynk, jenta mi prøvde seg på litt gråt allerede da. På neste ri kom resten av kroppen og jeg fikk jenta mi på brystet. Alt som heter spreng nedentil forsvant! En arterie innvendig sprakk, så den måtte sys i tillegg til et par pyntesting. Med enda litt mere lystgass var det helt overkommelig.

Samme natt pustet Ella så utrolig raskt, hyperventilerte nesten, så hun ble undersøkt og ble vurdert dithenn at hun skulle flyttes over til rikshospitalet. Det var ikke mye moro å sende jenta mi avgårde "alene" (i taxi med barnepleieren) midt på natta. Jeg og pappaen kom etter morgene etter. Jenta mi hadde en infeksjon, mest sannsynlig pga misfarget forstervann og pga jeg fikk feber under fødselen, så lå til overvåkning og fikk antibiotikabehandling. Etter 6 dager ble vi utskrevet, så vi fikk feire hennes første 17. mai hjemme :)

Etter en litt røff start er vi endelig hjemme. Fødselen gjorde vondt ja, men hadde mentalt forberedt meg på det. Dessuten stemmer klisjeen - når babyen kommer på brystet er alt glemt!

Fortsetter under...

Gratulerer så masse M! Jeg ble helt rørt av historien din. Skal kanskje ikke så mye til om dagen, men jeg setter veldig pris på å få lese om fødselen. Gleder meg masse til å se deg igjen, og selvsagt få møte lille Ella. Frem til da håper jeg dere får en fin barseltid hjemme :) Klem O

Gratulerer så mye M!! Tulla er jo helt nydelig. Kan godt skjønne at "alt" er glemt når man får nurket på brystet! Godt å høre at alt gikk bra til tross for litt "klabb og babb".

Merker at jeg må jobbe litt mentalt med selve fødselstanken, men det kommer seg. Jeg begynner virkelig å se frem til å få hilse på lille gullet mitt jeg også!!

Og så treffes vi så snart vi er klare for det!!

Klem I

Annonse

Hei, og gratulerer så masse med jenta di!! Så fint navn dere har valgt!:)

Fikk gåsehud av å lese historien din og at hun måtte reise fra dere over natten til Rikshosptalet. Men godt at dere er hjemme nå, og håper alt står bra til! Kos dere massevis!!:)

Annonse

Tusen takk for alle lykkeønskninger :)

Vi koser oss masse hjemme nå.. fortsatt litt utfordring å få til mat og søvn, men har skjønt at det kan ta maaaaaaange uker, så vi får smøre oss med tålmodighet!

Klem M :)

gratulerer så mye med jenta di!!

hørtes ut som en litt slitsom fødsel, men heldigvis gikk alt bra for dere.

Så fælt det måtte være å sende babyen fra seg. får klump i halsen bare av å tenke på det.

kos dere masse!! Det gjør vi:)

Heisann M,

har tenkt masse på deg etter frokosten vi spiste sammen på barsel på bærum. så bra det gikk bra og at dere er hjemme igen.

vi kom hjem tirsdag, så hatt nesten en uke hjemme. mine foreldre var her i helgen, mamma har faktisk vært her siden vi kom hjem fra sykehuset. så endelig er vi alene.

stor klem

En litt treg hilsen fra meg til dere - GRATULERER masse!!! Fikk selv gåsehud av å lese at dere måtte sende Ella avgårde til Riksen - selv syns jeg det var "tragisk" å sende gutten vår i lyskasse en dag... (hormonene er ikke helt å holde styr på lenger - hehe)

Håper alt står bedre til nå som dere har hatt noen fine dager hjemme med prinsessa deres! Selv koser vi oss med junior og har allerede startet trilling og cafebesøk, så er snart klar til BIM-treff!

Sees snart da! M!

Klem G & W

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...