Gå til innhold

Utregning av foreldrepenger når man har vært i sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at det er de 4 siste ukene før man går ut i sykmelding som teller når de skal beregne foreldrepenger?

Jeg var student frem til jul og hadde bare en 60 % stilling. Fra 1. januar har jeg hatt 100 % stilling, og har det t.o.m. 30.juni. Har vært 50 % sykmeldt hele perioden. Jeg hadde da regnet med at jeg hadde 6 mnd med full lønn, og at det var snittet av de 6 beste av de 10 siste månedene de ville beregne foreldrepenger ut fra!!!

Noen som vet?

Takk for svar:-)

Fortsetter under...

Skrevet

Det er en misforståelse dette med at det er de 6 beste av de siste 10 mnd som gjennomsnittberegnes, dette gjelder kun for de som har fått dagpenger!!! I utgangspunktet er det de siste 4 ukene før man går ut i perm som gjelder som grunnlag for foreldrepengene, dersom man har hatt veldig variabel inntekt kan man be om en gjennomsnittsberegning for en periode..

Skrevet

for å svare mer eksakt på ditt spørsmål mama 73, sykepenger gjelder jo som opptjening til foreldrepenger og det vil derfor være det du får utbetalt siste mnd av sykemeldingen før perm som er utgangspunkt for foreldrepengene..

Skrevet

Ok, men hvordan er det da når jeg er ansatt i midlertidig stilling hvor engasjementet utløper 30.juni? Skal jeg fortsette sykemeldingen 50 % fram til permisjon i august, sykemelde meg 100% eller motta arbeidsledighetstrygd, eller ikke gjøre noe som helst? Kan man fortsette å motta sykepenger etter avsluttet arbeidsforhold? Jeg vil jo i praksis være uten jobb i ca 2 mnd midt på sommeren. Hvis jeg mottar arbeidsledighetstrygd for de to siste mnd, er det da disse foreldrepengene vil bli beregnet ut fra? Det vil jo ikke lønne seg..;(

Og hvis jeg ikke mottar noe, hvordan beregner de det da?

Uff, det er en jungel der ute! Har sett på NAV sine sider, men blir ikke så mye klokere av det heller dessverre...

Skrevet

ingen som vet?

Skrevet

Du kan fortsette å motta sykepenger selv om arbeidsforholdet er slutt, eneste er at det da er NAV som da må betale ut pengene (om arbeidsgiver forskutterte det før..). 100 % sykemelding vil jo på en måte være "greiest" for deg men det må jo foreligge et medisinsk grunnlag for sykemeldingen og det er det jo ingen garanti for nå. Vil tro at du må melde deg arbeidsledig i den resterende 50% av og motta dagpenger for disse.. Ettersom du får veldig variabel inntekt vil det lønne seg for deg å få gjennomsnittsberegning av foreldrepengene.. Et annet alternativ er jo å gå ut i permisjon tidligere (kan taes ut inntil 12 uker før fødsel)... Vil anbefale deg å få en time med saksbehandler hos NAV og gå igjennom alt dette!!!

Annonse

Skrevet

Tusen takk for svar!

Ja, da skal jeg ringe NAV i morgen å få en time hos saksbehandler!

Skrevet

Blir du 100% sykemeldt ut svangerskapet vil du motta 100% svangerskapspenger også. Så det vil helt klart lønne seg å sykmelde seg ut svangerskapet. Du vil ikke motta arbeidsledighetstrygd i sv.permisjon.

Skrevet

Jeg har selv kranglet MYE med NAV ang dette med sykemelding og permisjonspenger, og jeg vant igjennom til slutt.

jeg ville snakket med en saksbehandler på NAV, men bedt om å få all informasjonen skriftlig. Min erfaring sier nemlig at innen dette systemet ligger det mye tolkning, og ulike smutthull. Noe som gjør at samme sak kan komme ulikt ut med ulike saksbehandlere. For eks: det heter seg at utgangspunktet for utregning av foreldrepenger skal gjøres ut i fra inntekten du har på sykmeldings/permisjonsstart. (reglene for sykmelding og permisjon er de samme) MEN hvis dette blir mer enn 25% mer/mindre enn inntektsgrunnlaget for de siste 3 åra skal du ha snittet for disse tre åra i permisjon. Altså uavhengig av arbeidsforhold. MEN for mitt vedkommende brukte de skjønn til å overprøve disse reglene, og antok at jeg ikke ville jobbe like mye etter at jeg hadde fått barn i forhold til da jeg ikke hadde barn. Jeg klaga gang på gang, og fikk medhold litt over et år etter at jeg hadde startet (jeg ble sykmeldt i uke 8) og fikk derfor mange nesten 100 000 kr etterbetalt. Fikk medhold i siste klageomgang før Rikstrygderetten... Min erfaring sier at dette er et forferdelig tungt system med mange rare tolkninger og "smutthull" og at ikke alle rådgiverne er godt nok drilla på dette. Får håpe at den du treffer kan jobben sin bedre enn de jeg har snakket med. (Har vært flere runder enn den jeg skrev her altså)

Lykke til! Og be om å få det skriftlig!

Skrevet

Ja få ting fra nav skriftlig!!

Jeg har en sak med dem nå ang fars permisjon og min saksbehandler som sa noe til meg er nå sykemeldt og nå er det andre som sitter å tolker "avtalen"

Er også slik at de tolker, og ikke nok med det om du spør om noe så vil de ofte svare at man må søke og så får man se, de vil liksom ikke sette seg inn i tenkte situasjoner før der foreligger.

Den regelen om 25% avvik skal helst tolkes i vår favør så den saken du kom oppi MammaTilTre var direkte forkastelig.!

Selv er jeg meget spent på hva resultatet for mitt blir denne gangen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...