Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er en sånn typisk PCOS tilfelle, når det kommer til uregelmessig mens, overvekt rundt magen, akne osv osv... jeg har oxo vært med i PCOS prosjektet til ezter vanky, men ble ikke direkte påvist PCOS men hun mente jeg var rimelig nærme og fikk derfor være med

meeen, nå som jeg er ferdig gravid får jeg ikke mere oppfølging der.. så nå må jeg til legen, men han vet jo NADA om dette desverre..

SÅ da spørr jeg dere, hvilke blodprøver må man ta for at man skal finne ut om man har PCOS.. og vis det ikke slår ut på tester kan jeg ha det alikevel? jeg hadde sånne typiske små blærer i livmora, og alle andre tegn så ezter vanky mente jeg hadde det fordi om testosteronet ikke var høyt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tar blodprøver og sjekker innholdet av kjønnshormoner; østrogen, progesteron og testosteron. I tillegg sjekker de et hormon som heter SHBG (sexhormonbindnde globulin) dette er det viktigste tror jeg. Det er ofte for lavt hos kvinner med PCOS. For lite av dette hormonet gjør at testosteron flyter fritt rundt i blodet og gir symptomer som kviser og økt behåring....

I tillegg til blodprøvene tar de UL hvor cyster på eggstokkene påvises.

Noen tar også blodsukker, da kvinner med PCOS ofte har høyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...