Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #1 Skrevet 18. mai 2008 Hei Har akkurat våkna med tidenes melkespreng og gjennomvåt seng. Dobbelt sett ammeinlegg som også er klissvåte... Vondt, puppene er harde som steiner. Har en baby på 8 uker som er en skikkelig sovegris. I natt har han sovet 9 timer i strekk, var sliten etter 17. mai. (Vanligvis er det lengste strekket ca. 7 timer). Sier seg selv at det blir litt krise når han spiser hver 2-3 time dag og kveld. Og jeg har fremdeles veldig mye melk... Det jeg lurer på er om dette er farlig mht. melkeproduksjonen. Er redd for å miste melka. Merker at det blir mindre melk om kvelden når han har så lange søvnperioder. Er det sånn at produksjonen blir satt ned? Hva ville dere gjort? Sette på vekkerklokke for pumping en gang om natta? Takknemlig for svar
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Jeg ville pumpet en gang i løpet av natten. Både for produksjon men også for å ikke våkne mes steinpupper
Leontine Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Har og en en baby som sover lange perioder om natta. Hun får siste amming ca kl 23 og sover da til kl 05/06. Jeg har da sånn melkespreng at jeg må vekke henne. Har også steinharde pupper og lekker masse! Jeg pumper meg om kvelden kl 23 for å være sikker på at puppene er tomme. Og dersom de fylles fort opp, er det opp igjen om natta for å pumpe. Pumper da bare litt for å lette på trykket slik at det er nok mat til amming senere. Jenta vår spiser lite på det måltidet (kl 05/06), så jeg må pumpe da også. Lar melka stå i pumpa mellom pumpingene på natta, slik at jeg får sove mest mulig. I følge ammehjelpen kan melk stå romtemperet i 6 til 8 timer. Setter melka i kjølpeskap etter andre pumping. Du bør pumpe for å unngå brystbetennelse, og for å slippe å sove med brystspreng. Jeg våkner når puppene blir harde, og sover dårlig fordi jeg vet at jeg har spreng og venter bare på at hun skal våkne slik at jeg får ammet. Men jeg vil helst ikke vekke henne, så pumper heller.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #4 Skrevet 18. mai 2008 Sorry, men står dere heller opp for å pumpe enn å amme (vekke ungen)!??!?!
Leontine Skrevet 18. mai 2008 #5 Skrevet 18. mai 2008 Ja, for å gi henne gode soverutiner. Dessuten våkner hun ikke helt, og da spiser hun nesten ikke. Jeg pumper i senga og lar det stå til morgen. Tar meg fem minutter i halv-våken tilstand. Bedre det enn å måtte skikkelig vekke henne og måtte være våken i flere timer. Så våkner hun et par timer senere og da ammer jeg henne. Alle er fornøyde!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 Hadde det sånn jeg også da jenta mi begynte å sove til 5/6, våknet i en dam de første nettene, deretter stabiliserte det seg rett og slett. ble litt nervøs for å ha mistet melka for puppene ble myke og mindre...ammer nesten hver 2.time på dag og kveld da. Så jeg klarte meg fint uten å begynne å pumpe.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Takk for svar Tror faktisk jeg skal prøve og se om det stabiliserer seg av seg selv uten pumping en stund fremover. Pumping vil jo så vidt jeg har skjønt opprettholde en for høy produksjon om nettene. Kanskje bedre å evt. vekke babyen hvis sprengen blir uutholdelig. Men er jo så deilig å sove godt om natta da... Og er litt redd for å ødelegge det fine søvnmønsteret vi har.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Helt enig! Viktig å husk på at pumping stimulerer produksjon og i det lange løp vil det bare føre til enda mer melkespreng... Kroppen er jo laget for å regulere det selv og det fungere hos oss. Hadde en periode hvor jeg nesten druknet datteren min hver gang vi ammet fordi jeg hadde så mye melk men gjorde ingenting med det og nå går det mye bedre. Det skal være mindre melk på kvelden, den er også i annen konsistens (tjukkere og mer næringrik for at de skal ha noe å sove på) som fører til at babyene spiser oftere på kvelden men sover tyngre når de først er skikkelig mette. Lykke til! Lenge leve ammeinnlegg og gasskluter:-)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 HI her.. Ville bare si at nå har melka mi begynt å stabilisere seg. Er ikke lenger like sprengt om morgenen. Så for min del har det faktisk fungert fint å la vær å pumpe
lille sprelle Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 For det første! Heldiggriser! Få lov til å sove så lenge er en lykke! For å av og til få sove noen timer, så har jeg latt pappaen være foringsstasjon en gang på natten innimellom. Min erfaring er at jeg stadig er på grensen til brystbetennelse. Har derfor vært nødt til å pumpe ofte. Har nå etter 9 uker klart å stabilisere sånn nogenlunde ser det ut til. Pumper kun skikkelig om morgnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå