Gå til innhold

Hår og bunad

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Sånn bunadpolitimessig og forsåvidt ellers og: hårfasong og bunad? Sjelden pent med helt løst langt hår, synes jeg av en eller annen grunn, men er det regler?

Fortsetter under...

Skrevet

Man skal ha det i to fletter om man har langt hår, og om det hører sånn liten hatt til, sånn konelue, nærmest, så skal man vel sette det opp i knute. Ikke riktig sikker jeg. :) Men jeg har alltid håret i to fletter.

Skrevet

Hehe, synes som oftest det er penest med løst hår til bunad jeg :) synes det ser malplassert ut med hestehale hvertfall (så moderne)..

Har noen ganger hatt fiskebensflette og det synes jeg passer fint til, men vet ikke om det er noen regler :)

Skrevet

bruker to fletter jeg og, ikke fordi jeg tror det skal være sånn, men heller fordi jeg vet at særlig de "eldre" synes det er penere enn hår som henger og slenger og er overalt når det blåser.

Hadde forøvrig ikke tid til å ordne håret i dag, så det ble musefletter.

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Men er det fellesregler for alle bunader? Er jo så forskjellige hodeplagg ute og går, og noen uten hodeplagg (eller hører det egt hodeplagg til alle bare at folk lar være?)

Skrevet

Dette tenkte jeg mye på både i går og i dag. Jeg endte opp med løst langt hår, selv om jeg tenkte å flette det. Jeg suger på hårfrisyer.

Annonse

Skrevet

Heier på en dydig knute med noe løshår.

Så noen av vestkantjentene i toget hadde veldig styla hår med sånn skill langt på siden (som jeg selv hadde i 89) og digre bunader gjerne pratende i mobilen sin.

Innså at jeg var gammel da jeg synes det var uhørt å gå med mobiltelefon i toget.

Skrevet

Uff, skyt meg... Jeg har lue til bunaden som jeg aldri har brukt :( Den ser ikke ut, og er UMULIG å få festet på hodet.

Så jeg hadde løst hår i dag, naturlig søtt uten noe stæsj i...

Skrevet

http://www.bunad-magasinet.no/index.php?id=4472761

Det er nok noen forskjeller. Til Lofotbunaden skal man visst ha fletter om man har langt hår. Dette er nok fordi vi har en lue til som skal sitte langt bak på hodet, og da nytter det ikke med hestehale eller knute. Lua skal bæres både inne og ute.

Skrevet

Enig med du. Spesielt sånn langt bimbo-hår i pulesveis-fasong, gjerne bleket eller stripet, det er grusomt til vanlig, og hundre ganger verre til bunad. Heldigvis ser man det stort sett på jenter i tenårene, da kan man håpe at de tar til fornuften til neste år.

Skrevet

Jeg synes det er penest med løst hår.

Skrevet

Min lue (Sigdalstakken) er også av typen som skal sitte langt bakpå hodet. Har forsøkt å sy på hemper, så jeg kan feste den med hårspenner. Meeeeen, det er jo umulig... Hvordan skal jeg få den til å bli der den skal være?

Skrevet

Hadde jeg hatt langt nok hår hadde jeg flettet det trur jeg. Men jeg har sånn halvlang ekkel lengde på håret, at man ikke jan gjøre noenting nesten. Derimot følger det med en hatt til drakten min , og ikke F, om noenting hadde få meg til å bruke den.hehehe

Annonse

Skrevet

er den sort? Fant den ikke i bunadsboka til mamma, men fant et bilde på nett.. Føler hele tida at lua mi faller av, men det er strikk i den, så det sitter.

Skrevet

Var den til meg?

Ja, den finnes i sort. Men jeg har den i blå. (synes blå også er finere:))

Ingen strikk i miin, bare en flat greie som skal sitte helt bakerst på hodet.. :(

Skrevet

Hmm, må da finnes noe man kan gjøre for å få den til å sitte.. vet du hva andre gjør for å få det til?

Skrevet

Har sett endel her i byen som har den samme bunaden, men har ikke sett noen som bruker lua...

Tar gjerne imot tips, om noen har!!??

Skrevet

Da hadde du ikke likt synet av meg i dag.

Men sannheten er nemlig denne:

Når alle andre er stelt ferdig,men MYE hjelp fra meg, så er det faktisk ikke tid igjen til å stelle håret.-

Noen av oss får såvidt tid til å børste det,før vi går ut.

=o)

Skrevet

Jeg hadde en fiskebeinsflette fremst i pannen og ned til øret.........resten løst.

Vanskelig å forklare, men en slik mange har for tiden.

Hører en lue med til min bunad også. Ørstabunad. Den har jeg ikke fått sydd en gang. Kommer ALDRI til å bruke den uansett!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...