Gjest Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 Er det også "fy fy" ;-) Jeg har aldri kalt det bunad selv, men en festdrakt som nok er inspirert av bunader, men også av tradisonelle "kystkvinne drakter". Jeg har nordmørsk, sunnmørsk og nordlands kyst og fjord avstamming..
Mille** Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 Syns den er flott. Blir noe helt annet enn disse spar kjøp draktene, det er helt sikkert! ;o)
mam <3 Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 Har selv kystdrakten og mener den er et like "godt" plagg som en bunad, er jo et imponerende håndtverk den og, selv om den ikke knytter seg til en bestemt plass. Jeg valgte å få kystdrakt iom at min mor er fra nord trøndelag og pappa er fra Nordland, jeg har bodd begge plassene og prater trønder-nordlending,
Gjest sug lut laserfnask Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 Den var pen (jeg måtte søke den opp). Hvor gammel er den?
Pooosi Skrevet 17. mai 2008 #5 Skrevet 17. mai 2008 jeg har den, alle tror det er en bunad..den koster nesten det samme da... Syntes den er kjempelekker, den brtyr mye for meg, mammaen min kommer derfra hvor den har sin opprinnelse
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #7 Skrevet 17. mai 2008 Jente, herre og gutte draktene er også herlige. Jeg jobber med å overtale gutta her til at jeg kan kjøpe til dem også... Jentene skal få når de skal begynne på skolen, litt dyrt nå når de er så små som de er nå synes jeg. Ikke har de dem så små heller. Drømmen er hele familien i Kystdrakter på 17mai :-)
Pooosi Skrevet 17. mai 2008 #9 Skrevet 17. mai 2008 http://www.kystdrakten.no/KD/Kystdrakten.nsf/Firstpage?OpenForm
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #11 Skrevet 17. mai 2008 Den er ikke så gammel, fra 1989, jeg fikk min i 94, da var den veldig "fersk" -) Ser helt flunka ny ut, kosta ei formue å få den brodert vist nok..hehe Skikkelig godt håndtverk den drakta.
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #13 Skrevet 17. mai 2008 Den er kjempefin... og for meg er den vel så fin som endel buanader som finnes der ute..... ;o) Synes endel av de nyere festdraktene også kan regnes som bunader... Det er jo drakter med en spesiell tilknytning så de blir jo liksom litt annerledes enn de masseprodusert som du får på feks Spar Kjøp. Alle bunader har vært "nye" en gang og at det er en utikling og tilat det kommer nye bunader er jo bare flott. Om 50 år er den helt sikkert en tradisjonsrik bunad tenker jeg )
ormeynglet Skrevet 17. mai 2008 #14 Skrevet 17. mai 2008 Jeg syns den er kjempefin!! Er selv fra nordmøre og har en mann som også er fra kysten, så ser også for meg hele familien med den en dag. Har også nordmørsbunaden, men iom at det antakelig blir bare jeg som har den av oss, så hadde det vært gøy med kystbunaden også.
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #15 Skrevet 17. mai 2008 Jeg liker ikke festdraker _punktum_ Den er ikke så værst å se på, men jeg synes ikke så mye om slike drakter som er inspirert av bunader
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #16 Skrevet 17. mai 2008 "Alle bunader har vært "nye" en gang og at det er en utvikling og at det kommer til nye bunader er jo bare flott"... Skulle det liksom stå ;o)
mamman til to gutter Skrevet 17. mai 2008 #17 Skrevet 17. mai 2008 Grunnen til at nyere "bunader" blir kalt festdrakter er vel rett og slett at de har sluttet å godkjenne nye bunader. Det som gjør at bunader fra feks sparkjøp ikke er fine (etter min mening), er ikke det at de ikke er bunader, men det at de rett og slett ser billige og ikke fine ut. En festdrakt som er av samme kvalitet som en bunad blir noe helt annet.
cherry coke Skrevet 17. mai 2008 #18 Skrevet 17. mai 2008 Synes den er kjempefin. Har lyst på en engang. Er utprega "kystmenneske"=)
FrøkenSprøken Skrevet 17. mai 2008 #19 Skrevet 17. mai 2008 Hehehe... Så hyggelig å høre at dere liker den! Jeg har den ikke selv, men kjenner dama som har designet den veldig godt. Ei knakende god dame, gift med en knakende god mann. Sprekere pensjonister skal dere lete lenge etter. (Er forresten fra det distriktet Kystdrakten kommer fra, og der blir den regnet som en bunad på lik linje med andre. Koster jo det samme, og er håndsydd.)
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #20 Skrevet 17. mai 2008 Signerer mammaen til lille nurket. Jeg har gudbrandsdalens festdrakt selv, og den kalles Gudbrandsdalsbunad selv om den ikke er "godkjent" som bunad. Men den er stedsbunden, håndsydd og har lange tradisjoner. Noe helt annet enn masseprodusert fjas.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 17. mai 2008 #21 Skrevet 17. mai 2008 jeg har kystdrakt, synes den er kjempefin. Alternativet for meg hadde vært finnmarksbunaden, og den synes jeg ikke er så fin. Kaller den bunad da. Fikk den til komfirmasjon, (i 96) og nå har mamma også kjøpt seg en. Hun har hatt lyst på den i mange år, sikkert siden jeg fikk omtrent.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 17. mai 2008 #22 Skrevet 17. mai 2008 For meg er det bunad som gjelder, men på barn er det greit med sann fra spar kjøp og sann. Synes slike festdrakter er hakket bedre enn de fra spar kjøp og andre butikker, men det er ikke bunad.... En litt simplere og billigere variant spør du meg...
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #24 Skrevet 17. mai 2008 simplere og billigere? Vel, den er faktisk ikke så mye simplere og billigere, det er skikkelig stoff, masse håndbroderte brodereier og et skikkelig stykke håndtverk. Lite sølv er vel det som gjør den noe rimelige enn de fleste bunadene. virker ikke som du har særlig peiling på det arbeidet som ligger bak...
Pooosi Skrevet 17. mai 2008 #25 Skrevet 17. mai 2008 null peiling!!!!!!!! maaaaaange timers håndarbeid md den, å komplett md sølvet er den ikke mye billigere nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå