Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta vår på 5 1/2 mnd fikk grøt for første gang i dag, og jeg har en rekke spørsmål om hvordan vi skal fortsette fremover. Håper dere gidder å svare på noen ihvertfall. Finnes kanskje ikke fasitsvar, men vil gjerne høre hvordan dere gjorde det.

1) det sies at man skal begynne med en t-skje. En t-skje pulver eller en t-skje ferdig grøt? Vi brukte en t-skje pulver og en del melk så det ble tynn grøt. Det gikk veldig fint. Skal vi fortsette lenge med denne mengden?

2) Vi ga på formiddagen i dag, må jeg gjøre det lenge før jeg kan gi det på kvelden?

3) Når vi har kommet opp i en porsjon grøt, hva da? Er det om å gjøre å hele tiden gå videre og videre så hun får mer og mer mat? Og samtidig kutte ned på amming? Eller må vi holde igjen litt? Og hva er neste måltid? Grøtmåltid på morgen? Eller midt på dag? Eller grønsaker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. vi begynte med litt tynn grøt, men jeg økte konsistensen ganske fort.. begynte å gi en teskje ferdig grøt, neste dag økte jeg til to, dag tre fikk hun tre skjeer osv.

2. når du har gitt i noen dager og ser at h*n ikke får mage knip kan du gi på kvelden. jeg har bare gitt på kvelden. det har gått helt fint.

3. når du har kommet opp i en porsjon grøt, og ser om hun er fornøyd med det trenger du ikke å gi mer grøt helt ennå. hvis du ønsker å trappe ned på ammingen kan du erstatte et av de amme måltidene med grøt, på morgen eller på formiddag.. evt gi middagsglass.. jeg hadde nok evt gitt grøt på formiddagen tror jeg..

jenten min får bare grøt på kvelden, og jeg ammer ellers.. håper dette var til hjelp...

• 5 måneder senere...
Skrevet

vi begynnte med grøt da guttungen var 4 mnd bynnte med 100ml melk og lagde en tynn velling til å bynne med nå lager vi fortsatt a 100 ml men med mer grøtpulver i han er nå 5 mnd.

Skrevet

begynte med smaksprøver og velling ved 5,5 mnd. Vi stresser ikke med å øke på, hun får ta det i eget tempo. I starten holdt det med en skje banan f.eks. men nå er vi oppe i 6 skjeer med ett eller annet fast hver dag. Det er helt tydelig for frøkna når det er nok og da stopper vi.

Hun er drøyt 7 mnd.

(husk å gi jerntilskudd fra fylte 6 mnd dersom det er lite fast føde - er veldig enkelt - bare bruke en sprøyte og sprøyt det inn i munnen 1 ml. pr dag - det er namnam her i gården!)

NB! Vi er heldige for hun sover hele natten, derav også 0 stress når det gjelder dette!

Skrevet

Vi begynte med smaksprøver, litt grimaser til å begynne med, men stor suksess. Ga vel en smaksprøve første dagen, så 2 neste dag. Fortsatte med 2 måltider, et om formiddag og ett om kvelden. Økte mengden gradvis, etter ca 2 uker var vi oppe i porsjon med 100 ml mm/mme morgen og kveld. Han har hele tiden gapt etter mer, så det var tydelig at dette likte han.

Nå spiser han også ca 1/2 banan midt på dagen.

Hos oss har det blitt naturlig nedtrapping av ammingen etter at vi begynte med grøt. Ammer nå før grøt/banan, for i det hele tatt få i han melk i løpet av dagen. På natten ammer han fortsatt godt.

Hs sa til meg at vi etterhvert bør opp i 4 måltider i løpet av dagen. Først grøt om morgenen, gjerne litt grønnskasmos/banan/avokado el l formiddag, middag enten i glass eller hjemmelaget, og så tilslutt grøt igjen før sengetid.

Har du forresten fått "mat for spebarn" på hs? Den er veldig fin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...