Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Har du Borresølv eller Marthinsensølv? Jeg har ikke sett annet enn Borresølvet på årevis, og finner ikke bilde av M noe sted - driver og planlegger jule- og bursdagsønskene mine herfra til bunadevigheten, nemlig. Tror vel jeg går for Borre, men skulle gjerne sett alternativet. Mener å huske at det er mer finslig, liksom, enn Borresølvet.

Skrevet

Jeg har fra Johs. Kristiansen eft. as. Og kan vel si at Bunadsølvprisene til vestfoldbunad ikke er så veldig skremmende. Tror du kommer langt for 5-6 tusen komplett. Mener å huske at den største søljen fra Johs. kostet i underkant av 2000 i fjor og den er stor og snirklete.

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Takk! Vært inne og kikka, utrolig mye fint!

Skrevet

Har ikke så mye peiling, men tror at den fra Martinsen er den vanligste. Feirer aldri 17. mai i Vestfold og har ikke fått sjekket det ut på andre enda:) Borresølvet er veldig fint og vikinginspirert.

Skrevet

Det du trenger for komplett bunad er: Mansjettknapper, halssølje, den store sølja til å ha under halssølja, maljer, veskelås og sølvlenke til å tre i maljene.. Det holder for at bunaden skal være korrekt. Så kan man jo spe på med sølvspenne til skoa og belte hvis man vil. Det er ingen tradisjon for belte i sølv til vestfoldbunad. Sølvet skal være oksydert, men arvesøljer er alltid korrekt. Har Vestfoldbunadbibelen her, se.

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

OG der har du rett og slett ønskelista mi, nå kan jeg bare printe og distribuere den, hehe.

Tror muttern har sølvspenne på vevd belte, samme vevinga som nederst på stakken (1956-modellen, rød/sort).

Skrevet

Jeg glemte beltespenna. Da har muttern din og meg like. Jeg har brodert forkle og kyse med blondekant. Var glad jeg hadde lue i dag, men er fremdeles veldig uvant.

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Muttern synder stort og har ikke kyse, siden hun har generell hodeplaggfobi, men jeg ville hatt kysa - antakelig sort med rosa bånd. Og så har hun hvitt forkle mener jeg tydelig å huske - muligens hvitt-på-hvitt broderi?

Skrevet

Sug lut, er du utvandret Vestfolding;)?

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Nei, men bunadsmessig er jeg Vestfolding, den jeg er vokst opp med. Hva med deg? Siden du var i stand til å kjenne igjen hvilken bunad vi snakka om, mener jeg?

Skrevet

I følge bibelen her er lua rosa med svart bånd. Mitt forkle er med blomsterranker i mange farger. Ser ikke bort fra at begge deler finnes i flere varianter. Ser, merklig nok ikke så mange vestfoldbunader her i Østfold. Det vanligste er vevd forkle.

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Så på nettsida (hvilken da, tro, hm.. vel, uansett) at kysa var enten rosa med svart eller svart med rosa, serru. Og den svarte har jeg sett, den rosa er fremmed for meg. Men jeg kler faktisk kyse og muligheten (plikten, forsåvidt) til å gå med lue tiltaler meg merkelig nok veldig i dag.

Har du bibelen på to bein eller i hylla ;)?

Skrevet

He-he, joda jeg er utvandret Vestfolding og kjenner godt til T.H.Marthinsens sølvvarefabrikk. Derfor måtte jeg jo spørre, he-he.

Koselig at noen har Vestfold bunaden også, det er liksom ikke den som er mest hypa, for å si det slik.

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Den er bare så vakker og ren, og er alle min barndoms bunadminner (selv om jeg realistisk sett må ha sett andre også). De kan hype andre så mye de vil, men det er ingen over, ingen ved siden.

Skrevet

Det fulgte med ett hefte da jeg kjøpte den. Forteller meg alt jeg trenger å vite. F.eks at lua skal knyttes med sløyfe på venstre side, Vesken skal være delvis skjult av forkle osv. Kjekk å ha, egentlig.

Skrevet

Den er enkel, og less er jo som kjent more, og det har jeg alltid likt med den.Synes det blir så himla overdådig med de andre gedigne kreasjonene.

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

At bunaden er less når jeg er en smule more er heller ikke ueffent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...