Gå til innhold

Lav høyde, KS? Kan jeg kreve røntgen?

Anbefalte innlegg

Hei jeg er førstegangfødene og er i slutten av uke32..

Jeg er bare 150høy og mamma bekymrer seg litt om at jeg kansje er for trang i bekkenet til å føde vaginalt..

Jeg har tenkt å spørre legen min om jeg kan få røntgen av bekkenet, men jeg føler han er så avvisende på alle mine problemer og sier "alt er normalt" siden jeg er gravid..

Kan jeg faktisk kreve at legen skal sende meg til røntgen??

Har hørt at før var hadde kvinner under 150 krav på røntgen, er dette sant?

Fortsetter under...

Jeg er 157 cm og såvidt jeg har skjønt har de helt gått bort fra dette med røntgen på oss lave jenter... Det er kun dersom det er mistanke om seteleie eller veldig stor baby at de gjør denne undersøkelsen, høyden alene er ikke "god nok grunn" til å få rtg fordi man har funnet ut at høyden ikke har så mye å si på størrelsen på bekkenet (som jo faktisk er det som teller...) Det finnes høye jenter som har for lite bekken likesågodt som lave jenter med for lite bekken.... Om du er veldig usikker på dette kan du jo snakke med jordmoren din evt ta det opp med legen pånytt??? Du har nok uansett ikke en rett til å "kreve" røntgen, men det kan jo være greit å snakke med legen igjen og gjøre det klart for han at dette er noe du bekymrer deg for... Jeg tar ihvertfall det hele med knusende ro....

Må motsi deg litt der Pearl. Er selv 153cm, og ble sendt ut til rtg pga høyden min. Fant ut at bekkenet mitt var for lite, og jeg fikk innvilget KS. Selvfølgelig kan alle ha forskjellig bekken, men bekkenet har faktisk noe med hvor lav du er. Stemmer for den teorien din ang at høye jenter kan ha for smalt bekken og lave kan ha riktig stort bekken, men er du under en spesiell høyde, blir du (eller skal du bli, som ikke du har blitt HI) sendt til rtg av bekkenet. Lykke til

Ja kan tenke meg at det er forskjellig fra jente til jente og at høye damer også kan ha smalt bekken.

Tanta mi (eller fille tanten min) har født 3 jenter vaginalt, alle gangene fikk hun beskjed om at både hun og barnet kunne ha strøket med prg av smalt bekken, og når siste jena kom ut sa de at nå var det nok fødsler på henne.. hun er liten og lubben, men er utroooolig smal rundt hoftene og har en veldig flat og liten rompe hehe

Må nok snakke med legen min ja, men hadde ver så mye enklere vist jeg kunne "kreve" røntgen prg av høyden min...

tusen takk for svar forresten :)

Hvor finner du denne infoen LinnR83?????????? Uansett kan man aldri KREVE å få gjort undersøkelser så lenge det må en medisinsk begrunnelse til for å få gjort dem, og de er det legens oppgave å gjøre... Skal høre med jordmoren/legen min om dette og se hva de sier, men mener som sagt at dette er "gammel" kunnskap som ikke har hold i dagens moderne verden....

Annonse

Jeg har fått denne infoen selv av både jordmor og lege. De sa at jeg automatisk ble sendt til røntgen av bekkenet da jeg var under 155cm. Alle under denne høyden ble sendt ut for å være helt sikre på at bekkenet var stort nok, og jeg tror at om HI ikke ble sendt ut til røntgen, har hun krav på dette. Men er ikke 100% sikker på om hun kan KREVE det, men spør hun sin lege, er jeg ganske sikker på at hun får. Dette er IKKE en gammel kunnskap, fikk et helt foredrag av min lege og samme av min jordmor, og disse to har ingen kontakt i det hele tatt!

Jeg ble sendt til rntg. og der fant de ut at jeg hadde for trangt bekken. Min KS søknad ble altså da innvilget med engang.

Hei!

Jeg er 153 cm og fødte ei lita jente for 1 år siden - fryktelig lang og tøff fødsel...Har lurt på det med bekken i ettertid....? Men hun kom ut med vakum til slutt...Men da jeg spurte om høyden min på sykehuset (Bærum) følte jeg nærmest at de lo av meg og at det ikke hadde noe å si....hmmm...

Ja jeg føler de ikke er så "nøye" på slike ting.... jeg vil jo helst føde naturlig men har ikke verdens høyeste smerteterskel og ser ikke for meg meg selv i en laaang og tung fødsel...

Skal høre med jordmoren min, men hadde ikke de sagt noe vist de hadde en misstanke tenker jeg.... hmm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...