Syriana Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 Hei, haaper noen kan hjelpe meg med vaar problemstilling: Jeg er fodt og oppvokst i Norge av Norsk far og Amerikansk mor som var ugifte og har derfor hatt Amerikansk pass siden fodsel. Jeg bor naa i Dubai, har giftet meg med en Syrier og er gravid i snart 5 mnd. Planen er aa fode i Norge, men som singel da vi ikke har en Syrisk godkjent vielse attest enda. Hva slags nationalitet har barnet mitt krav paa? I folge den Norske ambasaden her i UAE har jeg ikke krav paa Norsk da jeg ikke har et Norsk pass, men i folge den Amerikanske ambasaden har jeg heller ikke krav paa et Amerikansk pass for barnet, da jeg er verken fodt i USA eller har bodd der sammenhengende i 5 aar. Men barnet mitt maa da faa et pass, da vi ikke har statslose i Norge?! Jeg ble anbefalt aa enten fode i USA eller soke om Norsk pass for meg selv og gi opp det Amerikanske slik at barnet mitt kan bli Norsk borger, men jeg vil fode i Norge og vil helst ikke gi opp det amerikanske passet mitt da det har "sentmental value" for meg. Er det noen som vet noe om dette og som kan noen hjelpe meg pleease?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Hei paa deg! Vi bor i Saudi, jeg er gift m/en saudier, og vi har to barn - som begge har saudisk 0g norsk pass! Jeg foedte her i Saudi, og soekte senere ved den norske ambassaden om norsk pass - ingen problemer. Hadde da med vielsesattest, mitt og min manns pass etc... Du som er gift m/ en fra Sria - har du ikke giftet deg med ham paa islamsk vis? Det gjorde vi. For sent for deg naa - men i et muslimsk land er det et MUST at du har gyldig ekteskapspapirer! Blir jo spurt om dem da du er paa sykehus, og du skal registrere barnet m/navn, foedslnr. etc. Du MAA reise til Norge - eller USA, dersom du ikke har gyldige ekteskapspapirer og vil deporteres! Elleres, dersom du har norsk statsborgerskap, faar dine barn det automatisk. Foeder du i USA vil dine barn automatisk bli US citzens. Lykke til! Og kom deg paa flyet saa snart du kan.
Syriana Skrevet 21. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2008 Hei og takk for svar. Nei vi giftet oss ikke paa muslimsk vis for mannen min er kristen. Vi har vielse attesten fra kirken, men Syria som et muslimsk land godtar ikke denne attesten, saa jeg blir aa fly hjem til Norge i begynnelsen av august da jeg er ca 71/2 mnd paa veg. Dubai godtar selvfolgelig ikke fodsler utenfor ekteskapet, men jeg tror ikke det hadde avert noe problem saa lenge vi har en vielse attest stemplet av alle innsatser, men jeg har selvfolgelig INGEN planer om aa utfordre skjebnen min paa dette omraadet. Problemet mitt er bare at jeg ikke har Norsk pass saa om ikke det syrisk godkjente vielse papiret naar oss for fodselen, hva skjer i Norge med mitt nyfodte barn da? USA maa jo gi barnet mitt et pass, men siden jeg verken er fodt eller har bodd i USA oppfyller jeg visstnok ikke kravene???! Vet du/noen noe om dette?????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå