Gå til innhold

får ingen ultralyd:(

Anbefalte innlegg

jeg skulle vært på den vanlige ultralyden mellom uke 18 og 20, men klarte på en eller annen merklig måte og ta feil på dato, 2 dager etter jeg skulle (har vært så mye å tenke på med flytting,++) jeg ringte selvsagt rett til a-hus og beklaget så mye og spurte om en ny time, og fikk til svar at det ikke var noen mulighet til det.pga flytting og helt fulle dager. jeg gjorde meg så ydmyk som mulig og ba på mine knær men det var lite hjelp å få, eneste jeg fikk som svar var at jeg kunne ta priv ul. men det koster så mye penger:(

men hvis det er det eneste alternativet så får jeg vel spare, vil så gjerne ha en ul. får å få bekreftet at alt står bra til og en riktig termin.

mitt første barn ble født for tidelig pluss at jeg hadde fått feil termin.

er det riktig at jeg ikke lenger har krav på ultralyd siden jeg tok feil dato???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137759070-f%C3%A5r-ingen-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg ikke det er for mye forlangt å klare å holde styr på når man skal på UL, uansett om man har mye å gjøre ellers. Det er faktisk en ganske stor og viktig ting. Sykehuset har vel nok å gjøre fra før, om de ikke skal holde av masse timer til dem som klarer å glemme timene sine i tillegg. Hvorfor skulle du ha KRAV på en ny UL fordi du klarte å glemme timen din? Du hadde KRAV på en time til UL, og den fikk du. De satt der og ventet på deg. Jeg er dyrlege, og i min tid som smådyrpraktiserende, husker jeg hvor utrolig irriterende det var med dem som klarte å GLEMME timene sine! Jeg satt og ventet på noen som aldri kom, og tapte i tillegg penger på det. Beklager, men jeg har litt problemer med å synes så veldig synd på deg, selv om jeg selvsagt skjønner at du er fortvilet. Det hadde jeg også vært.

Nå koster det ikke all verden med en privat UL, heller. Du bør vel ta UL senest i uke 20 hvis det skal være noen vits i forhold til å sette termin, så om du ikke har den lille tusenlappen det koster akkurat nå, er det vel bedre å låne penger av noen enn å spare... Ellers hjelper det lite i forhold til termin.

Jeg vet ikke åssn det er med at du ikke har krav på ny time, men når jeg var på ultralyd måtte jeg vente en god stund før jeg fikk komme inn. Jeg jobber en plass der man går på provisjon så sånn sett satt jeg der og tapte penger siden jeg ikke får dekt timene jeg er borte fra jobben. Så i såfall burde jo ting gå begge veier, det er bestandi greit når de er forsinka eller glemmer deg. Ikke at det gjorde meg noe, det er jo bare penger og dette er viktigere, men hvis man skal være firkanta så..

Jeg mener og det står i innkallelsen til ultralyden at for ikke oppmøtt time så koster det 100 kr, så sånn sett har du jo dekt timen din om du allikavel ikke kommer..eller? men jeg syns du burde få en ny, vi betaler tross alt en del skatt. Pluss at jeg skulle tro at det var i legenes interesse og sjekke at alt er som det skal og ha en termin de kan være ganske sikkre på. Ultralyden er jo ikke bare for din skyld. Det er menneskelig å feile og glemme, det må ikke bety at man ikke tar ansvar.

Du har nok ikke krav på en ny time nei, det er desverre sånn at det er ekstremt tettpakka for disse ultralydtimene

Jeg fikk selv beskjed i brevet om ul at jeg ikke nødvendigvis kunne flytte timen om den ikke passet engang da det ikke var kapasistet.

Hør med fastlegen din om dere er enig i at ul er så viktig for deg og din termin så kan han henvise deg til ul likevel du kan også få henvisning til ul hos en gyn. med ul apparat.

Min gynekolog i Sandvika er kjempeflink og har ul apparat, men da må man ha henvisning.

Det om at det bør gå begge veier ang å vente på timer osv er jeg så enig i, men det er ikke sån det fungerer.

I min brangsje står vi på pinne døgnet rundt for å bistå kundene våre og det er det vi tjener penger på.

Mens i helsevesenet får du bare regne med å måtte vente.

Jeg har full forsåtelse for små forsinkelser, emn når man har sittet i over 1 time så forventer jeg i det minste at man får beskjed om at det er store forsinkelser.

Mannen min ble glemt på røgnten en gang da fikk han i alle fall timen gratis

jeg veit det er irreterende med folk som ikke møter opp og glemmer, men jeg vil bare si at jeg selvsagt ikke glemte min ultralyd time i flyttingen, for jeg har virkelig gledet meg og telt ned dagene til ultralyden. jeg klarte å forveksle to datoer... veit det er skikkelig surrette og teit og at det ikke er noen god unskylding heller, eller at det skulle gjort saken noen annedeledes.. men om man har klart og drite seg skikkelig ut så er det den eneste sjansen man får, hadde vært greit hadde det bare vært bare meg det gikk utover, hadde fortjent det.. men det handler jo først og fremst om et lite liv...

også burde det jo også vært av sykehusets intresse å se at alt er normalt og at det ikke kommer opp noen komplikasjoner som kunne vært forhindret.... det er ikke det at jeg føler jeg burde ha noe KRAV, syntes bare det er veldig kjipt at jeg ikke kan få en sjanse til...

Annonse

Hei, skjønner at du er fortvilet, men de har vanvittig mye å gjøre der pga. flyttinga. Selv fikk jeg ikke time til ord. ul på ahus før i uke 21. Jm hadde likevel ikke noe problem med å fastslå forventet termindato.

Mitt forslag er at du drar ut til Asker. Der er det en privat klinikk med gynekologer og jordmor. De utfører ultralyder, og du trenger ikke henvisning. Bare å ringe dem. Har vært der et par ganger selv, og de er flinke og vennlige og nøye med å forklare.

Lykke til!

Ja, det skjønner jeg godt. Men det er nå slik at ultralyd er et TILBUD til gravide. Man er ikke nødt til å ta imot det. Selv om jeg tipper de aller fleste gjør det, er det nok noen som kommer til føden uten UL-termin, også. I alle fall er det full åpning for å gjøre det. Håper det ordner seg for deg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...