Gå til innhold

grunn til mistanke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på snart to år ble født 5 uker for tidlig. Fra hun var nyfødt hadde hun faste skrikeperioder hver kveld, dette varte i noen få måneder men jeg anså det for å være vanlig (storesøsteren hadde kolikk da hun var baby og skrek derfor en del mer..).

Etter hvert som hun i takt med alder ble mer og mer oppvakt ble hun samtidig mer og mer aktiv, men aktiviteten har ligget "over gjennomsnittet" (om man ser bort fra utsagnet at alt er normalt...) da det gjelder både utfoldelse og lite behov for søvn. Hun sov ikke over en hel natt før hun ble 18 mnd. Fortsatt hender det hun våkner i løpet av natta.

Siden hun fant ut av hvordan hun skulle bevege seg da hun begynte å krabbe, har hun vært høyt og lavt, slått seg og fått kuler og blåmerker både i hode, panne, kinn, armer og lår (jeg har også vært på legevakten pga mistanke om hjernerystelse da hun kastet seg utfor og falt på hodet i golvet og fikk DEN kulen..). Dette er ikke jeg som passer dårlig på, men det skjer så fort at en kan ikke snu seg vekk før hun er i full sving. I barnehagen får jeg stadig beskjed om at hun har slått, lugget, kastet noe på noen e.l. Det startet allerede før hun fylte året, og det vises at hun forstår det ikke er lov. Dessuten elsker hun å leke brutalt, storkoser seg når hun ødelegger for- og terger storesøster, som i det siste har blitt ekstra trassete og agressiv pga lillesøsters konstante "påtrengelse"..

Til gjengjeld er hun alltid tilsynelatende blid og glad, og tåler en del før hun tar til tårene.

Er det grunn for mistanke eller er det bare rett og slett en periode?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo meget godt være en periode, vil jeg tro, men jeg kjenner igjen "symptomene". Høyt og lavt, høy smerteterskel, kaste seg utfor, lav forståelse for andres ve og vel. Alt bortsett fra nattesøvnen. Poden har alltid vært "snill" når det gjelder soving. Mulig jeg skriker ulv uten grunn nå, jeg er bare en mamma og ikke en fagperson, men jeg synes iallfall at du skal ta en titt på sidene til Norsk Proteinintoleranseforening og se hva de skriver der(sjekk linkene til annen info også). http://www.npif.no Poden(snart 9) har i løpet av snart halvannet år på diett blitt et helt annet menneske. -og bryter vi dietten, ser vi alle de gamle "symptomene". Supermann, mangel på impulskontroll, høy smerteterskel, aggresjon, stemningsleie fra høyt til lavt og tilbake igjen på null komma ingenting... -men selv helt friske ettåringer slår og klyper vel? Jeg tror ikke jeg ville stilt noen diagnose på en toåring sånn uten videre, men å ta en titt på kostholdet skader uansett ikke.

• 3 uker senere...
Skrevet

Satt å leste litt her inne og så denne tråden, babyen min på 11 måneder er akkurat slik du beskriver barnet ditt og jeg har vært inne på tanken både jeg og flere i familien, han er helt ustyrlig og ser bare ut til å bli verre og verre, kaster seg utfor, leker veldig voldsomt, veldig høy terskel for smerte, gråter ikke engeng når han faller og slår seg, sover bare såvidt, klyper/lugger/biter/klorer/slår og det er veldig bevisst at han gjør det for når han feks klyper så klyper han hardere og hardere mens han stirrer for å se om vi reagerer på at han klyper. Klart det kan jo bare være en periode, men likevel har jeg det i bakhodet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...