Prinsessemamma:-) Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Hei Min datter på 4 1/2 mnd har nå fått diagnose hofteleddsdysplasi - dessverre sent oppdaget så hun må ligge i strekk og gipses. Trenger da en bredere vogn - men må være dypvogn siden hun er så liten ennå - er det noen som har tips til tvillingvogn som er bra til dette? Ellers så er alle tips og råd velkomne :-)
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Hei! Dattera vår har også HD, sent oppdaget og har nå gips. Det ble oppdaget på 3 mnd.-kontrollen og fikk skinne da hun var fire mnd. Desverre førte ikke skinne-behandlingen frem så da hun var ni mnd måtte hun ligge ti døgn i strekk og fikk deretter gips. Er forespeilet gips i seks mnd. Hun har nå hatt gips nå i fire uker og det har gått så mye bedre enn hva vi foreldre hadde trodd. Det har vært minimalt med sutring og gråt pga gipsen fra hennes side og hun kommer seg rundt omkring i huset på egen hånd. Hun har nå også lært seg å snu seg rundt fra mage til rygg og tilbake igjen. Det som har vært den største utfordringen har vært den praktiske tilretteleggingen rundt det med at hun har fått gips. Tenker da på dette med vogn, klær, bilsete m.m. Når det gjelder vogn fikk vi tilbud om å låne en fra hjelpemiddelsentralen, en sprike vogn eller tvillingvogn alt etter som hva de hadde på lager. Vi valgte heller å kjøpe en egen vogn, men fikk da ikke noe tilskudd til dette. Valget falt på en Quinny Speedi. Den er såpass bred og med et par puter bak ryggen hennes passer den fint til dattera vår. Det eneste med denne vogna er at barnet sitter vendt fra deg. Denne vogna tar heller ikke så stor plass i bilen. Kommer nok til å bestille vogn gjennom hj.middelsentralen til høsten da voksiposen skal tas i bruk igjen. Bilsete måtte vi også bytte ut og kjøpte et Acta Graco Cosmic-sete. Her også måtte vi bygge ut med ei tynn pute bak ryggen ellers ville hun ikke kommet godt nok ned/inn i sete. Men hun sitter som ei prinsesse der og trives på biltur. Klær har vel vært det som jeg har synes har vært det mest klønete å få til. Greit nok med gensere og bodier, men verre med bukser. Bodiene byttet jeg ut med en str større enn hva hun egentlig bruker. Til bukser kjøpte jeg myke capribukser i str 5-6 år, åpnet sømmen langs hele ene buksebeinet, fra livet og helt ned, og satte inn delbar glidelås. Dette funker kjempefint! Det eneste er at det går fort hull på bukseknærne pga "krabbinga" på gulvet. Jeg fikk noen til å hekle tykke lapper av bomullsgarn som jeg sydde på bukseknærne. Vi er fortsatt i utprøvingsstadiet med å prøve ut hva som fungerer best med hensyn til det praktiske, men det jeg har nevnt over er tilrettelegging som fungerer bra for oss. Lykke til! Dette går fint, skal du se:-)
lille-snupp Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Heia! Vet akkurat hva du går igjennom! Vår jente ble lagt i strekk da hun var 4 mnd, og etter 3 uker i strekk ble hun lagt i gips. Vi valgte rett og slett å kjøpe ei brukt tvillingvogn til henne, da dette var midt på vinteren og vi måtte ha plass til voksipose og full pakke oppi bagen sammen med henne. Vogna var gull verdt, og hun lå der som en prinsesse!!! Vi kjøpte den smaleste typen tvillingvogn (emmaljunga duo tror jeg det var, 2004 modell), og den var så "smal" at jeg kom meg fint rundt på trange butikker, og inn og ut av leiligheten vår:) Nå veit ikke jeg hvor i landet du bor, men er du i nord så kan du gjerne få vogna mi gratis! Lite pen, men knallgod å trille:) Vi brukte bagen i nesten hele gipsperioden, tror vi bytta over til tvillingsportsdelen da hun var ca 10 mnd, så da gjensto kun 1 mnd i gipsen. Sportsdelen var veldig mye dårligere å bruke til henne, siden hun seilte fra side til side på den brede ryggen... Vi valgte derfor å kjøpe ei enkel "shopping-trille" eller noe sånt på reflex, ca kr 500, som vi brukte den siste stunda. Da satt hun med beina stikkende ut på hver side, men da var det jo sommer og varmt i været, så det gjorde ikke noe:) Av klestips anbefaler jeg deg å holde utkikk etter sparkebukser som har knapper i hele skrittet, for de kan enkelt kneppes rundt gipsen, så lenge de er elastiske nok. Da snupp her fikk gips brukte hun egentlig str 68, men med gipsen på, måtte vi plutselig kjøpe bodyer i str 80 for å få dem rundt henne, og tilsvarende med bukser. Mitt beste tips er ullsparkebukser fra nøstebarn.. De er elastiske, og har knapper i hele skrittet, og er jo også ganske pene. Vi kjøpte tre bukser derfra som snuppa vekslet på å bruke, og de holdt fint i 6 mnd:) (og holder faktisk like godt nå, selv om hun er blitt nesten 2 år!!!) De er dyre, men vel verdt investeringen, for da vet du at barnet har det godt og varmt, og du får forkledd den kjedelige gipsen litt;) Og helt til sist! Ikke bekymre deg noe som helst for strekk og gips og sånt! det kommer til å gå strålende, jeg lover!!! klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå