Gå til innhold

Hvor lenge varer en ibux? (amming)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns ikke paracet virker like godt, så jeg ønsker å ta en ibux. Noen som vet hvor lenge den varer, ca? Skal ikke amme før om ca 4 1/2 time.

Fortsetter under...

Skrevet

tror ikke det er noe farlig å amme etter å ha tatt ibux. er ikke det samme som paracet ca da?

Skrevet

Greia er at man ikke skal ta ibux, ibumetin o.l mens man går gravid og når man ammer. Går over til babyen.

Spurte på apotek for en stund siden også, og de anbefalte ikke å ta slike smertestillende. Nå ammer jeg så sjelden. Derfor jeg lurer :)

Skrevet

Alltid lurt å sjekke www.felleskatalogen.no om man lurer på noe ang medisiner.. Dette fant jeg om ibux:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Skal ikke brukes i 3. trimester. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Risikoen synes å øke med dose og behandlingstid. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen av ibuprofen i morsmelk er 1-3% av konsentrasjonen i serum. Det er lite sannsynlig at barn som ammes kan få skadelige effekter

Absorpsjon: Raskt og nesten fullstendig. Maks. serumkonsentrasjon innen ½-2 timer. Proteinbinding: Ca. 99% i det terapeutiske konsentrasjonsområde. Fordeling: Konsentrasjonen i synovialvæsken er ca. 0,4 i forhold til serumkonsentrasjonen. Distribusjonsvolum: Ca. 0,15 liter/kg. Halveringstid: Ca. 2 timer i serum.

Med andre ord, ibux er sannsynligvis ikke skadelig for barn som ammes, og det går ut av kroppen i løpet av ca 4 timer.. (halveringstid 2 timer..)

Skrevet

Tusen takk, Pearl 33!

Har lagra den linken for senere bruk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...