StorkeMammaen Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har hele tiden trodd det, men ser nå at det er feil? Noen som kan fylle inn min kunnskap?
*Super*Mamman* Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Bidragsforskudd er når NAV betaler barnebidraget når far ikke selv gjør det....
StorkeMammaen Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2008 Ok, fillern Da er det jammen stor forskjell på hva en før med eller uten kjent far. Kompisen min betaler litt over 3000,- i mnd for et barn han ikke har noe samvær med, og han tjener vel rundt 250 000,- i året, hvertfall ikke så veldig mye mer. Jaja, sånn er det, jeg har tross alt valgt det selv!! Takk for svar.
junijente fikk julijente Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Bidragsforskudd er vel det nav utbetaler på en bestemt dato, mens barnebidraget er det bidragsyter betaler, enten til nav eller til bidragsmottaker? Altså at forskuddet er det nav forskutterer for at mottaker skal få bidraget på riktig dato, og så betaler bidragsyter tilbake til nav. Slik at om man har kjent barnefar (evt mor der far har omsorgen) så skal dette være den samme summen. Om man ikke har kjent far (eller bidragspliktig ikke har inntekt) får man vel en minimumsgreie fra nav, så vidt jeg har forstått. En annen ting er at jeg synes bidrag på 3000 i måneden med 250 000 i årslønn var ganske kraftig, men det var ikke det debatten her handlet om :-)
sola08 Skrevet 17. mai 2008 #5 Skrevet 17. mai 2008 Husk at bidrag også regnes ut ifra begges inntekt, og samvær med barnet!! Hvis mor har kun OS og far tjener 250000 og ikke har samvær, ja da kan det godt være at Bidraget blir på 3000 i mnd. Bidragsforskudd betales av NAV dersom far/mor ikke betaler, ikke har noen inntekt. Men bidragsgjelden til bidragspliktige vil da etter hvert bli gaaanske stoor....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå