ragna Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 at jeg rett og slett besvimte under muntlig eksamen. svær kamel. deretter har det kostet meg mange kg og søvnløse netter å innse at jernteppe kan oppstå, ved de minst passende anledninger. nå har det begynt å demre skikkelig; lærerdrømmen forblir en drøm, helvetes møkk. nå får jeg heller satse på valg nr 2 da? nå skulle det ha vært en annie-knapp å ty til, men sjitt au. noen som har opplevd lignende? men som har klart seg bra ved andre muntlige høringer i ettertid? mistet hele forbanna motet her jeg sitter, ikke lyst å gå mer på skole om det innebærer muntlige eksamener. jeg som såvidt har begynt.
Syrin84 Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 kan ikke du ta noen valium før munntlig da? jeg er sikker på det finnes noen alternativer hvis man har angst for munntlig.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 ojjjjjj... Jeg har hørt om eksamensnerver før, men dette var skikkelig ille Ragna!! "Irriterende synes synd på deg klem fra meg".. ps... ikke si det til noen at jeg faktisk kan være snill:-)
tante grusom master of law Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Prøv beta-blokkere kanskje? Sløver ikke, men hjelper på nerver.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Huff, det hørtes forjævlig dritt ut. Høres ut som om du kunne være kandidat for noe eksamesangst terapi. Hvor er det du studerer? UIO tilbyr gratis terapi. Jeg er sikker på at det er mulighet for å få tilrettelagt sånn at du kan få gjennorført eksamen. Det skal da ikke være sånn!
KaMa Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Steike så kjipt! Uff. Jeg føler virkelig med deg.. Sitter midt i helvetesuke når det kommer til muntlig, og så langt kan jeg vel si at det er vanvittig stor forskjell på de forskjellige fagene. Onsdag var rein kos, mens tirsdagen og i morgen er pur helvete. Men det hjepler jo neppe deg.. Min taktikk er nå å bare tenke at det aller verste som kan skje er at jeg må ta det på nytt. Men det hjelper kanskje ikke for deg? Hva med å si ifra om problemet på forhånd?
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Det er ikke mulighet for at du får tatt denne eksamenen igjen da? Jeg mener, man får da ta igjen eksamen om man får illebefinnende. Og at du besvimte er da et illebefinnende. Har du snakket med lærestedet om at du har såpas angst?
Gjest sug lut fet ballade Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Jeg tror at en kombinasjon av trening (presentasjoner i gruppe/klasse) og kanskje litt sånn psyk-hjelp av fagfolk som kan det der med prestasjonsangst og presentasjonsangst kan hjelpe godt. Dessuten er det flere jeg kjenner som bruker angstdempende midler før sånt - legger lokk på det verste.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #9 Skrevet 15. mai 2008 Har opplevd det selv, på Norsk muntlig eksamen. Gikk fint første del, og så skulle jeg legge ut om Kristin Leveransdatter som jeg hadde nilest, sett film på toppen og skrevet side opp og ned om...og der var ALT og da mener jeg ALT borte fra hardisken totalt. Jeg fikk en 3 er....sikkert rein sympati. Men klarte å få 4 i Naturfag muntlig og 5 i engelsk muntlig noen dager etter. ( tok faga som privatist) Ikke gi opp drømmen!! Det føles helt jævlig....og så føler man seg liten og dum er man sitter...men du er ikke den eneste!! Er nok temmelig mange, så det er sikkert hjelp å få. Snakk med en rådgiver.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 Oi=( Ikke sikkert at drømmen er tapt enda, kan du ta eksamen på nytt igjen? Jeg har ikke opplevd dette selv og har dermed ingen råd å komme med. Men vil gi deg en god klem jeg! Faen, så dritt da! :/ *kozemozeklem*
ragna Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. mai 2008 skikkelig kjipt ja! fader heller, jeg skulle ikke sagt noe om det var slik at jeg ikke hadde gjort grundig forarbeid, da hadde jeg hatt grunn til å oppføre meg slik jeg gjorde, men jeg har jobbet ræva av meg (bokstavelig talt) og kunne det på rams hele faders pensumet. jeg satt og svettet i 3 kvarter (normalt er man inne i 20 min) og fikk frem ca 50 ord. sensor spurte meg om alderen på barna mine, og jeg svarte feil ;O herregud ;/ jeg prøvde konstruktiv tankegang; nå må du ta deg isammen **** dette kan du jo! læreren prøvde alt han kunne han også, og sensor var en engel, så alt lå til rette. jeg fikk en 4'er, men karakteren står ikke til prestasjon, selv om læreren forsikret meg om at de ikke hadde vært snille. men hallo, jeg stotret og balerte verre ;( da jeg skulle fremføre særemnet mitt om knut hamsun (som jeg forguder og har lagt hele sjela i) sa jeg vel totalt 10 ord, før det stoppet opp på nytt, fikk altså ikke fremført i det hele tatt. på forberedelses delen sa jeg to ord før jeg besvimte og om hedda gabler (som for meg står som symbolet for forandringen for flere hundreårs kvinnesyn) tror jeg at jeg fikk stotret frem at jo, hun var nok litt kynisk på en måte men atte atte atte atte.....off off off off. men det var visstnok her jeg reddet meg inn, men det er et svart hull i hukommelsen der ;D jeg hadde snudd meg til sensor og snakket i det vide og det brede om hedda...hehe. da han skulle gi meg karakteren sa han at han hadde skikkelig sansen for kandidater som gjorde personene i pensumet til sine egne og bla bla bla. jeg tror han må ha snakket om en annen kandidat åh, dæven det er godt å få skrevet seg "fri". gratulerer forresten med A'en, fy pokker! stolt inn til margen kan jeg tenke meg jeg må ikke ta det på nytt, men jeg har fått tilbud om det, men jeg er så livredd for at scenarioet ska gjenta seg, og tenk om jeg får en enda dårligere karakter da. 4'er er ikke det verste, men i forhold til hvilket arbeid jeg hadde lagt ned er det en dølle karakter. tvi tvi på resterende eksamener, har en følelse om at du fikser biffen jeg
ragna Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 16. mai 2008 bamseklemmen er mottatt selvsagt skal jeg spre ordet!
ragna Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2008 jeg tror det var der jeg gjorde den største feilen luten, jeg ville ikke være med i kollokviegruppe den siste uken, fordi jeg følte at det ville skape enda flere unødvendige nerver, så feil kan en ta. satt med ei stakkars dame og øvde på onsd (hun skulle ha muntlig den samme kvelden, i akkuratt samme faget det gikk til helvete for meg) hun gråt og skalv og balerte verre. fikk roet henne ned og fortalt henne hvor lite skremmende det hele fortonet seg i virkeligheten (jepp, litt sånn kverulantisk og lyvende der ja) hun snakket, jeg spurte. nervene la seg, og hva presterte hun? en SEKSER (for faaaaaaaaaen men det er lett å se i ettertid hva en skulle gjort og ikke. men nå fikk jeg formidabel hjelp fra deg da, tror det hadde gått enda verre om jeg ikke hadde hatt den forberedelses hjelpen der i bakhånd men angstdempende midler, blir man ikke temmelig sløv da? har forresten hørt rykter om at muntlig er på vei ut fra høyskolene, kan dette stemme? at de heller legger vekt på hjemmeeksamener?
Gjest sug lut fet ballade Skrevet 16. mai 2008 #14 Skrevet 16. mai 2008 Det er mye mindre muntlig på fag jeg kjenner, i hvert fall, men språkfaga vil jo ofte ha et element av det fordi det er noe av det man bør beherske. Tror ikke man trenger bli det minste sløv, min venninne som sliter med angstanfall generelt har gjennom terapi i årevis nå bukt med mye av den, men foran viktig presentasjon på jobb eller foran jobbintervju taar hun ofte en pille fremdeles, fordi angsten for å få angst skaper angstanfall, sier hun.
ragna Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 16. mai 2008 hos meg var det omvendt, jeg besvimte etter 2 ord på første del (forberedelsesdelen) off, temmelig flaut. den rette settingen og besvime på ;/ men akkuratt det samme skjedde for meg under mitt særemne, haha, sa 10 ord før det stoppet totalt. om knut hamsun som jeg kan snakke om i timesvis i alle andre settinger. fikk en 4'er, tror det lå litt sympati bakom her også, selv om læreren forsikret meg om at det ikke gjorde det. yeah right. liten ja! det er det rette ordet, hadde ikke klart å ramse opp alfabetet om det så sto om livet der jeg satt ;O herregud! ble spurt om alderen på barna mine, jeg svarte helt feil (tror jeg svarte 7 og 3 eller noe, mens de i virkeligheten er 5 og 1.5....hehe) jeg vet at jeg ikke burde gi opp drømmen, men på en annen måte må jeg ha et litt realistisk syn på det; om jeg ikke klarer å prestere noe fremfor 2 personer, så klarer jeg det heller ikke fremfor en hel klasse. svigermor mener at det finnes forskjellige terapigrupper på høyskolene, skal nok karre meg på en av dem ja, om jeg skal opp i flere muntlige.
ragna Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 16. mai 2008 jeg håper så inderlig du har rett. men på en annen side så bør man jo kunne prestere i alle settinger, også muntlig om det er lærer man ønsker å bli. det er akkuratt som hun sier, angsten for å få angst, for mitt vedkommende gikk det troll i ord om besvimelses scenen, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg hadde sett for meg at jeg kom til å besvime. da fokuserer man så vanvittig på akkuratt det punktet.
Gjest sug lut fet ballade Skrevet 16. mai 2008 #17 Skrevet 16. mai 2008 Men om du hadde fått gjennom noen seanser uten besvimelse hadde du kanskje kunnet venne deg av med det tankemønsteret, som er så sørgelig sjøloppfyllende som du så.. Og å være lærer er langt fra like fremmedgjørende som en muntlig.
ragna Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #18 Skrevet 16. mai 2008 åh, dæven det var en god klem olgamor ;D tusen takk. er du den jeg tror du er bak det nicket eller?? jeg kan ta den på nytt, men som sagt, hva tilsier at det ikke skal gå likedan neste gang? fikk en 4'er, drittkarakter av dimensjoner, men allikevel et hav bedre enn stryk. men årh, blir bare så vanvittig irritert på meg selv ;S
ragna Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 16. mai 2008 jeg var igrunnen klar til en ny runde 5 minutter etter endt muntlig og besvimelse jeg, tenkte for meg selv at det der var ingenting å grue seg for i bunn og grunn, for det var jo ikke det! de er ikke ute etter å spise oss opp! sensor var menneskelig til de grader, super rett og slett. men allikevel klarte jeg ikke å hanke meg inn. jeg forstår det ikke. men forstår det allikevel, fordi jeg hadde fokusert så vanvittig i forkant på hvor jævlig dette her kom til å bli, som det jo ble for meg, men som det slettes ikke hadde trengt å bli. hmm, lese the secret kanskje? det er mulig jeg har sett et lyspunkt allikevel når jeg leser det jeg har skrevet? hvorfor gruer jeg meg aldri til skriftlige egentlig?
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #20 Skrevet 16. mai 2008 Det er jeg vettu=) Du, en firer er faktisk ganske bra skal jeg si deg! Hvilket fag var dette, igjen? Hvis jeg feks får en 4'er i matte så kommer jeg til å dø av lykke. Hvertfall danse resten av dagen. Nå tar jeg sikte på en 2'er, så lenge jeg står...:/ Har du flere muntlige? Jeg hater eksamen, jeg er en skjelvende nervebunt. Prøver å konse meg om pusten, for jeg hyperventilerer litt mens jeg venter på tur. Og tenke på fine ting. Som feks hvor deilig det blir å få det unnagjort.
ragna Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #21 Skrevet 16. mai 2008 hmm, kjekt å "se" deg igjen må snart taste videre på vin-boka vårs, fnis fnis. joda, en 4'er er helt sikkert ikke det verste å få, men jeg fordrar den ikke, det er så intetsigende, godt + på en måte ;/ dessuten kunne jeg det jo, jeg elsker faget! norsk av alle ting! jeg sier som deg, hadde jeg fått 4'er i matte hadde jeg dødd av ren lykke, matte ligger rett og slett ikke for alle. derfor satset jeg på høyere karakter i det andre faget, for å dra det hele litt opp. hvordan gikk matteeksamenen din? vår besto av grafer grafer og atter grafer...JEG HATER GRAFER! hmf. er du like nervøs foran de skriftlige også?
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #22 Skrevet 16. mai 2008 Hihi, vi har en jobb der ja:P Jeg har ikke mattefaen før den 28. mai og det er total ANGST når jeg tenker på den. Hadde skriftlig naturfag sist uke og på vei til eksamen hang jeg over rattet og hyperventilerte, meget mulig fordi køen sto bom fast og jeg hadde med meg begge ungene. Da jeg kom inn i lokalet så slo hjernen seg av og jeg gikk på autopilot. Jeg har vært heldige med mine muntlige (men en gang må jo flaksen ta slutt, på torsdag kanskje?!) men jeg er jo pissenervøs på forhånd. Skritlige hater jeg, man har 5 timer, noe som virker som en evighet og man bruker altfor mye tid på de første oppgavene, så ser man at klokka går og man stresser litt fordi det skal jo korrekturleses også ender det med at man leverer inn noe møl:/ Uff, ja, jeg skjøner godt at en 4'er i norsk irriterer deg=( Kanskje skriftlige blir bedre og det veier opp?
ragna Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #23 Skrevet 16. mai 2008 æææsj, sjit å måtte vente så lenge for å få tatt den. jeg er ferdig 26 mai, da er det ferie ;P skriftlig naturfag, da etterfølger en muntlig? (kanskje den du skal ha på torsdag?) fikk med meg at de ofte spør om det man har hatt feil på skriftlig naturfag (at de spør om det på den muntlige) naturfag er ganske interresant, men jeg er glad jeg slipper ;P jeg er som regel ALDRI nervøs foran skriftlige, jeg er kald som en isbre. og det skremmer vannet av meg å ikke være det, for jeg bør jo være det ;D men jeg er 10 ganger mer skjerpet når jeg ikke er nervøs, selv om de aller fleste påstår at nervøsitet skjerper sansene. ikke mine i hvert fall, de drar på ferie under nervøsitet. under tentamen (norsk) var de fleste pissenervøse (under tentamen ja!!) mens jeg satt og koste meg med bolle og brus, og lavet inn på sjokko (hvisker stille.....fikk en 6'er der )))))) men selv om man gjør det bra på tentamener, så trenger jo ikke det bety at det går like greit på eksamen, uheldigvis. flaksen din tar ikke slutt på torsdag, ikke tale om! skal jeg holde handa? det som irriterte mest etter den muntlige var at 5 minutter etter endt seanse kom jeg frem til at muntlig slettes ikke var så for jævlig som jeg ville ha det til, langt i fra! hvorfor i all verden gjorde jeg som jeg gjorde da?? hoff. den må vi røyke på!
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #24 Skrevet 16. mai 2008 sukk..skulle ønske jeg hadde bedre evner i norsk, men jeg er nok flinkest i fag som Humanbiologi, Sosialfag, Psykologi, Helse og den slags....der brillierer jeg med toppkarakter. Men vi har vel evner der interessene også ligger? Får du bukt med nervene litt så tror jeg nok du skal bli en utmerket lærer :-)
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #25 Skrevet 16. mai 2008 Jeg er ganske sur, dette er mitt verste fag og jeg kunne gjerne hatt eksamen i det først! Det er skriftelig eksamen jeg har mest nerver, den muntlige går ganske greit, det er bare å snakke og snakke og snakke... jeg klarte en 5'er i nyere historie basert på denne setningen "Parlamentarismen ble innført i 1881. Nevnte jeg at det var i 1881 parlamentarismen ble innført?" Hehe 6 på skriftelig vil jeg påstå er MEGET bra! Nå er jeg ikke sensor, men tror det skal mye mer til der enn muntlig. Jeg fikk 6 i muntlig norsk, men den var tvilsom... det første sensoren gjorde etter å ha gitt meg 6'eren var å ta meg på rompa! Jeg ville slå ham, men tenkte at for en 6'er kunne han kjenne på godsakene... hihihihi... Kryss fingrene for meg på torsdag, jeg er stygt redd at rompa, som har seget betraketlig siden den gang, ikke vil redde meg nå, haha. Tenk hvis jeg gjorde det veldig bra på den skriftelige, men ikke kan forklare det på den muntlige?! Eller at seriekoblingen kortslutter? *hyl* Hvor mange eksamener har du igjen nå? Og hvilke har du hatt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå