Gå til innhold

Psykolog online? Noen som har tanker rundt dette?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ser at det er utrolig mange som sliter med angst, depresjon og andre psykiske plager, både under og etter svangerskapet, og får så lyst til å hjelpe. Mange får ikke behandling da det kan føles som et stort steg å skulle snakke med fastlegen om det og få henvisning videre, det er ofte lange ventelister, man finner kanskje ikke kjemien med psykologen man har fått tildelt, eller man synes det blir for dyrt å gå til privatpraktiserende. Jeg er psykolog og selv gravid. Etter denne permisjonen har jeg planer om å starte for meg selv for å kunne være mer hjemme med barna, men så har jeg fått en idé om at jeg kanskje kunne tilbudt en internettjeneste i tillegg. Siden det er et så stort behov, og mange føler de ikke har råd til vanlig terapi eller ikke har tilgang på det, kunne dette vært et rimeligere og lettere tilgjengelig tilbud. Er det noen her som har tanker om det? Vil det kunne være hjelpsomt å kommunisere direkte med en psykolog gjennom f.eks. e-post eller andre måter, eller synes dere det er best å møte noen ansikt til ansikt? Det ville selvfølgelig være gjennom krypterte/ sikre sider og ikke vanlig e-post. Telefon er også en mulighet. Jeg er nysgjerrig på å høre hva dere tenker om det, om dette kan være en måte å nå ut til flere på, og om det vil kunne være hjelpsomt. Håper på mange svar fra dere. Hilsen "mammapsykologen"

Fortsetter under...

Kroppsspråk gir viktig informasjon og den går du glipp av når du kommuniserer skriftlig. Slik er det med annet nonverbalt språk også.

Skriftlig kommunikasjon tar lang tid (fra både deg og pasient) og stiller store krav til formuleringsevne og bevissthet. Hvordan kan du vite hva personen mener ved bare å forholde deg til det skrevne ord? Små misforståelser kan føre en inn på feil spor og tar tid å oppklare, noe som enklere kan oppdages og oppklares ved personlig møte.

Det finnes mange andre faktorer rundt dette. Du kan jo lese om det. Jeg vet det har vært diskutert, men husker ikke hvor jeg så det. Søk på nett så finner du det sikkert.

• 2 uker senere...

Jeg hadde virkelig likt et sånt tilbud!

Jeg gikk til psykolig tidligere, men kuttet henne ut både på grunn av at jeg ikke kom noe videre, men hadde heller ikke tid til å ta så mye fri fra jobb som det krevdes å gå til timene.

Jeg føler likevel jeg fortsatt har behov for det. Det er selvsagt ikke fullverdig erstatning, men det hadde vært til god hjelp til meg ihvertall.

• 2 uker senere...

Hei.

Vet ikke om dette er helt det dere tenker på, men det finnes et ganske nytt prosjekt kalt Helsetelefonen. Oppe 24 timer i døgnet. Ser ut til at de også har psykolog. Vet ikke hvor mye de kan hjelpe, men de har evt. info om hvor du kan henvende deg videre.

http://www.helsetelefonen.no/

Jeg hadde tatt i mot et slikt tilbud med åpne armer. Har opplevd mye i livet mitt som sikkert burde ha kommet ut, men føler liksom ikke for å fortelle det til noen. Blir så mye mer upersonlig i gjøre det over mail, så da blir det nok mye lettere å "åpne" seg. Det negative med et slikt tilbud er at det er så lett å late som om man er noe annet på nettet. Som feks. hvordan kan jeg vite at du er psykolog? Og når jeg skriver ting i mail til deg, så kan det jo lett bli videre sendt til andre.. osv..

Når det gjelder kroppspråk som får du jo ikke sett det i en mail. men samtidig så vi du kanskje kunne gjenkjenne humøret gjennom hvordan folk skriver?..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...