Gå til innhold

Hva er forskjellen på haste ks og katastrofe ks?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hastesnitt er ikke planlagt, men de har tid til å kjøre den fødende inn på opperasjonstua, sette bedøvelse og ofte andre nødvendige forbredelser.

Ved kastastofesnitt er det som ordet sier katastrofe på gang og babyen må ut umiddelbart. De har ikke tid til noe, kutter gjerne der de er og før bedøvelsen har startet å fungere.

Etter mitt hastesnitt fikk jeg høre at de regnet ca 20-30 minutter tidsmargin, dvs babyen må ut i løpet av den tiden. Jeg ble kjørt i hui og hast opp på operasjonsstua, fikk spinal og alle andre forberedelser og gutten var ute under 1/2 time etter avgjørelsen var tatt. Alt gikk bra. Som regel er det tid til spinal ved et hastesnitt, og som regel kan pappaen være med (det avhenger av spinal/narkose). Men sikkert forskjellig praksis her også..

Katasrofesnitt, da er det som intensity sier katastrofe og babyen må ut. Det er snakk om liv og død for mor og/eller barn. Her blir det gitt full narkose (og de begynner ikke før bedøvelsen virker, i de tilfellene er det noe som svikter) og alt skjer i et vanvittig tempo. Men de kjører også her til en operasjonsstue. (Kan selvfølgelig finnes eksempler der de har tatt snitt der de sto, og uten bedøvelse men disse tror jeg er i stort mindretall. Infeksjonsforebyggelse ved å komme inn på en operasjonssal, og narkose i full fart for moren).

=)

Har hatt to katastrofesnitt og det går utrolig fort! Plutselig ble avgjørelsen tatt og til de løp med sengen i korridoren og jeg ble trillet inn til et operasjonsteam som var helt klare (så ut som om de skulle kaste seg over meg ;)), fikk narkose og så våknet jeg og begge gangene gikk det veldig fint med barna. Har aldri hørt at de skjærer før narkosen virker, men anestesilegen kastet seg jo over meg i det jeg kom inn på op.salen så jeg fikk jo narkose umiddelbart. Har hatt planlagt snitt etter dette, og det var en vidunderlig rolig opplevelse... ;)

• 2 uker senere...

Trodde jeg hadde hastesnitt jeg, men etter denne beskrivelsen å dømme hadde jeg vel katastrofesnitt. Alarmen gikk på fødeavdelingen og jeg ble frakta i hui og hast med heisen til operasjonssalen hvor jeg fikk full narkose. Verste opplevelsen ever.

Alarmen går også med hastesnitt. Så du har nok hatt et hastesnitt hvis det er det du tror. Hvis du hadde hatt et katastrofesnitt hadde du nok fått beskjed! Med katastrofesnitt skjærer de ofte fra navlen og ned og de skjærer gjennom alt med en gang, ikke snakk om å være skånsom mot magemuskler osv. Hastesnitt kan være traumatisk det også.

Annonse

jeg har hatt 2 ks, første ks var haste ks. ,mens andre var katastrofe ks, de hadde tatt på alarm, det kom masse folk på fødestuen min og jeg ble trillet umiddelbart i full fart på operasjonssalen hvor de skjærte magen med engang ,jeg kjente veldig godt den kniven uffffffffff av meg glemmer dette aldri, helt til jeg skrekk og sa jeg har vondt kom anastasi sykepleier og tok på meg maske med narkose ,og da sovnet jeg uffffffff det var det verste jeg hadde opplevd i mitt liv.

..........haste, katastrofe og andre begrep er egentlig helt, helt feil.

Det heter egentlig;

SECTIO GRADERING:

Grad 1-AKUTT SECTIO - UMIDDELBART: Sectio må utføres så hurtig

som mulig, uten at en har tid til å følge vanlige rutiner.

Grad 2-AKUTT SECTIO,Operasjonsklar innen 15-20 Minut¬ter: Sectio

må utføres raskt. Pas. kjøres rett på operasjonsstua, hvor man prøver å

utføre mest mulig av de føl¬gende pre-OP rutiner i den tiden man har til

disposisjon:

Grad 3-AKUTT SECTIO, Operasjonsklar innen 60 Minutter:

Sectio utføres innen 1 time. Alle rutineforberedelser utføres. Man har

også tid til å gi f.eks, epidural-/spinalanestesi

Eller så heter det elektiv sectio, altså normalt planlagt keisersnitt.

---------------

.....grad 0 tror jeg vi glemmer, for da er mor og/eller barn "nesten-døde" og da skjærer dem omtrent der og da uten noe mere om og men.

Og, ellers så er det vi kaller hastesnitt, også noe som faktisk kan planlegges. Faktisk lang tid i forveien.

Jeg selv hadde et planlagt hastesnitt/grad 3-snitt.

Årsaken var enkel, alle viste det ble prematursnitt, men ikke akkurat når pga dysmatur baby, så i en og halv måned gikk jeg til sjekk hver tredje dag, og fikk like lenge beskjed om at nei, du blir ikke snitta i dag, men møt fastende om tre dager igjen. (Og nei, var ikke plagsomt å ikke vite, var bare glad for at jeg greide å gå så lenge ekstra.)

........og, ellers så er jeg enig om at de folkelig begrepene snitt, haste, akutt, og katastrofe får duge ;)

• 2 måneder senere...

Tenkte bare si hva som er forskjellen for "oss" som jobber på opr stua:

Haste KS: Man jobber raskt, men det er ikke akutt fare for liv og helse for verken mor eller barn. Oftest har man tid til å sette spinal.

Katastrofe KS: Det er fare for livet til mor, barn eller begge. Man jobber så raskt man kan, og mor får alltid narkose. Men vi skjærer ikke i noen før bedøvelsen har virket som det står over her. Det er nok misforstått.

hadde et akutt keisersnitt, i journalen min står det at overlegen beslutter AKUTT SECTIO - UMIDDELBART. Da var det vell et katastrofesnitt. syntes ikke det var så gale der å da, kom i ambulanse rett inn på motak. Jormor så på meg en gang og denne mye omtalte alarmen gikk. Hadde forranliggende morkake som løsnet. holdt på å blø igjel. Forstod faktisk ikke hvor alvorlig det var før etterpå. Fikk full narkose, noe jeg syntes var forferdelig.

hm, tror jeg hadde "hastesnitt" grad 2, men må jammen sjekke fødselsskjemaet mitt. Fødselen var ikke i gang, men hadde så elendlig fosterlyd,. Da den forsvant rev de av meg smykker og truse - og løp avgårde til operasjonstua. Husker jeg fikk narkose og så på klokken kl 18 før jeg "sovnet"... Og kl 1815 var barnet ute og kl 1825 var jeg ferdig sydd... våknet noen timer senere - og ja, veldig snytt for en fødsel :-( Ingen hyggelig opplevelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...