Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Bare lurte. Siden mange her er ikke syns at de små skal ha sukker. Prim er jo nesten bare sukker og det er brunost også.... Og absolutt ikke sunt.! Jeg blåser i hva folk gir egentlig , men er bare litt nyskjerrig på dette.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Det lurte jeg også på. Men i boken fra statens ernæringstilsyn som vi fikk på helsestasjonen var det faktisk prim som var anbefalt å starte med! Ikke leverpostei, det kom som nr 2.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Prim har liksom alltid vært et "barnepålegg" som mange liker, så det har vel noe med det å gjøre. I tillegg er det rikt på jern, som jo er bra, også er det et "bløtt" pålegg som gjør at skiva glir lettere ned. Her liker ikke jenta prim, men ser ikke problemet med en skive av og til for dem som liker det, til tross for sukkeret.
Gunni_2 Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Prim er en fin kilde til jern. Den barneprimen fra Tine er jernberiket, slik at den inneholder litt ekstra jern.
Sunshine med småtroll:) Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 godt sp.mål..ser at "alle" har det på..husker selv da jeg var liten at jeg fikk prim på brødskiva..vet ikke hvorfor men det var standard..hehehe..kan ikke fordra det nå..smeltet brunost..yuk!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Flott at det er en god kilde til jern.Men det er jo det eneste. Det er kjempeusunt og enormt mye sukker. Det er godt da men.. Tror ikke mini her kommer til å få så mye av det. Leverpostei har også mye jern.
FrøkenKnallkul Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Vel, nå er jo ikke sukker livsfarlig på noen som helst måte, men en naturlig del av vårt kosthold. I moderate mengder vel og merke. Og det er ikke mye sukker man får i seg av et tynt lag på brødskiva. Nå liker ikke min gutt prim, men om han hadde likt det hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å gi han det. Vi har et helt normalt kosthold her i huset, med alt det som det innebærer, og er heller ikke hysteriske når det kommer til sukker i maten. Godterispisingen derimot prøver vi å begrense - både for store og små
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #9 Skrevet 15. mai 2008 Kan vel ikke helt sammenlignes. Litt vel mer i prim kan man si. Men spørsmålet var vel egentlig mest til de som ikke vil at barna skal ha noe særlig sukker.. Hvorfor har de prim på brødskiven? Er det greit istedenfor andre ting? Så ei som ga syltetøy uten sukker , men hun ga prim. da kan man jo like greit gi syltetøy med sukker da. Eller er det kansje en del som faktisk ikke er klar over hva som er i prim. Uansett , folk må få gi hva de vil til barna sine. Var bare nyskjerrig på om de som er veldig avholds på sukker var klar over det.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 Fordi det er et enkelt startpålegg. Tubeost er også flott, selv om det er melkeprodukter i. Leverpostei er også greit selv om det fakstisk er ansjos (fisk før 12 mnd fyfy) i de gule fra stabburet. Er forøvrik ikke så opptatt av dette sukkerhysteriet. Så lenge han spiser variert gjør det meg lite at et og annet pålegg inneholder sukker ;-)
ruffen Skrevet 15. mai 2008 #11 Skrevet 15. mai 2008 Fordi han liker det! Kort og godt. Og så sitter det fast på brødskiva! Jeg gir også syltetøy...huff så fælt! Men det er fryktelig sjelden han får sjokolade og annet snop får han aldri. Tror neppe han hadde likt sånne seige ting uansett. Her er lørdagsgodtet stort sett fersk frukt i små biter, noe han synes er kjempegodt. Har sett flere små barn drikke brus, men det liker ikke poden vår, ikke noe vi har i hus så han blir nok ikke vant til det med det første heller. Faktisk så likte han ikke prim heller i starten, men ble faktisk introdusert til det på ny i barnehagen. Men jeg synes det er helt greitt. Vi har et sunt og variert kosthold, så kan ikke se at det skal gjøre noe som helst om han får prim på skivene sine. Alt med måte. Så når lillesøster skal begynne med skive, vil nok hun også få prim etter hvert, men kanskje ikke i starten. Vil tro det kanskje lett kan feste seg i ganen...det er jo ganske seigt.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #12 Skrevet 15. mai 2008 Aldri sagt det er fælt å gi hverken prim eller syltetøy i det hele tatt jeg. Bare gi i vei det:) Var bare et spørsmål.He , he. Og ikke et angrep på noen . Alle må jo gjøre hva en syns er best for seg å sine.
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 16. mai 2008 #13 Skrevet 16. mai 2008 Bare lurer på hva du mener med fisk før 12 mnd fyfy.....kan man ikke gi barna fisk før de er over 1 år?
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #14 Skrevet 16. mai 2008 De mente tidligere at fisk før 12 mnd kunne bidra til å utvikle allergier. Idag er det bare de barna som er spesielt disponert for matallergier som bør vente med fisk til de er ett år ;-) Prøvde bare å belyse at dersom man blir veldig pirkete finnes det noe "farlig" i alt :-)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #15 Skrevet 16. mai 2008 Fordi det er godt, det inneholder jern, sitter fast på skiva og småen liker det. Dermed får jeg i ham brød. Men jeg lurer på hvorfor folk gir syltetøy på skiva, eller gir barn saft, eller juice, eller kjeks, eller boller, eller is, kaker, osv... Det må jo være den totale mengden sukker man får i seg som betyr noe, ikke om det kommer fra syltetøy eller prim? Kanskje det rett og slett var derfor hun du så ga syltetøy uten sukker, slik at barnet kunne få litt prim?
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 16. mai 2008 #16 Skrevet 16. mai 2008 ok, ble litt i tvil nå...llillegutt spiser masse fisk nemlig..... Ser poenget ditt!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #17 Skrevet 16. mai 2008 Fordi folk ikke vet bedre tror jeg! Nordmenn tror de er så sunne men pokker heller - sukker til høyre og venstre. og sen klager vi på usunne barn...
Ane** Skrevet 16. mai 2008 #18 Skrevet 16. mai 2008 Ser poenget ditt!! Men husk at det også er sukker i smør, leverpostei, makrell i tomat, div pølser osv osv.... skal man holde ungene helt uten sukker må de leve på frukt og grønnsaker.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #19 Skrevet 16. mai 2008 Det er jo masse sukker i frukt også ;-) He he, tror nok barna tåler litt sukker i kostholdet sitt. Det finnes jo en mellomting med å bare gi dem kjøtt/fisk, grønnsaker og vann og å gi dem loff med sirup på til alle måltider.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #20 Skrevet 16. mai 2008 Litt merkelig logikk det da. Om du gir prim med sukker kan du likegreit også gi syltetøy med sukker. Om du lager syltetøy uten sukker får jo ungen bare i seg halvparten så mye sukker. Syltetøy kan du lage selv uten sukker, litt vanskeligere med prim... Ikke at jeg gir syltetøy uten sukker da, men prøver i allefall å ha så lite som mulig slik at vi voksen også liker det samme syltetøyet.
Nina_J Skrevet 16. mai 2008 #21 Skrevet 16. mai 2008 Jeg er bare innom, siden min gutt er 3 år Gutten min liker prim. Jeg velger mager prim til han Det spiser jeg selv også forresten, det er jo kjempegodt! Men det er jo ikke snakk om hver dag, et par ganger i uken kanskje?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #22 Skrevet 16. mai 2008 HI her. Ja , det er sukker i alt og som jeg har sagt en gang før her , så var det et spørsmål av nyskjerrighet. Mitt barn får både fruktmos og fisk og andre ting. Så vi er ikke noe restriktive på sånt akkurat. Og prim er kjempegodt:) Det viktigste er et et sunt og variert kosthold som flere sier her. Takker for mange svar. Ha en fin 17 Mai alle sammen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå