Gå til innhold

Etternavn, vi blir ikke enige!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi diskuterer etternavnet til den kommende babyen vår hver eneste dag.

Pappa'n har ett særdeles vanlig etternavn (av typen Hansen, Olsen Pedersen, Johansen osv.).

Det etternavnet jeg har, er det tilsammen 49 stk som har.

Å nå er navnet på vei til å "dø ut", de fleste som heter det nå er gamle, og pga de fleste damene som har giftet seg har tatt navnet til ektemannen.

Dette er utolig viktig for meg, men sambo kan bare ikke forstå det.

Er jeg helt urimelig? Bare for "at det alltid har vært slik", så må barnet få pappaens navn?

Hvordan skal jeg få sambo til å forstå hvor viktig det er for meg?

Uansett så kommer barnet til å få hans etternavn som mellomnavn, så det blir jo brukt. Bare at det ikke blir slektsnavnet, liksom.

Jeg blir helt matt av dette jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår godt hva du mener. Jeg syns at du har like stor rett til å få ditt etternavn som slektsnavn. Vi lever i et moderne samfunn og jeg syns derfor ikke at barnet må få pappaens navn bare fordi det alltid har vært sånn. Jeg har min fars navn som mellomnavn og min mors navn som slektsnavn og er veldig glad for det. Vet at pappa ikke liker det så godt, men jeg har mye større tilknytning til min mors familie og er derfor stolt over å bære det som slektsnavn. Jeg har dessuten alltid likt at det har vært litt annerledes i min familie i forhold til alle andre jeg vokste opp med.

Våre barn har mitt etternavn til slutt. Det er mye fordi jeg er veldig knyttet til navnet og fordi mine besteforeldre kun har døtre og barnebarn som er jenter. Jeg vil derfor føre etternavnet videre.

Skrevet

Du er ikke urimelig i det hele tatt. Kjenner ganske mange som har valgt bort farens etternavn fordi det er så vanlig og uten stedstilknytning for eksempel. Flere av dem har heller ikke farens navn til mellomnavn, hva er vitsen med å ha Olsen som mellomnavn egentlig??

Håper han tar til fornuft, hadde det vært omvendt, hadde du gitt deg :)

Lykke til!

Skrevet

Kan skjønne at mannen din føler seg knyttet til navnet sitt, selv om det er Olsen e.l. Likevel må jeg si at du bør ha førsteretten her, ditt navn er jo bevaringsverdig - det er ikke han. Stå på krava!

Skrevet

Mitt barn har mitt etternavn. Synes den som spjærer opp underlivet sitt bør ha siste ord i den saken.

Skrevet

Hos oss hadde vi motsatt problemstilling... jeg har supervanlig etternavn i samme stil som mannen din, mens min mann har et mer sjeldent etternavn. Jeg har alltid sagt at hvis jeg skulle gifte meg og min utvalgte hadde et etternavn i min sjanger kom jeg til å beholde mitt eget, mens hvis han hadde et mer uvanlig (les finere... he-he...) så kom jeg til å skifte.

For meg var det heller ikke vanskelig å bestemme hva sønnen vår skulle hete. Jeg bestemte at han skulle ha mannen min sitt etternavn og valgte bort mitt eget. Tror han ble litt overrasket over valget mitt, men protesterte ikke. Da det var bestemt trengte vi heller ikke bekymre oss for problemstillingen når han begynner på skolen og at flere i klassen skal hete det samme. Valgte et "vanlig" fornavn, men likevel er han per i dag den eneste i kongeriket som heter det.

Nå var ikke problemstillingen om vi skulle velge bort hans etternavn i og med at jeg ikke ville ha med mitt, men jeg kan faktisk ikke fatte og begripe at han absolutt vil beholde det vanlige og kjedelige etternavnet sitt når han har mulighet til å gi barnet sitt et "bedre" etternavn. Det må jo være en flott gave å gi barnet sitt muligheten til å få et navn som halve norges land har. Tror det er litt mannlig "stolthet" ute å går.... MEN det hører med til historien at mannen min fikk "beskjed" om at om en kort stund skulle det stå ETT etternavn på postkassen og ringeklokka.... he-he... han tok hintet og forstod at et giftermål var påkrevet.... på jobben min tok en mannlig kollega av meg navnet til sin utvalgte da han giftet seg.... kanskje det kunne vært en ide for dere.... gift dere og så tar alle ditt slektsnavn :-)))

Hvis ikke.... så har jeg bare ett råd.... STÅ PÅ KRAVA!!!!!!!!!!!!

Og ikke gi deg for jeg har en mistanke om at dette er mer personlig og viktigere for deg enn for han.

Skrevet

Det skulle stå.... :

Det må jo være en flott gave å gi barnet sitt muligheten til å få et navn som IKKE halve norges land har.

Skrevet

Kan dere ikke ta begge navna? Det har vi gjort. Vi tok bindestrek mellom, så må begge to skrives.

Skrevet

Forstår deg godt, men han også;) Kan vel kalles litt "gammeldags" jeg da;) men her var det aldri noen tvil om at min samboers etternavn skulle stå sist i vår sønns navn, og mitt etternavn skulle brukes som mellomnavn. Var viktig for meg å få med mitt etternavn og, men plassering av etternavn har aldri vært et tema her i heimen;)

Skrevet

Off jeg og kjæresten min har litt av det samme problemet. Har ikke diskutert det noe særlig heller. Han har ihverfall et sånn skikkelig typisk etternavn mens mitt er det bare 72 i norge som har så vill ha med det også.. Tenkte å ha med begge etternavnene men de går bare ikke sammen. Begge starter på en H og begge er litt lange og tunge på en måte. Off vanskelig dette...

Skrevet

Vi har begge navn som ikke er veldig vanlige. Kun en familie har hans navn og 2 har mitt.. Men fler enn bare 49 hos oss begge.

Vi gjorde det sånn at det med færrest kom sist. Enkelt og greit.. (Men det var ikke mitt...)

Jeg fikk faktisk ha siste ordet når det gjaldt etternavn, så han ble overrasket over at jeg ikke valgte mitt sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...