lizaloo Skrevet 15. mai 2008 #1 Del Skrevet 15. mai 2008 hei. Er her inne ganske ofte og leser en del innlegg. Hadde en lite hyggelig fødsels opplevelse med første mann som endte i narkose grunnet tap av fosterlyd og laaaangt fødselsforløp ( 18 dager på overtid!) Er nå en del år senere gravid og venter nr 2 og er usikker på hvordan jeg ønsker neste fødsel, snitt eller ei. Men det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest mange innlegg her er at veldig mange som hadde snitt med førstemann, har tatt keisersntt med de neste også. Og jeg lurer litt på årsaken til det? Og er det mange som har forsøkt fødsel med den neste for så å ende opp i snitt likevel. Og er det mange sv dere som gikk mye på overtid og var veldig umoden og måtte settes igang slik som jeg? Håper flere av dere kan ta seg tid til å svare meg litt. Jeg er som sagt veldig usikker. Ønsker egentlig å få en "normal" fødsel, uten igangsetttelse og overtid, men har en gnagende følelse av at jeg vil oppleve det samme en gang til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #2 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei! Jeg opplevde det samme som deg. Var 11 dager på overtid da jeg begynte å lekke fostervann. Riene tok seg ikke opp, så jeg ble derfor satt i gang. Det førte til et 32 timers langt mareritt, og endte i katastrofesnitt. Sykehuset gjorde flere grove feil, og det holdt på å gå fryktelig galt. Jeg har derfor valgt planlagt ks denne gangen, og skal ha det om under en uke. Jeg tørr rett og slett ikke ta sjansen på å prøve en vaginal fødsel igjen! Har store traumer fra forrige gang. Jeg sa klart i fra til legen min da jeg ble gravid igjen, at hvis jeg ikke fikk ks, så kunne han bare bestille aborttime til meg. Han hadde, gudskjelov, full forståelse for dette, og det fikk jeg, GUDSKJELOV, på sykehuset også. De la seg flate... Lykke til med graviditeten og valget! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137746659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #3 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg tok keisersnitt med mitt første barn, og håper jeg slipper det igjen. Var haste keisersnitt og både jeg og barnet mistet nesten livet. Jeg husker dagene etter keisersnittet, jeg så andre mødre trille i gangen med barnet sitt bare en time etter fødsel. Men det kunne ikke jeg, var sengeliggende i to dager og fikk ikke vært med på første bad, veiing, mål og bleieskift. Dette vil jeg og håper jeg at jeg får med meg med nr to. Hadde også veldig ondt i såret i mange uker etter snittet, og følte meg som ei gammel kone da jeg gikk. Ikke fikk jeg så mye trilleturer med barnet den første tiden heller. Pga at jeg måtte være i ro lenge etter. Snart fem år etter har jeg enda ikke fått helt følelsen tilbake rundt arret. Håper på å være gravid nå, og håper jeg får føde normalt Men det er en stor sjanse for at det blir planlagt keisersnitt denne gangen. men skal gjøre alt for at det ikke skjer. vil ha naturlig fødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137747110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juni-mamma for 2.gang! Skrevet 15. mai 2008 #4 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg hadde haste snitt forrige gang og sverget den gang på at jeg ALDRI skulle ta et ks igjen. Men etter 4 år så bestemte vi oss for å få et barn til og nå er jeg livredd for å oppleve et haste snitt igjen. Jeg orker ikke å ligge i fødsel først og slite meg ut også kanskje få et keisersnitt allikevel! Det er grunnen til at jeg skal ha et planlagt denne gang, selvom jeg egentlig ikke har lyst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137747444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mossik en av hver pluss en til Skrevet 15. mai 2008 #5 Del Skrevet 15. mai 2008 Hei. med forrige mann måtte jeg ha hastesnitt i full narkose etter nesten to døgn med veer. Formen var skikkelig dårlig etterpå, og jeg lå i to døgn uten å bevege meg etterpå og bare gråt. Kunne nesten ikke gå på flere uker. Når jeg ble gravid denne gangen hadde jeg bestemt meg for keisersnitt. men sammen legen påriksenbestemte vi å prøve vaginal fødsel. Skulle bli satt igang 16 dager før. gikk i to dager på kur med småvondt uten fremgang. 14 dager før hadde jeg endelig 1 cm åpning og de tok vannet. Etter 7 timer med store smerter trodde de livmoren og det gamle arret skulle sprekke, og barnet måtte ut fort. Da ble det keisersnitt igjen, men denne gangen fikk jeg være våken, og det var en kjempe stemning på operasjonssalen og jeg hadde enkjempe fin opplevelse. Etterpå var jeg oppe og gikk etter 12 timer, nesten ikke hatt vondt og er i kjempeform. Lillemor på 21mnd har nok ikke merket stort til at jeg hadde ks denne gange også. Om jeg skal ha flere må det bli ks neste gang, og det er greit for meg. Sitter og er litt lei meg for at jeg var nesten der med vaginal fødsel to ganer, men måtte gi meg på målstreken, skulle gjerne ha opplevd det, men det er greit. To friske velskapte barn er det viktigste. Lykke til uansett hva du veler, men et råd fra meg er uansett å komme inn til samtale på sykehuset og få snakket om tankene dine, og lag en plan sammen dem om fødselsmetode. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137747726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lizaloo Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #6 Del Skrevet 15. mai 2008 Takk for svar. Jeg skal inn til samtale nå snart og var også før jeg ble gravid og etter forrige fødsel. Jeg er bare sånn i tvil på hva jeg vil. Føler kanskje at et planlagt keisersnitt er den sikreste måten for å få et levende barn, mens ved en fødsel er det flere risiko elementer. Men kunne godt tenke meg å føde hvis noen kunne garantere en "normal" fødsel, og det er det jo ingen som kan. Min største frykt er egnetlig å havne i en slik situasjon som mossik over her havnet i. Å prøve å føde og så måtte oppleve det traumet jeg hadde sist en gang til. Nei uff det er vansklig dette... Men faktum er at jeg kjenner flere som har tatt hastesnitt og alle har endt opp med, snitt med neste og det syns jeg er så rart for på jordmor høres det ut som det sjelden skjer........ Flere må gjerne dele sine erfaringer:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137748862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #7 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg tok ks andre gangen, pga langvarig fødsel, som førte til hastesnitt første gangen. jeg måtte nærmest mase meg til det, men turte rett og slett ikke fordi jeg var redd det samme skulle skje igjen. jeg var allikevel i tvil om hva jeg ville, men ble så opphengt i å tenke "kjapt" pga mange ks samtaler, og fastsette dato at det ble mye for meg. Det jeg gjorde: jeg avtalte med leger/jordmødre å fastsette en dato, så jeg fritt kunne tenke ut hva jeg ville. om jeg hadde ombestemt meg og sagt nei til ks, hadde ikke det vært noe problem. (det hadde vært værre og komme i angstsituasjon, og kun vil ha ks 1 uke før termin. for da er det nemlig fult. sånn tenkte jeg hele tiden.) om du er i slutten av sv.skapet ditt, så hør med legene dine om dette. eller at det står i papirene dine at du skal ha ks om du går over tiden. Om jeg skulle kunnet velge ved evt 3.fødsel ville jeg valgt vaginal fødsel. det høres likssom så fint ut, og du kommer deg mye raskere igjen. jeg fikk beskjed om at visst jeg ville ha et 3. barn vil det uansett bli ks, fordi det er fare for at livmorveggen kan briste med 2 tidligere ks. det er litt å gruble på. kom mye her nå, men greit å vite. håper du får en fin fødsel uansett hvordan, og lykke til=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137758185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lucky3 Skrevet 17. mai 2008 #8 Del Skrevet 17. mai 2008 Jeg hadde akutt snitt med førstemann etter langvarig fødsel og dårlig fosterlyd. Pappaen fikk ikke bli med på det og jeg oppleve det som dramatisk, selv om det gikk fint. Andre gang ville jeg prøve å føde vaginalt og hadde en fin samtale med sykhuset på forhånd om at jeg ikke ville at det skulle bli som sist. Det var ingen grunn til at jeg ikke skulle kunne få vanlig fødsel 2.gang og jeg hadde lyst til å oppleve det pluss at de fleste som har hatt begge deler sier at de ikke er i tvil om hva som er best - vaginal fødsel - selv ei jeg kjenner som revnet fra topp til tå og som derfor valgte KS neste gang ville heller valgt vanlig fødsel sa hun etter KS. Men 2.gang endte også i KS - men denne gangen mer kontrollert - de var forberedt på at det kunne skje og ville ikke la meg være lenge på drypp uten fremgang så når det ikke gikk fremover denne gang heller, etter å ha nesten full åpning, valgte de og jeg sammen å ta KS og da fikk pappaen være med og det var mye bedre enn første gang. Dette kan jo skje deg og det er slitsomt å være i fødsel først for så å bli operert, men det kan være verdt å prøve for det kan jo godt gå helt fint. 3.gang nå valgte jeg likevel planlagt KS. Jeg hadde en lang samtale med overlegen på sykehuset om at det går helt fint å prøve å føde vaginalt selv etter 2 KS, selv om jeg vet de fleste sier etter 2 snitt må du ha det neste gang. Overlegen viste til statistikk på 0,7 snitt av 100 som revner ved ny fødsel - og det var i utlandet - hun mente det var ennå færre i Norge og dermed ingen stor risiko. Jeg valgte likevel planlagt snitt etter anbefaling av venner som har hatt både akutt og planlagt snitt og sa at dersom jeg trodde det ville ende med det likevel ville jeg være mye bedre form om jeg ikke prøvde å føde først og det stemte - har vært i super form og det var en veldig god opplevelse med planlagt snitt. Kommer alltid til å lure på om jeg kunne fått det til vaginalt, men det viktigste er at de kommer ut i god form og at du som mor ikke blir for sliten hverken fysisk eller psykisk før eller etter fødsel. Mitt råd:hvis du føler sterkt for å prøve vaginal fødsel igjen, gjør det, men ha en skikkelig plan sammen med sykehuset for hvordan dere skal gå frem dersom det ikke ser ut til å følge vanlig forløp, og hvis du vil ha mindre usikkerhet på forhånd kan du fint planlegge snittet og ha en god opplevelse med det. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137761437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #9 Del Skrevet 18. mai 2008 Hei Min første fødsel endte med haste ks, og da fikk jeg snitt fra mavelen og ned. Har født to barn etter det, begge med planlagt ks. Da fikk jeg beskjed om at siden de hadde tatt snittet fra navelen og ned, kunne jeg ikke føde vaginalt. For jeg ønsket veldig å føde vaginalt. Hadde det vært bikinisnitt hadde jeg fått det. Men vil absolutt anbefale vaginal fødsel enn ks.. De to siste gangene har jeg hatt veldig positive opplevelser. Når det er planlagt er alt så rolig og kontrolert, enn hva det er med haste ks... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137765857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #10 Del Skrevet 19. mai 2008 Etter 1 "bikinisnitt" viser internasjonale studier at det er 0,5-1% risiko for at livmoren revner under en vaginal fødsel. Etter 2 "bikinisnitt" (eller 1 eller flere langsgående snitt) er risikoen høyere og det er ikke vanlig at man får prøve en vaginal fødsel. Se denne artikkelen for mer info: http://www.babycenter.com/0_vaginal-birth-after-cesarean-vbac_1420895.bc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137774458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #11 Del Skrevet 20. mai 2008 Hei! Jeg tenker litt som deg. Jeg fikk hastekeisersnitt forrige gang etter 18 timer med rier. Men det var ikke noe dramatisk over det. Tvert imot så gikk hele operasjonen raskt og profesjonelt, og jeg følte meg trygg hele tiden. Såret grodde kjempefint. Og jeg var i stand til å stå og gå samme dag. Så erfaringen er bra. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre neste gang. For jeg har en snikende følelse av at igangsetting betyr lang og treig fødsel, og jeg er overbevist om at jeg kommer til å gå på overtid denne gang også.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137786817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MALENA26 Skrevet 20. mai 2008 #12 Del Skrevet 20. mai 2008 hei jeg hadde 2 haste keisersnitt. Første gang satt jeg med rier og dripp i 24 timer, så stoppet opp fødselen hvor det ble haste keisersnitt. Andre gangen hevnet jeg med rier og var i vanlig fødsel men så kom morkaken ut så ble det katastrofe haste keisersnitt hvor det var snakk om å redde liv til barnet. så vet ikke hva skal jeg si, hva er best, alt er bra så lenge alt har gått bra mener jeg, men slitter forsatt med den katastrofe haste keisersnitt som jeg kan ikke glemme i det heletatt er redd og bli gravid ,men sånn er det.. Er man redd så må man ikke bli gravid. Jeg fikk beskjed at for 3 keisersnitt at jeg skal ha planlagt og tror at det er bedre opplevelse enn disse to gangene og håper på at jeg går over den angsten når tiden kommer at jeg vil ha en til. Så du må nok bestemme selv hva du føler for det, Med varginal fødsel kan det både gå bra og galt, det vet man ikke, mens med en keisersnitt er det bestemt at det blir operasjonen og ferdig. Ser at mange sier at det tar tid og komme seg ,ja ja , jeg dusjet noen timer etter keisersnitt på begge mine og det fungerte bra. Man skal i såfall komme seg fort ut av sengen og når man gjør det så er det verken ingen fare for blodpropp eller noe , Lykke til videre lizaloo så får du avgjøre selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137787509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lizaloo Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #13 Del Skrevet 20. mai 2008 Takk for mange svar:) Det ser ut som vi er flere i samme situasjon og det er ikke lett. Man vil jo gjerne gjøre det som er best for barnet og at man ikke utsetter det for unødvendig risiko. Har litt inntrykk av at noen leger og jordmødre er litt blaserte i forhold til de tanker og følelser vi mødre kan slite med i forkant, spesilet hvis vi er usikre. Og jeg kan forstå det med tanke på hvor mange fødsler de opplever og hvor ofte de ser at det faktisk går bra. Mens vi bare har vår egen unike fødsel å forhold oss til..... Det er viktig å bli tatt på alvor. Var inne på linken som en av dere gav og leste at i usa er vaginal fødsel etter keisersnitt sett på som kontroversiellt?!? Men der tar jo 1 av 3 keisersnitt også da. Holder på å lage meg en slags ønskeliste til jeg skal inn på samtale og håper jeg kan få komme flere ganger for å diskutere meg frem til det beste alternativet. Og at det at jeg er usikker ikke er et signal til dem at de skal "knekke" meg for å få igjennom en vaginal fødsel, men heller at jeg ønsker å overveie alle alternativer og muligheter. Men tenker også at det hadde vært greit å få innvilget keisersnitt for å ha den tryggheten og så kanskje jeg likevel vil prøve vaginal..... Lykke til videre alle dere andre også HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137787846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MALENA26 Skrevet 23. mai 2008 #14 Del Skrevet 23. mai 2008 du lizaloo unnnskyld meg men du svarte på min innleggelse for ikke så lenge siden og sa at du venter på 5 keisersnitt, ikke nr. 2 hva er det egentlig foregår her, lyver du og sånt eller ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137827457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lizaloo Skrevet 24. mai 2008 Forfatter #15 Del Skrevet 24. mai 2008 Hvis du hadde sett etter så heter hun som har svart på innlegget ditt med 5 snitt Cilli73, og ikke lizaloo. Se godt ettter du før du hisser deg opp:) HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137833436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2008 #16 Del Skrevet 27. mai 2008 Heia! Hadde planlagt ks forrige mandag og det var en veldig fin opplevelse for meg. Jeg har et hastesnitt også og synes planlagt ks var en mye bedre opplevelse for meg. Kset ble utført fra morgen av og på ettermiddagen sto jeg opp og dusjet og ba om at de måtte fjerne kateter og veneflon. Jeg fikk noen JÆVLIGE luftsmerter på natta, men hadde jeg ikke fått dem. Hadde jeg dratt hjem dagen etter. jeg dro hjem på onsdag og formen er ok. Jeg har selvføgelig vondt i såret, men tenker at det går over og at dette var den beste fødselsopplevelsen for meg. Jeg føler meg ikke snytt for for opplevelsen av å ha "født" et barn vaginalt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137744678-hei-dere-som-hadde-hastesnitt-katastrofe-f%C3%B8rste-gang-og-som-har-hatt-flere-snitt-etter-det%C3%B8nsker-mange-svar-please/#findComment-137854198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå