Gå til innhold

takk gud, mitt barn har downs!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

som nybakt mor til et downs barn, så skjønner jeg ikke bæra av hvorfor dette er et så omstridt tema i abort debatten. jeg har i det siste hatt kontakt med andre mødre med utviklingshemmede barn og skjønner at eg e drit heldig. disse mødrene må "kjempe" med sine barn som lider av asbergers, add, adhd, autisme og div funkjsonshemminger. de må også slåss med systemet, da alt krever lange utredninger og diagnoser som er vanskelige å få. De må takle at barna deres blir utstøtt på skole og i barnehage da mange av de ikke har synlige handikap og derfor ikke blir fortsått. tror samfunnet er fullt av fordommer mot downs. blir passelig forbannet når tidligere karita bekkemellem orheim, gikk ut i media og sa at hun ville tatt abort hvis hun ventet et downs barn. mye likestilling der altså. mitt barn er ei solstråle. alltid blid og god. har ikke vært syk en dag og hadde hun hatt hjerteproblemer eller lignende så hadde det vært god hjelp å få. vi har fått alt vi har krav på og kommunen har vært enestående. tror ikke jeg trenger å bekymre meg for hennes sosiale liv heller, da hun tiltrekker seg masse positiv oppmerksomhet allerede. hun er en fantastisk gave som er kommet inn i vårt liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at ingen ønsker at et barn skal ha funksjonshemninger.

Men når det først har blitt slik enten av arv, utvikling eller skade så må man ta vare på de barna som blir født. Hvor funksjonshemmet barne er og hvordan barnet har det i familien, har stor betydning for hvordan livet til dette nye individet skal bli. Det er ikke gitt at alle takler det like bra.

Og det er ikke bare downs som er funksjonshemning, noe man lett kan tro når debatten om dette raser. Men det er en av de funksjonshemninger man kan oppdage.

Det var godt å lese innlegget ditt. Ikke fordi jeg er glad for at datteren din har downs. Men fordi du tar imot henne på en slik positiv måte. Det tror jeg gir henne de beste forutsetninger hun kan ha, med de utfordringer hun har gjennom å ha downs.

Og så er jeg også "glad" for at du ser at det er mange usynlige og mer utfordrende hverdager for andre. Takk for det. Håper ikke andre som har barn med downs nå føler et press for å være takknemlig for at barnet har downs. For jeg har følt at media ofte skal presse oss til å være lykkelig for å ha fått lov til å se de små gleder i livet. Men dette innlegget gjkorde meg bare - glad.

Skrevet

Så fint innlegg du hadde skrevet..Minsten på 4 mnd har Downs og tiltross for at han har hatt diverse luftveis infeksjoner og skal ha en hjerteoperasjon på Riksen om 14 dager føler jeg at vi har blitt verdens rikeste foreldre..Jeg gleder meg over hver dag med solstrålen vår..Hadde vært kjekt med kontakt hvis du vil HI..Send med en PM hvis du ønsker kontakt;-)

• 4 uker senere...
Skrevet

Først: Gratulerer med de små miraklene begge to:-)

Håper operasjonen gikk bra..

Vil gjerne sitere en far til et downsbarn:

"Min sønn, Jay, som har downs vet virkelig hva det er å leve. Når jeg ser på han i dag og spør hvorfor, spør jeg fra et helt ennet perspektiv enn da han var baby. I dag spør jeg 'hvorfor, Gud? Hvorfor stoler du på at jeg kan ta meg av dette lille mirakelet ditt'"

Alle barn er små mirakler og de har alle sine særegenheter uansett hvilken bagasje de kom til verden med. Vår oppgave som foreldre er uansett å bære bagasjen for barna til de er sterke nok til å bære den selv.

Mitt syn selvfølgelig....

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg tror at det er folks uvitenhet som gjør at denne debatten kommer opp. De vet ikke nok om barn med downs og de har kanskje aldri hatt noen i omgangskretsen.

Jeg tror ikke noen kan si at de ville tatt abort hvis barnet hadde downs før de står oppi den situasjonen. Det er ikke bare bare å ta abort fordi barnet har en funksjonshemming som gjør at de tross alt kan leve et meget godt liv!!

Jeg ville aldri ha klart det i hvertfall. Man er glad i det barnet man får uansett!!

Ei venninne av meg sa under en diskusjon om dette at det er jo forferdelig slitsomt å få en unge med downs for de kan jo ha så ymse helseplager og ungen vil jo kreve masse. Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt - skal du ha barn som ikke krever noe så skaff deg heller en katt. Og det fikk hun klar beskjed om.

Vårt funksjonshemmede sønn ville jeg ikke ha vært foruten selv om dagene er tunge innimellom!

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei

Jeg er helt enig med deg! Jeg fikk en liten gutt med down for 5 uker siden. Han har heldigvis lite tilleggsproblemer, ingen hjertefeil. Jeg har enda ikke så lang erfaring, men det virker som om alt ligger til rette for han allerede. Bydelen er allerede på banen med sine tilbud, og alle us. han skal til er allerede satt igang, henvisninger er sendt. Så jeg må si som deg: Heldigvis fikk han down framfor mange andre ting han kunne fått. Han er bare deilig og jeg gleder meg til hver dag med han.

Lykke til til dere begge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...