Gjest Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 På 6 ukerskontrollen sa jeg til legen at babyen min har skjeft hode. Fikk beskjed at dette ikke var så mye. Det han kaldte skjeft var virkelig skjeft. Nå ser jeg at bakhodet er kjempeskjeft! HUff.. har prøvd å lagt han til den siden der hodet er størst, men om natta så snur han seg. Men trodde ikke det så slik ut. Har ikke sett det så godt da han har masse hår. Er hodet nå så hardt nå når han er 3 mnd, til at han kan få normal hodeform igjen? Håper det enda kan skifte fasong. Stakkars.. håper han ikke blir slik altså!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Det hadde gutten vår også!! Var veeeldig skjeft..!!hehe:-) Han hadde en favorittside (ikke KISS altså) så da ble det flatt på høyre side, å ikke på venstre... Vi fikk da beskjd om å prøve å legge han på den siden han helst ikke lå på, (hvor det bula ut) å da støtte opp med enten puter eller dyne så han lå der. Var hos osteopat, å han sa at han ikke ville røre noe med hodet hans enda, siden det ALLER oftest retter seg av seg selv når barnet blir mer aktivt, krabber,ruller,går ja:-) MEN hvis det ikke hadde blitt noe bedre når han er 1 år, skulle vi komme tilbake:-) Nå er han 8 mnd snart å ligger nesten aldri på ryggen, bare oppe å spreller og ruller rundt, å det er ikke skjeivt lenger:-) Såvidt en liten forskjell man kan se om man studerer veeldig nøye. Å som osteopaten svarte etter at jeg lurte på når det var for sent å gjøre noe med: Hodet er ikke hardnet og ferdig grodd før man er 21 år, så før dette er det IKKE for sent. Så jeg måtte ikke bekymre meg! så tror du baare kan slappe av!:-) Lykke til!!
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Tusen takk for svar! :-) Godt å høre! Skal ikke på 3mnd kontrollen før han er nesten 4 mnd. Så godt å få svar her Så flott å høre at det rettet seg på gutten din =) Huff.. for noen skrivefeiler det ble der altså..
neutral Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Når det gjelder skjevt hode, så vil jeg anbefale den lille dunputen som Princess selger og det av egen erfaring. Babyen sitt hode vil da ligge mer stabilt og ikke så hardt. Babyen sitt hode kan iflg. min fysioterapeut endre/rette seg frem til 16-18mnd. alderen da fontanellene ikke vokser sammen før dette. Men, ingen regel uten unntak... Hos noen babyer vil fontanellenen vokse sammen tidligere. Og når det gjelder skjevhet i hodefasong generelt, så bør tiltak iverksettes før 6mnd. alderen. Da vil prognosene være veldig gode for at dette vil rette seg mye ut og det mest av seg selv. Husk at hodet skal vokse ganske mange cm. bare det første leveåret. Fra gjennomsnittet på hodeomkretsen som er 35cm. ved fødsel, vil det vokse til 46cm det første året. Dette er begge gjennomsnittsmål. Min baby er 9mnd. med en omkrets på 47cm., så det mangler ikke variasjoner.........som vanlig:) Uansett, hodet "skal ut" ganske mange cm., dvs. gode muligheter for at skjevheter blir rettet opp/ut ettersom de vokser. Men puten - den er bra:) Hvem var det igjen som sa at hodene våre ikker er "ferdig hardnet og grodde" før vi er 21år gamle? Det har jeg da aldri hørt før......men det har uansett ikke noen sammenheng med hodeskjevhet hos små babyer å gjøre. Det vil jo ikke si det at et skjevt barnehodet kan vokse/rette seg ut frem til den alderen for å si det sånn. Lykke til!
Dunder Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Hmmm.så rart. Vet om mange som gårtil osteopat med skjevt hode mens babyene er små..
neutral Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Kommenterte du mitt innlegg? Klarte ikke helt å finne ut av det:)
Dunder Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Nei, kristine og Felix sa athennes osteopat ikke ville gjørenoe med hodet før barnetvar 1 år. Jeg går selv (og kjenner andre) til osteopat med skjevt hode, og våre barn er under 6 mnd..
neutral Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Ja, her også. Mange som bruker osteopat for skjeve hoder,men da er det som regel en annen årsak enn kun "favorittside" som ligger til grunn. De jeg vet som har gått til osteopat har hatt KISS, torticollis etc. som også fører til både synlige og usynlige hodeskjevheter. Men, enig med du, Dunder - rart at osteopaten ikke ville røre hodet før barnet var 1år. De jeg har snakket med og etter hva jeg har lest, så er det jo veldig viktig å iverksette tiltak og helst før barnet er 6mnd. Men enda rarere var det med "21års grensen".....jaja:-)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 15. mai 2008 #9 Skrevet 15. mai 2008 Beklager da, at jeg prøver å hjelpe. Det vi fikk beskjed om hvertfal.
neutral Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 Neimen, kjære deg da. Det var ikke sånn ment mot deg og det du sa. Kan skjønne at du tar det innover deg, så det beklager jeg. Jeg reagere bare på det din osteopat har sagt til deg. Det høres bare så skrekkelig feil ut. Jeg har selv god efaring med skjevt hode og har vært i kontakt med mange innenfor helsevesenet og det din osteopat sier har jeg aldri hørt om og det høres også veldig lite logisk ut. Om man bare googler på nevnte problem, så finner man mye og der går det igjen at det bør gjøres noe med innen barnet er 6mnd. Kan ikke du ta det opp med osteopaten din neste gang? Igjen, beklager om jeg fornærmet deg. Var ikke meningen:)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 15. mai 2008 #11 Skrevet 15. mai 2008 hehe uff, jeg er bare ganske sliten idag pga. lillegutt har vært syk lenge nå.. så ser nå jeg virket skikkelig teit:-) Hehe. Ja syns jo igrunn det selv, men tenkte at han vet vell hva han snakker om.. Hmm.. heldigvis har hodet til gutten vår blitt bra av seg selv da så..
neutral Skrevet 15. mai 2008 #12 Skrevet 15. mai 2008 Neida, du virket ikke teit, så ikke tenk på det:-) Jeg kan som sagt skjønne at du tok det innover deg med det første. Hodet til min gutt har også rettet seg opp, så jeg er glad og fornøyd:) Kos deg med lille Felix og ha en flott 17.mai!:-)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 15. mai 2008 #13 Skrevet 15. mai 2008 Du også!!! Håper dere får en flott dag:-)
Dunder Skrevet 15. mai 2008 #14 Skrevet 15. mai 2008 Ja, det var ikke til deg. Syntes det bare var rart at de sier så forskjellig. Gjorde akkurat det samme på en annen tråd her en dag. Ble dritirritert på en kommentar som jeg mistolket fullstendig. Hi-hi! Man blir litt gal her inne på dib med all kranglingen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå