Gå til innhold

Kan noen forklare hva bekkenløsning egentlig er?

Anbefalte innlegg

Gjest Mammamoms

Heisann jenter!

Jeg er i dag 11 fullgåtte uker med min første! :-)

Formen har igrunn vært ganske fin så langt, men i dag kjente en smerte nederst i ryggen som jeg ikke har kjent før. Kan det være bekkenløsningen som melder eg allerede? Hører noen si at man kan få det tidlig når man er fleregangs, men når er det vanlig å merke dette som førstegangs?

Og når jeg først er inne på dette med bekkenløsning, kan noen forklare hva det egentlig er? :-)

Mye nytt å forholde seg til og å lære.

Fortsetter under...

Hei mammamoms!

Har ikke selv opplevd bekkenløsning, men jobber mye med dette. Forskerne blir ikke helt kloke på hva bekkenløsning er for noe. Er det bekkenløsnig, eller er det bekkenlåsning, eller er det for det meste vanlig korsryggsmerter som blir tolket som bekkenløsning bra fordi man er gravid! Det stemmer som det ene svaret du fikk på 1. trim sier; bekkenet holdes på plass av kroppens sterkeste leddbånd. Under graviditeten frigjøres hormonet relaxin, som gjør leddbåndene mer elastiske. MEN; de blir ikke så elastiske at det er fare for at bekkenet faller fra hverandre. Den lille økningen i bevegelse, kan ofte føre til at muskulaturen rundt får litt for mange signaler, og derfor jobber litt vel mye. Dette kan da gi litt smerter hvis muskulautren blir stående med litt for høy spenning over tid. Det er derfor man lurer på om det kanskje heller er en bekkenlåsning; fordi muskulaturen rundt står i "småkrampe", og hindrer bevegelse i bekkenet. Relaxin påvirker jo ikke kun leddbåndene i bekkenet, men også i resten av kroppen; samme fenomenet kan derfor skje i korsryggen.

Det forskerne ikke blir helt kloke på, er hvorfor kvinner i den vestlige verden rapporterer mye mer bekkenløsning, enn kvinner i andre land. Kanskje er vi i i-landa blitt for forsiktige, og passer altfor godt på ved å stramme alt vi har, passe på å gå korte skritt, passe på alltid å holde bekkenet stabilt osv. Dette vil ved overaktiv muskulatur bare vedlikeholde den høye spenningen i muskulaturen. Mange tjener på rådet om å prøve å bevege seg som vanlig, kanskje tøye lett ut, og selvfølgelig høre på kroppen når den sier at det er nok for denne dagen! I enkelte u-land er det veldig traumatisk for kvinner å ikke ha bekkenløsning, fordi dette er en naturlig del av et svangerskap, og nødvendig for at babyen skal få plass ut!

Beklager langt innlegg, blir litt vel engasjert noen ganger!;) (Hvis smertene dine sitter mest i korsrygg/sete, og ikke fremme i symfysen (skambeinet), kan det like gjerne være en vanlig trett korsrygg du merker!)

Klarer ikke å se at alt dette har relevans i virkeligheten.

Hva er det egentlig du er utdannet som siden du jobber mye med dette?

Overrasket meg at du ikke nevnte det psykiske aspektet ved bekkenløsning også.

Skal være enig med deg at det overhodet ikke er alle som har vondt i bekkenet som har bekkenløsning, men ofte er det vanlige ryggsmerter.

Bekkenløsning og bekkenlåsning er to forskjellige ting bare for å nevne noe.

Vi har også 2 bekkenledd bake som også kan rammes av bekkenløsning. Bekkenløsning er ikke bare foran.

Hvordan har det seg at bekkenet blir overbevegelig hvis det bare er muskler som kramper seg?

Og kvinner i U-land, har ikke de den naturlige oppmykningen av bekkenet?

Og fødsler blir ikke lettere når man har bekkenløsning.

Har egentlig 1000 spm til til deg, men orker ikke skrive så mye.

Skulle likt å vite hva du jobber med og hvilke lærebøker du lærer fra, for det er ikke de samme som meg.

Gjest Mammamoms

Skal ikke blande meg inn i den anonyme debatten, men vil i allefall rapportere at smertene er borte! :-)

Jeg var litt ekstra forsiktig de påfølgende dagene, og så forsvant det. Så forhåpentligvis var det rett og slett bare en sliten korsrygg, og ikke bekkenlønsingen som har meldt seg.

Prøver ellers å være litt på vakt for hva kroppen signaliserer, slik at jeg ikke kjører meg helt ut. På jobben bærer jeg en del store bunker med papirer, og da tenker jeg konsekvent på løfteteknikk. Får prøve å ta vare på ryggen min så godt jeg kan! :-)

Hei dere.

Jeg er nå snart ute av 1.trimester. er nå 12+4 og jeg jobbet nå for første gang siden jeg var i uke 5 pga kvalme og ekstremt vondt i korsryggen. Men idag på jobb har det ikke kun vært korsryggen, men nedover rompa og faktisk øverste delen av låra. Kjent såvidt litt tidligere om jeg har sittet litt lenge eller stått for lenge, men aldri før jeg ble gravid.

Men når jeg kom hjem, så satte jeg meg ned for en liten stund og strevde veldig med å gå etterpå. Gjorde veldig vondt på samme områdene. Har en veldig hard fysisk jobb, men jobber nå kun halve dager pga dette.

Kan det være begynnelsen på bekkenløsning? Eller?

Før graviditeten ble jeg sliten i korsryggen, men aldri noensinne vondt som nå og aldri i andre områder av kroppen heller som jeg skrev.... så jeg vet godt hvordan det kjennes å ha en sliten/trøtt korsrygg. Dette er IKKE det.

Skal nevne dette for legen når jeg har time i neste måned, men kjekt å kanskje få vite litt nå.... Så jeg ikke er helt grønn kanskje... hehe...

Annonse

Kjenner i gjen det det. har ikke vondt i korsryggen mer jeg da, men utrolig vot i setet og nedover låret, men bare på høyre side.... Spurte mamma om det (huan hadde kraftig bekkenløsning) Å hun mente det kunne være starten på det...:S Men kan jo være en strekk eller noe oxo? (prøver å finne andre grunner)..... Så bør jo snakke med legen om det så raskt som mulig, for jo fortere du får til fysio å får startet behandlig, da blir det lettere å holde det litt i sjakk...:)

mest i høyreside hos meg også, men idag på jobb har det vært over hele der for å si det sånn. men er høyre jeg kjenner det mest i og oftest. Skal snakke med jordmor og legen. Time hos jordmor 2.juni og legen 11.juni.

Vi får håpe for oss begge at dette ikke er bekkenløsning, men dette har holdt på en god stund og blitt verre..... jaja

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...