star78 Skrevet 14. mai 2008 #1 Del Skrevet 14. mai 2008 Lillegutten min kom til verden 3. mai og fødselen var over på 4 timer 10 min! Jeg hadde 7cm åpning da jeg ankom sykehuset og 40 min senere var han født! Jeg slet med amming fra dag 1 og etter bare noen dager var jeg på vei inn i en full depresjon. Jeg slet med søvnmangel og lillegutten hylte hver gang han var sulten og slet med å få ut melken. Den ene brystet ble fort rødt og hissig, brystvortene hadde konstant rur etter sår fra ammingen, lillegutten slet med å ta brystet, jeg gråt for hver minste ting, greide ikke spise og visste ikke mine arme råd. Jeg kjøpte meg en pumpe for å kunne få fram melken før jeg la han inntil og dette funket litt helt til det ene brystet bare kapitulerte og ikke ville gi ut melk.Jeg slet med feber og fant ut at det var på tide å kontakte barsel igjen. De konstanterte tette melkekanaler og ga meg en spray som skulle hjelpe med utdrivingen. Dette var i går. Jeg massert, brukte sprayen og pumpet i gang produksjonen på det ene brystet mens lillegutt hylte hjerteskjærende av sult. Jeg fikk beskjed å amme/ pumpe hver halvannen time og gjorde dette hele dagen. Det ene brystet tettet seg dog igjen igjen. Den neste natten var et mareritt for siden jeg hadde pumpet hver halvannen time og det ene brystet ikke sammenbeidet, hadde jeg ikke nok melk til lillegutten. Dere kan jo tenke dere hvor det var..... Neste dag bare kapitulerte jeg....greide bare ikke mer. Jeg fikk det dårlige brystet i gang, men melkeproduksjoen var ufattelig lav. Løsningen ble mme. Jeg gav lillegutten den føste flasken i kveld og var spent på hvordan han ville reagere. Han fikk store øyner og drakk grådig mens han så på meg i øyenkroken. Dette likte han! Hele måltiden var over på 2-3 min og han falt rett over i søvn. Det jeg prøver å komme fram til med min historie er at ammepresset i Norge er så sterkt at det ikke alltid er til barnets beste. Selv om jeg i utgangspunktet ville prøve det for min egen del, konstanterte jeg fort at han foretrakk dette framfor pupp som ikke vil gi ut nok melk og hvor han må jobbe for å få i seg litt. Jeg er ufattelig lettet nå og vet at jeg har truffet riktig valg for sønnen min og meg selv. Nå kan jeg få humøret mitt tilbake og bli en bedre mor og han kan endelig spise seg mett:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137736553-morsmelkerstatning-litt-langt-men-lykkelig-slutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hallais Skrevet 14. mai 2008 #2 Del Skrevet 14. mai 2008 Hei! Dette du skriver kunne vært meg for noen år siden! Måtte også gå over til morsmelkerstatning etter en stund, men prøvde alt for lenge før jeg innså at det var det beste for oss og ble veldig deprimert Synes det er flott at du har funnet ut av dette og at du lytter til deg selv og ikke til alt ammepresset som finnes overalt!!! Barnet ditt var sultent og du gav det mat og en lykkelig mor!!! Kjempebra!! Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137736553-morsmelkerstatning-litt-langt-men-lykkelig-slutt/#findComment-137737876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #3 Del Skrevet 15. mai 2008 Så flott at du deler dette problemet med andre frustrerte! Det er ikke alle som klarer å amme! Det er overhodet ikke noe nederlag å bruke erstatning! Ammepresset i Norge har tatt helt og fullstending overhånd! Lykke til med videre mating! Tenk... dette var første utfordring, vi har uendelig mange andre som ligger foran oss!!! : ) min egen sønn nå tre uker... og har helt sikkert gitt meg et par grå hår allerede! Best of luck!!! : ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137736553-morsmelkerstatning-litt-langt-men-lykkelig-slutt/#findComment-137740045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonine_Med_Nr_2;) Skrevet 16. mai 2008 #4 Del Skrevet 16. mai 2008 Åh ja, sliter sååå med amming, får det rett og slett ikke til. onde pupper, og gutten min ble tatt ut med ks så det er ikke lett og sitte opp ned med amming i over 1 time, det tar så på ryggen min. På sykehuset sa de bare: Du må bare prøve videre, gutten er sulten, du har ikke noe valg bla bla bla. Skrek hver gang jeg skulle gi han bryst, og hver natt skrek jeg meg selv i søvn. Nå bruker han den som en sutte, han har det suttebehovet, sutter seg i søvn, og det er nesten 2 timer på hvert bryst. Det er ganske frustrerende å høre sin unge ligge gråtende, og vil ha mat, og når han endelig får bryst blir han ikke mett =( Nei så jeg fant ut at når jeg kom fra sykehuset (Var der i 5 dager) skulle jeg prøve morsmelkerstatning. Gutten sluuukte flaska som om han ikke hadde fått mat på lenge. Stakkarn. Har ikke helt kuttet ut puppen, er redd for å få betennelse hvis jeg slutter helt. Men er det noen som har merket at ungen deres har fått diarè eller driver å bæsjer hele tiden etter at dere begynte på morsmelkerstatningen? Det har min, men lurer på om det kanskje er antibiotikan jeg går på sian jeg fikk betennelse i såret etter ks. Er alene hjemme også om dagene, siden barnefaren må jobbe, det er så utrolig slitsomt til tider. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137736553-morsmelkerstatning-litt-langt-men-lykkelig-slutt/#findComment-137753295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carru Skrevet 16. mai 2008 #5 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg fikk ikke så mye oppfølging når det gjalt amming på sykehuset, så jeg gjorde det ikke riktig. Dette førte til veldig såre brystvortet. Når jeg skulle amme, knøt alle musklene i hele kroppen seg, og det hjalp nok ikke på å få igang melkeproduksjonen. Jeg fødte på fredag, og dro hjem fra sykehuset på søndag. Det første jeg sa til samboeren min når jeg våknet mandag morgen, var: "Du drar i butikken og kjøper morsmelkerstatning så fort som mulig!" Flasken gikk ned på høykant, og hun sov som en stein i flere timer etterpå. Jeg pumpet meg etterpå, for å se hvor mye jeg fikk ut. Det var så og si nesten ingenting. Ikke rart jenta var sulten. Jeg valgte å ikke gi pupp på et par-tre dager, til sårene hadde roet seg, og når jeg skulle amme igjen, ble hun illsint. Det gikk ikke fort nok. Så det var bare å finne fram flaska. Nå har det gått to uker, og jeg har pumpet meg hver dag, så hun skulle få den verdifulle melken som faktisk kom ut. Men nå er det så vidt det kommer noe, så hun må nok klare seg med bare morsmelkerstatningen heretter. Det ser ikke ut som hun lider noen nød, selv om hun ikke får pupp. Hun får masse kos og nærhet fordet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137736553-morsmelkerstatning-litt-langt-men-lykkelig-slutt/#findComment-137754498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til Leon Aleksander<3 Skrevet 16. mai 2008 #6 Del Skrevet 16. mai 2008 Fint å se det er flere, jeg gikk i dag over til morsmelkserstatning. Endelig er sover gutten min fordi han er mett! Syns det er veldig mas med amming, de burde informere litt om andre måter og, det er ikke alle som klarer og amme! Håper han tåler morsmelkserstatningen og at alt ordner seg her for oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137736553-morsmelkerstatning-litt-langt-men-lykkelig-slutt/#findComment-137754636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #7 Del Skrevet 16. mai 2008 Min mor valgte å ikke amme sine barn , hun syns rett og slett det var ubehagelig. I stedet har jeg og mine søsken blitt matet med flaske, noe pappa kunne gjøre og Det har resultert i at vi har utrolig sterke bånd til både vår mor og vår far, og vi har alle selv valgt å gi barna våre mat med flaske(enten pumpet eller mme). Ammepresset kan ødelegge mye for en nybakt mor, på tide at samfunnet ser det positive i mødres valg enten de velger å gi brystmelk eller mme. Stå på, kos dere! Det skal jeg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137736553-morsmelkerstatning-litt-langt-men-lykkelig-slutt/#findComment-137758297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stiblaa Skrevet 16. mai 2008 #8 Del Skrevet 16. mai 2008 det er så deili å lese alle disse innleggene! vår lille Noah er nå snart 3 uker gammel. amminga har for å si det rett ut vært helt jævli fra dag 1! var sår fra første sugetak. har grått og skreket om hverandre i smerter og frustrasjon når jeg har amma. lille Noah suger så innmari hardt at brystvortene mine fortsatt er såre og ømme. kjøpte morsmelkerstatning 1 dag for å lette for brystene mine, men da jeg ved et uhell sa det på kontroll på barsel, fikk jeg et stygt blikk og kommentaren om at mme- det er ikke aktuelt.. følte meg som en dårlig mor.. turte ikke gi det mer.. ammepresset holdt seriøst på å gi meg depresjoner! er det riktig?!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137736553-morsmelkerstatning-litt-langt-men-lykkelig-slutt/#findComment-137758527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2008 #9 Del Skrevet 17. mai 2008 Kjære kjære deg! Det er DITT valg!!!! Gi f... i hva de sier til deg, saken edr at hvis du skal klare å være en harmonisk, lykkelig og god mor må du få ta dine EGNE valg ut i fra hva som er best for DEG!!! Lille Noah merker når du har det vondt, og da nærer ikke brystmelken mer enn noe annet!!! Du er en GOD mor uansett om han får brystmelk eller mme! ( selv ble jeg oppfostret på h-melk og vann som var oppvarmet;er ikke syk, har ingen plager eller allergier, er ikke dummere enn noen andre.... ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137736553-morsmelkerstatning-litt-langt-men-lykkelig-slutt/#findComment-137761120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå