Gå til innhold

Fortvilet her...Når ikke maksdose av Cosylan virker en gang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lucas hoster helt sinnsykt. Ca hvert 3. sekund, tørrhoste. Hoster til han brekker seg, har han vann eller mat i magen spyr han.

Har de siste dagene gitt han Ventoline og Efedrin, i dag ble det så ille at jeg tok han på legevakten, fikk Cosylan og ingen forklaring. Lav CRP, ingenting i lungene, ørene eller halsen. Bare host host host.

Han har kuldeatsma og får Flutide i tillegg.

Cosylan fingerer IKKE, han ligger nede og hoster og brekker seg igjen. Hva kan man gjøre?

Hva kan det være? (legen antydet kikhoste, men han er vaksinert og hosten er ikke typisk kikhostete, heller ikke falsk krupp lyder)

Skrevet

begynner nærme meg to måneder med hoste jeg, men legen påstår det er virus. vet om flere som har slitt lenge her med det samme. har dessverre ingen andre råd enn å ta enny tur og nye prøver

Skrevet

Uff, da. Virus ja, hater virus :(

Skrevet

Dette skjedde minsta vår også.

Endte med at hun måtte på antibiotikakur etter 3 uker med hoste.

Var visst en bakterie som var vanskelig å oppdage.

Skrevet

Uff stakkars. Tror jeg ville gått til en annen lege for ny vurdering. Du kan og ringe legevakten for råd? Si at cosylan ikke hjelper og at han brekker seg.

Gjest Morn du
Skrevet

Jenta mi er også vaksinert og hadde ingen typiske tegn på kikhoste, bortsett fra hosting døgnet rundt i flere uker. En enkel blodprøve viste at hun hadde kikhoste.. Og det er det jo ikke noe å gjøre noe med, bortsett fra efedrin,(og, hvis man får påvist det på et tidlig stadium, pencillinkur) som da ikke har funket på gutten din.

Må bare si god bedring, har en viss anelse om hvordan dere har det nå..

Skrevet

Takk for svar!

Håper ikke det er kikhoste... Det kan man vel ikke få "av seg selv", altså man må bli smittet? eller?

Er det lang inkubasjonstid? Har vært på hytta siden torsdag uten kontakt med andre..

Usikker på om jeg skal ringe fastlegen i morgen, eller vente til fredag.

Skrevet

Kikhoste kan man få selv om man er vaksinert. Den har jo kommet i litt "andre" former..... Tar vel en 7-10 dager fra smitte til man blir syk mener jeg.

Skrevet

Får se det ann til fredag tror jeg. Har lest mye på nett og i bøker om kikhoste og ingenting der, bortsett fra mye hoste stemmer..

Gjest Morn du
Skrevet

Jeg hadde tatt turen til legen i morgen jeg. HVIS det er kikhoste, er det greit å få svar på det kjapt, slik at han kan få noe som hjelper tidligst mulig. Tar det for lang tid før han får medisin, hjelper det ikke..

Jenta mi var faktisk hos legen etter 4-5 dager med hoste, men legen sa at det mest sannsynlig ikke var noe, tok ingen blodprøver da. Først etter 4-5 uker, etter besøk på legevakta og tips der om at det kanskje kunne være kikhoste, ble prøven tatt..

Skrevet

Huff, stakkar liten.... Ta han med til fastlegen i morgen.

Har du luftfukter? Kan hjelpe noe når det er tørrhoste. Man skal ikke bruke over lenger tid, men i denne akutte fasen kan det ha noe for seg. En kan også spraye litt fukt i gardinene på rommet der den lille ligger å sover.

Skrevet

Har ikke erfaring med hoste hos barn, men jeg selv har mange ganger hatt sånn tørrhoste som du beskriver at sønnen din har:( Er helt forferdelig:( Hoster sånn at du tror innvollene kommer opp, og omtrent hvert 3. sekund:p

Cosylan hjelper alltid hos meg, men det virker ikke så fort som samme dag. Men i løpet av neste døgn pleier jeg å bli betraktelig bedre. Bare et tips fra en med lang erfaring med cosylan:) Men sterke saker da, så ville ikke latt han gå lenge på det, hvis du ikke ser bedring imorgen ville jeg hvertfall hørt med legen igjen. God bedring!

Skrevet

Takk for svar!

Så Cosylan fungerer bedre om det taes flere ganger? altså regelmessig noen ganger for at den skal ha full effekt?

Skrevet

Prøv mentholathum under føttene. Funker med heller her hvertfall =)

Skrevet

I følge legemiddelhåndboka:

Etylmorfin og efedrin: Barn over 2 år. Døgndose av efedrin maksimalt 3 mg/kg kroppsvekt. Vanligvis størrelsesorden 2,5 ml × 4.

Ellers er det jo barnelegevakt? Eller?

Skrevet

Hm, mulig det er annen dosering for barn. Jeg tar alltid 5ml igangen, husker ikke hvor mange ganger pr dag. Jeg blir så trøtt av den, så jeg tar aldri mer enn dosen hvertfall:p Men hos meg pleier den å virke dag 2:)

Skrevet

Forresten, du, du beskriver jo et astmaanfall da... Øk med ventolinen, han burde vel egentlig få forstøver nå!

Skrevet

Ja, har fått skrevet ut 4 x 2,5 ml. Men trodde egentlig at Colsylan virket med en gang, men kanskje han må ta noen doser for at det skal ha full effekt?

Sånn er det hvertfall med Flutide (som har et helt annet virkestoff da).

Han er faktisk roligere nå etter en ny cosylandose og litt ventoline.

Skrevet

Ja, tenkte på det også, men han har aldri hatt det før, KUN kulde og anstrengelsesastma. han har ikke andtrengt seg noe ekstra i det siste, har faktisk bare vært på hytta å slappet av. Og det er ikke veldig kaldt her heller, det er derfor jeg tviler litt påa t det er astmaanfall.. Men man vet jo aldri. Må se han ann i natt, har hvertfall lav terskel for å kontakte fastlegen i morgen tidlig.

Skrevet

Virker desverre ikke, har prøvd. Men takk for svar!

Skrevet

Vel, jeg er astmatiker så...det der høres ut som det.

Det er helt gruuuusomt. Jeg hadde viruslungebetennelse (det går rundtom) for et par mnd siden, det var skikkelig ille, måtte ta fem forstøvere på rad for at det skulle slippe. Du kan jo høre med legevakten om du kan trappe opp ventolinen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...