Sola mi:) Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Har permisjon fra studiet og får fødselsstipend fra lånekassen fra neste år.. har også rett på foreldrepenger fra NAV pga inntektsgivende arbeid. Kan jeg få både fødselsstipend fra lånekassen og foreldrepenger fra NAV eller bare en av delene? Vil det at jeg mottar en av delene gå utover den andre delen, evt i form av redusert utbetaling? Noen som vet?
tiger82 Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Ja du kan få begge dele. Og ingen av delene går utover hverandre.
Sola mi:) Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2008 Ok, flott. Takk for svar! Kunne selvfølgelig ringt lånekassen, men da sitter man så lenge i kø. På NAV var de ikke sikre på reglene.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Hmmm, du bør ringe lånekassen.. Jeg må nemlig velge... Var rett før jeg trodde jeg fikk begge deler.. Men da valgte jeg engangsstønad fra nav og fødselsstipend. mindre i mnd, men kan jo engangsstønad kan alltids fordeles av deg selv..
tiger82 Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Har du fått beskjed om å velge, har du fått feile opplysninger. Lånekassen kan ikke beslutte at du ikke skal få lov å motta lønn/foreldrepenger som student etter du har fått barn. Om det er det at du har altfor høy inntekt så er det en annen side av saken. Vet ikke om fødselstipend blir beregnet på samme måte som vanlig stipend (som blir omgjort) dvs at du får begrensninger når du tjener over 100K i året. Har du en kopi av brevet der vedtaket er blitt gjort at du ikke vil få fødselstipend fra lånekassen dersom du velger å ta ut foreldrepenger fra nav. Kan du i så fall legge inn avskrift av det her.
tiger82 Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 Vilkårene for å få fødselstipend fra lånekassen er som følger: * du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen * du bor sammen med barnet * ektefellen eller samboeren din ikke samtidig mottar foreldrepenger fra folketrygden (unntak gjøres ved bruk av ordningen med uttak av gradert foreldrepenger) Er det det siste punktet du har misforstått, eller blitt fortalt feil? Det sier noe om at det er din samboer som ikke samtidig kan motta foreldrepenger. Det står ingenting om søkeren i vilkårene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå