Prosjekt_baby84 Skrevet 14. mai 2008 #1 Del Skrevet 14. mai 2008 Kan noen svare meg på dette? Jeg skal begynne på skolen til høsten, og vi ønsker å få barn mens jeg er under utdanning. Jeg leser på lånekassens sider at man kun får det man ellers ville fått som lån og stipend (altså 16000 i begynnelsen av semestret, så 6000 i mnd.), og at eneste forskjellen er at alt er stipend. Er det virkelig så lite støtte man får? Vet jo at det avhenger av hvor mye far tjener. Min samboer har en brutto inntekt på ca 30.000 i mnd. Får man penger fra NAV i tillegg til det man får fra lånekassen? Mulig det ble rotete dette her, men håper noen kan svare meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137734316-noen-som-vet/
tiger82 Skrevet 14. mai 2008 #2 Del Skrevet 14. mai 2008 Selve fødselstipendet er det samme som du vanligvis får som lån og stipend. For 08/09 er det 85000 kr fordelt på 10 mnd. Jeg personlig synes det er en fin ordning fra lånekassen og klager ikke på at det er for lite. (det skal jo ikke lønne seg økonomisk å få barn når man studerer...) Når du får det som fødselstipend er det vanlig at lånekassen fordeler 85000 jevnt over disse 10 mnd. Dvs du får 8500 kr hver mnd. (og ikke 16000 i aug og jan og 6200 resten av mnd) Din samboers inntekt spiller inn på om du har rett på forsørgerstipend. (som er ca 1300kr per mnd) Dette er et stipend du har rett på hele tiden mens du er student og ikke bare i disse 10 mnd etter fødselen. Siden din sambo tjener 30K i mnd så har du ikke rett på forsørgerstipend. Dersom du har deltidsjobb og har tjent mer enn 33500kr siste året og har jobbet 6 av 10 siste mnd har du rett på foreldre penger. Hvis ikke har du mulighet for å ta ut engangstønad som er på 33500kr. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137734316-noen-som-vet/#findComment-137738708
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå