Gjest Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Har nokre alternativ til ka vi skal kalle den lille når han kjem. Spesielt eit av namna har eg forelska meg i, men veit ikkje om det blir det endå. har lang tid på å oss å finne det ut. Einaste med det namnet, er at det er bra skjeldent. I følge statistisk sentralbyra (trur det va der er skjekka), er det kun 4stk her i landet så heiter det. Skjeldent kan vere bra det, men litt bekymra for at folk ikkje skal skjønne det eller synest det passar, sidan det "ikkje er vaneleg". Dessuten veit eg ikkje korleis det blir å bruke namnet i praksis, med tanke på at eg kun har lest namnet og at vi har uttalt det eit par gongar. Der eg kjem frå har vi ganske kraftig "r", medan min kjære ikkje har ein meir nøytral "r". Lurer på om dette kan ha innverknad, sidan der er to r-ar i namnet (på forskjellege plassar). Noken som har erfaring med å bruke skjeldne/lite brukte namn i praksis?
Vannmann35 Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Sjeldne (skrives slik) navn kan jo være så mangt - og det er jo umulig å si noe om navnevalget deres, når du ikke nevner navnet... Men, generelt sett så kan et navn med r i, lyde veldig ulikt på ulike dialekter. Et så enkelt navn som Harald klinger jo helt annerledes på Arendalsdialekt enn på Sunnmørsdialekt.... Ellers, et navn kan bli en belastning for barnet dersom det er for "sært", som f.eks. Eindride, Bjartmar eller Bersvein, men det behøver ikke bety noe som helst heller... Vanskelig å se fremtiden :-)
suppegjøken Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Det er ingen problemer med sjeldne navn så lenge det er innlysende at det er et navn og at det er noenlunde greit å forstå hvordan det skrives. For eksempel Størker (mannsnavn). Jeg kjenner en liten gutt med r i navnet der far har skarre-r og mor rulle-r. Ingen problemer verken for han eller foreldrene. Lykke til med navnevalget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå